Вісім туристів не рахуючи провідника, що аж ніяк не применшу

Автор: Олег Гапоненко из Мелитополя

« Головне достоїнство нашої книги – це не її літературний стиль і навіть не достаток міститься в ній різного роду корисних відомостей, а її правдивість. Сторінки цієї книги являють собою неупереджений звіт про дійсно події, що відбуваються. Робота автора звелася лише до того,щоб трохи пожвавити розповідь, але і за це він не вимагає собі винагороди »
Джером К. Джером
&Laquo; Троє в човні не рахуючи собаки »

Отже, в один з грудневих передноворічних днів, ваш покірний слуга перейнявся думкою про необхідність вирушити … ммм &​​hellip; ну, хоча б в похід.Довгих вагань з приводу того, що це буде Крим, я не відчував, залишалося визначитися лише з тим, який саме це буде похід. Тут в мені власне і зародилися сумніви, чи не від великої кількості варіантів походів (їх у мене власне було два), а від того, чому ж віддати перевагу. Вибирав я між велопохід і пішим походом.Велику роль в остаточному виборі, все – таки, зіграв сайт outdoorukraine, а саме відгуки учасників походів (цікаво, модератори видаляють відверто негативні відгуки? =)

Про що то пак я? &Hellip; .А, так … Так ось, визначившись з вибором і зупинившись на маршруті « Вода і Камені », я почав свою,можна сказати піврічну підготовку. Як показав досвід, зробив я це не дарма. Зі спорядження не було практично нічого, тому запас часу допоміг, не залишаючи дірок у сімейному бюджеті, придбати все необхідне.

Півроку пролетіли як одна мить, і ось з рюкзаком я вже на Сімферопольському вокзалі. Добравшись до обумовленого місця,я зізнатися спочатку сторопів і перша думка була така: « як я сюди потрапив і де мої речі? » Власне було чому здивуватися – до місця я добрався, організатора Світлану знайшов, але група …. Близько дев'яти осіб у віці від 10 до 13 років з мамами … Взявши себе в руки я все-таки вирішив дочекатися і побачити ніж все це закінчитися. Як виявилося, паніка була марною, як виявилося, це була ще одна група йде по нашому маршруту, тільки дитяча. Бачачи як мами і діти звалюють на себе величезні рюкзаки, я, чесно, захопився їх мужності, моральної стійкості і фізичної витривалості ….

До цього часу стали підтягуватися й інші учасники (тепер уже моїй) групи. Команда виявилася інтернаціональною: росіяни (Інна, Маша, Аня, Андрій) і українці (Алла, Олег, Юля, Олег (це вже я)) і тут … .появілся він.

Наш провідник. Мужньо поблискуючи скельцями окулярів, в брюках-трансформерів (які трансформувалися практично в усі, починаючи від шортів і закінчуючи невеликий наметом, в якій можна перечекати несильний дощ) в Buffe на голові, він уособлював собою еталон ПРОВІДНИКА. За шість днів він став, можна сказати, нашим батьком. Не думаю, що ми були найкращими дітьми,але почуття гумору у Андрія (нашого провідника) вистачило на всі шість днів, поки він, нарешті, не позбувся від нас в Алушті. Але про все по порядку.

Розділивши їжу по рюкзаках ми вирушили на тролейбус. (Це було наше останнє транспортний засіб на все наступні шість днів).

У тролейбусі ми не нудьгували: Андрій розповідав веселі історії про кліщів і квітка-вбивцю, який залишає величезні пухирі на тілі, а потім поїдає тебе ще тепленького (жарт!). А Олег з Аллою намагалися поширити серед нас лимонну кислоту (що у них в кінці кінців вийшло), запевняючи,що вона (кислота) додана в звичайну воду з джерела набуває прямо-таки чарівні властивості. Виліковує всі хвороби, починаючи від діареї і закінчуючи легкими вивихами і розтягуваннями. З піснями доїхавши до Перевального і коли вивантажували з траліка, ми в щільну підійшли до нашого першого випробування – страшної і жахливої ​​ішачити стежці.Андрій нас обрадував, сказавши, що зазвичай він вважає за краще не знущатися над туристами і веде їх зовсім іншою дорогою, але враховуючи, що хто – то в нашій групі став стотисячним клієнтом фірми, він вирішив преміювати всіх учасників прогулянкою по милою ішачити тропе.Еще не ступив на нелегку стежку пішого походу і не знаючи про те,як часом бувають підступні провідники, все природно кинулися дякувати щедрого провідника, а Аня навіть віддала свій намет.

