100 фотографій з походу на Тянь-Шань

Спогади про експериментальне поході "Заилийский Алатау" , Казахстан, 14.07 .2013

Я пишу цей звіт через 3 роки після походу, на підставі нотаток, які робив тоді на маршруті. Багато що вже стерлося з пам'яті, але одну річ я запам'ятав дуже добре - в поході не можна розслаблятися аж до самої останньої секунди. Навіть якщо до кінця маршруту залишилося якихось 100 метрів і ти вже чуєш запах асфальту, все одно потрібно зберігати пильність ...
А Тянь-Шань мені тоді дуже сподобався. Дощову погоду з лишком компенсувала радість первооткриванія і неймовірно тепла компанія. Власне, подивіться фотографії і самі все зрозумієте.

1 день

Вчора, висадившись в Алмати ми були вражені тим як близько тут гори і тим що небо абсолютно чисте (за прогнозом тут вже тиждень мало дощитиме). Зате сьогодні вранці все стало на свої місця - небо затягнуло, гір не видно.

Алматинский спасотряда хоч і володіє непоганим будівлею але розташований в такій глушині, так далеко від самої Алмати, що таксисти ледве склали ціну на настільки тривалу експедицію. Рятувальники наш маршрут зареєстрували без особливих зауважень. Тільки попередили, що маршрутний лист від прикордонників не допоможе, а отже на "їх" території краще пересуватися поповзом і вночі; тобто в повній відповідності з законами жанру))

Наш хостел всім хороший. Тут є скелелазна стінка, тренажерний зал і сауна. Але хочеться швидше опинитися в горах. Очікування набридло до чортиків.

Що мені подобається в Заїлійському Алатау, так це те що в "справжні" гори потрапляєш вже через 30 хвилин після виїзду з міста. Ми, як справжні альпіністи, їхали в гори на таксі. Правда одна з таксомашінок мало не підламати кайф - на черговому зльоті вона захлинулася бензином. Другому таксисту довелося робити дві ходки, щоб доставити нас на Чимбулак.

До місця першого ночівлі ми прийшли о 15:30. До цього часу дощ йшов уже 30 хвилин. Наступні 15 годин пройшли в чіткій, розміреному ритмі - 30 хвилин дощ (сидимо під тентом, їмо, спимо), 60 хвилин хмари (бігаємо по окрузі в пошуках розваг).

Вперше взяв з собою в гори зовнішній спалах для фотоапарата (а також два Радиосинхронизатор і мішок батарейок). Звичайно, це не сама потрібна річ в поході, зате завдяки спалаху вечірні кадри наших посиденьок знайшли цілком відчутний драматизм.

2 день

7 ранку. ми вже майже закінчили снідати, коли молочний туман змінився черговим зливою. тепер ось сидимо, чекаємо "вікна".

10 ранку - робимо другу спробу зібрати табір. Як тільки рюкзаки зайняли повинні знаходитись (на нас), повалив град. А нам пофіг, спати і чекати так набридло, що ми б почали йти навіть якби була можливість сховатися.

На висоті 3500 нарешті проявила себе горняшка. У дівчаток закрутилася голова і впала тяга. На 3600 симптоми різко змінилися - ми вилізли на перевал і всіх почалася ейфорія :)

На перевалі Титова сильно розсиджуватися не стали - нас здуло черговим шквалом. Відразу за перегином, правда, вітер зі снігом вщухли, зате почався настільки крутий спуск, що захотілося назад на протяг.

Ночуємо на моренних озерах. Поставивши намети ми встигли зробити коло пошани, пофоткать струмочки і квіточки, перш ніж новий ешелон граду загнав нас під тент. Град з приголомшливою швидкістю засипав все навколо і вибілив пейзаж ще хвилину тому колишній річним.

Найважливішим елементом побуту в цьому поході став тент. Через сильний вітер і косого дощу доводиться натягувати його низько на землею. Ми скорчившись в три погибелі сидимо навколо пальника і радіємо життю. Радіємо з того що у нас є цей тент, що в просвітах хмар миготять такі близькі вершини, що помити тарілку можна не встаючи з-за столу.

Щоб веселіше сиділося під тентом вечорами у нас грає музика. Для реалізації цієї культурної програми потрібні всього лише мобілкоплеер, сонячна батарея, і відмінний хлопець Андрій записав на мобілу нескінченну кількість правильної музики.

За вечерею я необережно поскаржився що сфотографувати блискавку в світлий час доби дуже важко, чи то справа вночі. І ось сонце сіло і давно вже вирував градопад доповнився грозою. При цьому пару раз лупанул так близько, що фотографувати різко перехотілося. От халепа :)

3 день

Як і належить, на зміну нічний бурі прийшло кришталево ясний ранок.

Вчорашній град лежить на землі щільним шаром. За ніч він встиг і підмерзнути і тепер провалюється під ногами як справжній фірн.