Взагалі, магічні здібності провідника заслуговують окремої статті, а може бути навіть книги. Так, після слів провідника, сотні метрів шляху перетворюються в десятки, а кілометри в сотні,звичайні джерела перетворюються в « арабські », а однією банкою тушонки і п'ятистами грамами вермішелі чарівник – провідник здатний нагодувати мінімум дев'ять осіб і при цьому, можете бути впевнені, ніхто не попросить добавки. Він розпалює багаття за допомогою одного сірника і трьох літрів пального і знає назви найголовніших гір Криму,дивні на вигляд таблетки в його умілих руках перетворюються в цукор, а підозрілий порошок сіллю. І ще багато – багато всього.

Однак, повернемося до нашого мегабонусу ішачити стежці. Ми бадьоро крокували вгору по грунтовці в оточенні лісу, яких підганяли комарами, пісень не співали, так як кожен обмірковував всі переваги отриманого призу.

Незабаром ліс закінчився, і пішла кам'яна стежка вгору на гору. Шестнадцатікілограммовий рюкзак за спиною зовсім не заважав спостерігати за видами, у тебе під ногами, а бадьорий сопіння согрупніков підтверджувало, що немає нічого кращого, ніж піт, який котиться з тебе градом і зрошує кам'янисту стежку.І все ж ішачити стежка варто того, щоб по ній піднятися тільки тому, що опинившись нагорі, ти очей не можеш відвести від відкриваються видів: озера, вершини гір, затягнутих легкої блакитним серпанком, селища, які живописно розкидали свої іграшкові будиночки внизу …

І ще, це звичайно повітря.Після бруду і пилу міста ти просто не відчуваєш як він входить в твої легені, таке відчуття, що груди їм не наповнюється зовсім і це дуже дивне враження. Давши нам трохи відчути себе завойовниками гірських вершин (ненадовго) з гір спустилися дві активні бабусі, заявивши, що вони кудись женуть стадо диких кабанів і взагалі,не мають наміру спілкуватися з такими замірок як ми.

Віддихавшись, рушили далі, тепер уже по гірській яйлі. Дивно – серед гір і раптом степ. Тут ми зустріли давній « дитячу » групу . Зручно вмостившись під єдиним кущем, що дає тінь,вони вже приступили до обіду. Дивлячись на це недозволено розслаблений стан, Андрій (НЕ провідник), сказав фразу, спростування якої стало метою всього подальшого походу « нещасних » дітей. &Laquo; Подивіться на наші обличчя, тепер ви будете бачити тільки наші спини », - кинув Андрій на ходу.З цього моменту свідомість дітей перевернулося. Діти дали обітницю, що будуть йти 24 години на добу, але не дозволять собі дивитися на наші спини. І гонка на виживання (на щастя ніхто не постраждав) почалася. В наслідок, на кожній стоянці, де ми зустрічали цю групу, вони пригадували нам нашу фразу. В результаті,щоб справа не дійшла до відкритої конфронтації ми прийняли рішення сховатися в лісах.

Довго чи коротко, але нарешті, ми вийшли до печери Еміне-Баїр-Хосар. Ця печера дійсно те, на що варто подивитися, а екскурсовод та, яку варто послухати. Правда, у них в печерах, мабуть брак чоловіків,так як екскурсовод все загрожувала залишити одного з учасників групи для поповнення генофонду.

Так ось, печери – це круто. Температура всередині в самий жаркий спеку +5, вологість повітря 100%. Еміне-Баїр-Хосар це – сталактити, сталагміти, кістки викопних тварин, печерні озера, величезні патьоки по вигляду нагадують мармелад,химерні форми каменів у вигляді тварин і людей. Взагалі, словами не передати, краще побачити самому.

Вибравшись з печери після годинної екскурсії і визволив вже стали рідними, про того ще більш важкими рюкзаки, ми рушили до місця нашої першої стоянки. Розташувалися ми біля грота в скелі,найцікавіші навіть спробували дослідити його.

Але, як показало дослідження, мамонти і шаблезубі тигри там вже повивелісь, а гомілкові кістки корів і нахабні чорні жуки особливого захоплення не викликали. Розбивши намети, ми почали збирати дрова і готувати свій перший вечерю в Криму. Між іншим,з легкої руки провідника і застосуванням найпростішого чаклунства – двомісний намет перетворилася в тримісну, де ми втрьох (я і два Андрія) все і спали протягом усього походу.

Відмовившись від запропонованих сірників і потерши (недовго, десь близько години) дві палички одна об одну, Андрій –провідник почав готувати шедевр кулінарного мистецтва – гречку з тушонкою.

Каша, приготовлена ​​на багатті, це зовсім не та, що приготовлена ​​на газовій комфорками. Поїдання каші, приготовленої на багатті, вимагає особливого ритуалу: це і підкидання гілочок в багаття, і іскри, які він розкидає навколо себе,і розслаблений вітер, який м'яко погладжує засипати траву і міріади по літньому яскравих зірок, і, звичайно ж, бубонить голос провідника, розповідає про марність всього сущого, і багато іншого, що можна відчути лише коли їси кашу приготовлену на вогнищі.

Перший вечір був вечором знайомств. Як виявилося,все в групі були приблизно однакового віку, можливо, тому особисто мені було комфортно з цими людьми. Розповівши пару байок про приведення в гроті, провідник велів всім почистити зуби, вмитися і йти спати. Найкапризніших, пообіцяв на наступний день залишити без шоколаду.

Ранок почався з побудки,яку організував наш милий провідник. Відібравши трьох найміцніших чоловіків, він очолив похід за водою. Недалеко від грота ми спустилися в « дику » печеру. І знову низька температура, вологі стіни і непроглядна темрява, що розганяється лише світлом наших ліхтариків. Стіни печери були сіро – чорного кольору і Андрій пояснив нам,що коли спелеологи відкривають нову печеру, її стіни білого кольору. Однак, чим частіше її відвідують люди, тим темніше стають її стіни, так як змінюється мікроклімат печери і з'являються нові мікроорганізми.

Насправді, враження від печери, в яку ми спустилися, було чи не більшим, ніж від відвідування Еміне-Баїр-Хосар.Там були прожектора і голос екскурсовода, тут же при вимкненому ліхтарі не видно було абсолютно нічого, відчувалася тільки вогкість і слизьке каміння під ногами. Набравши води і повернувшись до табору, ми приготували сніданок, зібрали намети, рюкзаки та вже близько десятої години ранку крокували по стежці.Зробивши невеликий привал і поповнивши запаси води з джерела, ми « крадькома » увійшли на територію заповідника. Привітні лісники зустріли нас з розпростертими обіймами, бо наша прогулянка через заповідник принесла їм n-нную суму грошей.

Найбільше обурювався GPS у Андрія, тому що він наполегливо стверджував, що стежка,по якій ми йдемо, не відноситься до території заповідника. Розпрощавшись з гостинними лісниками, ми вирушили далі, все ближче підходячи до нашої мети – вершині Еклізі-Бурун з висотою 1527 м над рівнем моря. З етичних міркувань не приводити ідіоматичні вирази учасників групи, поки ми долали пятісотметровий підйом. Практично діставшись до вершини, ми потрапляли на рюкзаки, повні ентузіазму, але абсолютно знесилені. Особливо, як я зрозумів, підйом на Еклізі-Бурун справив на Андрія з Москви. Він стверджував, що десь з середини підйому почав спілкуватися з вищим розумом, який в якості знака послав йому божу корівку.

Так це, в загальному –то й не дивно, з огляду на які види відкриваються на висоті півтора кілометра. Особливо мене вразив момент, коли з-за скелі виринув вертоліт і летів просто у нас під ногами, так високо ми забралися. Поки ми обідали, з іншого боку на Еклізі-Бурун почала підніматися реально великий натовп людей.Як потім виявилося в цей день там служили щось на зразок молебню. З вершини Еклізі-Бурун ми побачили море вдалині і як на долоні Алушту. Відпочивши на вершині, ми почали спуск. Знову кам'янисті стежки, камінчики з – під ніг, і все таке, в загальному, романтика. (Крім того, не всі змогли дістатися до кінця спуску з цілими колінами).

Спустившись і пройшовши трохи по яйлі, ми знову увійшли в ліс. Тут нам зустрівся заблукав дідусь, якого на шлях істинний наставив знову ж наш провідник. Закінчився наш сьогоднішній шлях в лісі, біля джерела. Мабуть, це було саме « комарине » місце за весь похід. Увечері біля багаття,Олег прочитав всім лекцію про переваги і недоліки існуючих аквалангів, а також про дайвінг як такому. Андрій-провідник все ретельно конспектував, так як він, крім усього іншого, ще й фанат сплавів по річці на плотах. І як я зрозумів, акваланг йому потрібен на той випадок, якщо пліт перекинеться. Опинившись у воді, щоб не втрачати часу,Андрій міг би паралельно зайнятися дайвінгом.

Ранок знову почалося з молочної каші (ранок, власне, завжди починалося з молочної каші). Поснідавши, ми зібрали наші пожитки (при всій їх бідність не зрозуміло, чому вони стільки важили) ми знову потопали через ліс. Від комарів нас рятував московський чудо-спрей. через якесьтой час нас наздогнали туристи – &Laquo; матрацники ». Вони теж були з провідником, але без рюкзаків, що йдуть по нескладному маршруту протягом декількох годин. Однак, бабусі за шістдесят крокували дуже навіть резвенько, і на підйомі, де вони нас обігнали, ознак задишки за ними не спостерігалося. Залишивши позаду ліс і зарості кропиви,ми знову вийшли на відкриту місцевість, де знову відкрилася панорама величних гір і заманливо зелених долин. Внизу літали орли (на щастя, вони нікого не покусали, напевно, у них були справи важливіші).

Дійшовши до гори Лисий Іван, Андрій продемонстрував нам, що відлуння в горах все ж є. І ще довго наші дикі крики носилися серед скель,лякаючи диких птахів, тварин і не менш диких туристів. Неподалік ми зробили привал, поповнили запаси в джерелі, витовченому кіньми, і знову рушили в дорогу. Почали підйом по не дуже крутий, але досить вузькій стежці з обривом з одного боку і прямовисною скелею з іншого. По дорозі провідник змушував усіх збирати незрозумілу травичку,за його твердженням це були м'ята і чебрець (не знаю, чи так це, але чай від неї ставав веселіше).

Пройшовши ще кілька кілометрів і зустрівши одиноких туристів, ми, нарешті, вийшли до кінцевої точки нашого сьогоднішнього шляху. Що не кажи, а похід, це щоденна зміна обстановки. Ось і сьогодні,ми зупинилися на березі мальовничого озера, яке оточував ліс. Зліва був джерело з надзвичайно смачною водою, а праворуч височіли скелі. У поєднанні з сонцем, вид, скажу я вам, просто приголомшливий. Сьогодні ми купалися і навіть з милом і шампунем. Після купання, чоловіча частина пирснула по кущах – збирати дрова.Тому що кодекс провідників забороняє Андрію брати з собою газовий пальник, а без дров, в цьому випадку, на жаль, вечеря не приготуєш. Обсохнув, жіноча половина теж активно включилася в процес приготування вечері.

Поївши і напившись чаю, було вирішено зіграти в мафію (хто не знає правил, сходіть в похід, там вас навчать).Гра ще раз підтвердила, що жінки продовжують залишатися найпідступнішими і хитрими, випереджаючи на цій посаді всіх пантер і рисей з сімейства котячих (Маша, респект і уважуха). Гра закінчилася вже в повній темряві, багаття практично згас і шум сильного вітру в кронах дерев практично повністю поглинав всі інші лісові звуки.

Ранок зазвичай почалося з гучних звуків, які провідник видавав, роблячи зарядку і обливаючись холодною водою (+5 !!) прямо з джерела. Вдосталь надивившись на це жалісливе видовище і перекусивши, ми, з уже полегшеними рюкзаками (запаси їжі танули) висунулися в дорогу. Сьогодні наша дорога лежала через Долину Привидів і якусь висотку, На якій затяті ленінці встановили червоний прапор. Ми з Андрієм на цю висотку забралися, але прапор чіпати не стали з поваги до марксистсько-ленінської ідеології. Потоптавшись навколо прапора, ми знову стали спускатися (Алла більше всіх шкодувала, що ми так легко втрачаємо висоту, набрану з таким трудом).Обійшли скелю Голова Катерини і спустилися в Долину Привидів.

Насправді це ніяка не долина, але секрет відкривати не буду, сходіть самі в похід і все побачите. Трохи перепочивши, ми почали спуск, який особисто на мене справив найбільше психологічне враження за весь похід.Уявіть собі досить пологий спуск, який від верху до низу усипаний камінчиками, що нагадують кульки з підшипника, які при кожному русі котяться вниз захоплюючи тебе за собою. Не раз п'ята точка того чи іншого учасника спуску стикалася із земною твердю. Загалом, коли я спустився вниз,я сів на рюкзак і в голові була дзвінка порожнеча і погляд тупо спрямований в простір. Пообідавши під покровом дерев, ми рушили далі.

Знову, то йдучи по кам'янистій стежці, то заходячи в ліс, то бачачи далеко внизу море. По дорозі зустріли трьох наїзників на конях. Я навіть уявити собі не міг, що коні « повзають »по скелях майже як ящірки. Сьогодні наша ночівля передбачалася в сосновому бору біля водоспаду Джурла, де дівчата з невичерпним ентузіазмом плескалися в холодній воді. Сам водоспад Джурла зовсім не великий, але якийсь душевний і майже рідний.

Увечері до нас в гості прийшли американці, два брата, вони теж подорожують по Криму. Дейв,один з братів довго не вірив, що таблетки (насправді замінник цукру), які ми йому пропонували можна вживати в якості цукру (я б теж не повірив, тому що все при цьому хихикали). Загалом, вечір пройшов в налагодженні тристоронніх відносин України,Росії і Америки і закінчився душевним розмовою про якість і кількість випитих спиртних напоїв.

Вранці наступного дня ще не пробило десять склянок, а ми вже крокували по дорозі. Сьогодні ми бачили (деякі навіть купалися) так звані кримські гейзери, які, в общем-то,ніякого відношення до гейзера в загальноприйнятому сенсі цього слова, відношення не мають. Насправді це кілька невеликих водопадиков.

І знову ми йшли то вгору, то вниз, то через ліс, то по скелях. Сьогодні вже почала позначатися загальна втома – анекдоти вже не смішили,а що відкриваються види не виробляли такого враження як на початку шляху. До кінця дня, ми добралися до села Генеральське, і до першого магазину за все п'ять днів нашого шляху. Почалося безладне розграбування (за гроші звичайно) магазину. Скуповували все оптом, починаючи від морозива, і закінчуючи горішками в кунжуті.Знову з неабияк поважчав рюкзаками, ми почали сходження до водоспаду Джур-Джур.

Витративши залишки сил після довгого денного переходу, ми повалилися на галявинці перед входом на територію водоспаду. Однак, через деякий час були знайдені резервні джерела живлення і, залишивши двох чергових у таборі, ми рушили до водоспаду.Сплативши вхід, ми потрапили на водоспад. Скидається потік води з висоти кількох метрів, гул води і розлітаються в різні боки пінні бризки – це ще те видовище.

Джур-Джур був апофеозом всього нами побаченого і, власне, нашого походу як такого. Останній спільний вечір пройшов і весело і сумно.Весело бо багаття, тому що дійшли, тому що ліс і зоряне небо. І одночасно сумно, тому, що все закінчилося, тому, що ми перестали бути групою, тому, що завтра роз'їдемося і можливо ніколи один одного не побачимо. Вранці ми вже не варили кашу, нашвидку перекусивши,ми обмінялися електронними адресами і почали спуск в Генеральське. Звідти ми дісталися до Солнечногорска, а потім в Алушту. Там ми вже попрощалися з Машею і Андрієм – провідником. Залишившись семеро, ми зняли квартиру в Алушті. Ми ще все разом сходили на море і погуляли по місту. На наступний ранок я поїхав з Криму.

Я дякую всім учасникам походу за все, що ми разом пережили. Окреме спасибі Андрію з Москви і Олегу з Аллою, за те, що дозволили використовувати в звіті свої фото.

Андрій, спасибі тобі, ти чудова людина і провідник. Якщо я що і прикрасив в оповіданні про тебе,то це було зроблено тільки з поваги до тебе і твого невичерпного почуттю гумору. Спасибі тобі ще раз і до нових зустрічей!