На спуску зустріли місцевого аксакала зі 120-літровим рюкзаком доверху набитим цеглою. Власне, про цеглу це моя здогадка, але виглядав він саме так - важким і незграбним. При цьому мужик стверджував що йде на сувору снігову вершину сусідньої зі знайомим нам перевалом Титова. Мабуть будуватиме там меморіал (з цегли, звичайно).

На стоянку прийшли рано, назбирали дров з запасом, нагріли пару казанків води і дружно помилися. А потім сиділи біля вогнища і дівчата розповідали нам страшні історії про фрідайверов ... Несподівано?

4 день

Почався день з расслабухи - дощу немає, тепло, спуск, квіточки всякі.

А закінчився маленьким спортивним подвигом - запланований лижний підйомник на перевал Великий Талгар виявився неробочим і ми поперли туди пішки. Втрату скрашують 2500 тенге економії (15 баксів).

Кулінарні відкриття цього походу поповнилися новим хітом. Сьогодні на вечерю у нас була каша з горохових пластівців. Нямка! До цього ми встигли познайомитися з "українським паштетом" (сало перекручене з часником і зеленню), а для багатьох була сюрпризом "гранульована курка" (сушене м'ясо).

А це єдино вірний спосіб поїдання бубликів зі згущеним молоком. Теж наше відкриття!

Ночівля прямо на гірськолижному схилі запам'ятався не ковбоєм на квадроциклі, і навіть не комфортно лавкою, а приголомшливим заходом над Алматой.

5 день

Гірськолижні казахські яки на перший погляд майже такі ж як в Непалі. Сильно відрізняється темперамент - ніякої витримки. "Непальці" принципово проігнорували б все крім другого пришестя.

Щоб полегшити собі життя (і підвищити стрибучість) частина продуктової закидання ми віддали сторожу-казаху.

Думаєте я втомився і впав на землю? Не дочекаєтесь! Це я від вітру ховаюся. До перевалу Талгар ще 50 метрів вгору.

Якщо вірити моїм спогадам, то наступний за перевалом перехід був сонячним. А якщо подивитися на фотки, то небо там всюди похмуре. Звідки така нестиковочка? Мені здається, причина в тому, що я перед цим пару годин повз в гору і природно був дуже радий спуску. А ось мій фотоапарат пішки не ходить, вантажів не носить - йому все пофіг.

Фоновим текстом цього походу досить вдало стала аудіокнига "Географ глобус пропив". У них там, в книзі, річка шумить і нас шумить, у них тайга колишеться і у нас аналогічно :)

Розкішний обід з чаєм та бубликами!

На додаток до вечері ми зварили пів-котла медвежих вушок (гриби такі) з майонезом. Це як би бонус для тих, хто не розкис на слизькому 600-метровому спуску під проливним дощем. Тобто для нас:)

Ви знали що чебрець буває різних видів (ароматів)? У нас на вечерю був чай ​​з лимонним чебрецем.

6 день

віднімається в картах і чужих звітах "Долина бабаків" і "сонячна поляна" виявилися назвами досить умовними. Чи не побачили ми ні гризунів, ні світило.

А ось "неприємна осип" цілком виправдала свою назву - живі валуни так і норовили накрити ногу або зіштовхнути в річку.

Тяньшаньский реп'ях, або "привид" ...

Хотів написати щось ще, але група м'яко натякнула що пора йти. бай-бай!

"Тянь-Шань" означає небесні гори. І чомусь саме наступний кадр асоціюється у мене з небесним Тянь-Шанем.

Рідкісний сонячний мить швидко закінчився.

Перед перевалом ночували в досить похмурому місці на морені. насправді похмурість Обьясняю виключно погодою, а в іншому місце шикарне - є панорама, є вода, вкритіе від вітру. але ми налаштувалися на темну хвилю і до глибокої ночі (22:00) сидячи під тентом розповідали страшні історії про виживання - червона палатка, аргентинські регбісти, повзуча дружина і т.д.

7 день

На підходах до перевалу Туристів в зоні мореного хаосу ми помітили людини стояв на пагорбі, а потім сховався. Місця там глухі - це була перша людина за останні 3 дні і чекали ми від нього явно не такої поведінки. Пізніше з'явилася версія що це був глибоко законспірований казахський прикордонник-одинак. Сидить тихенько і дивиться, хто через перевал сновигає.

Останні 300 метрів перед перевалом туристів ми йшли по глибокому снігу, часом провалюючись по пояс. Вообщето під нами був льодовик і чисто теоретично можна було б провалитися і набагато глибше :)

Перевал Туристів. висота 4000.

По той бік перевалу група затужила. Чи то відчув що похід закінчується, то чи втома навалилася. Але варто було вічного дощу змінитися 3 годинами сонця, як настрій різко пішло вгору. З'явилися можливості для дозвілля - можна сушити черевики, прати одяг, помити голову, полювати на бабаків, мріяти про те як повернешся сюди зі снарягою, щоб піднятися на цю ось вершину.

Спускатися по сніжному схилу легко і місцями навіть весело. правда сніг набивається в штани і взуття, але кого це хвилює після тижня загальної вогкості.

Знову таки вже після спуску з 4000 до 3500 одна з учасниць відчула себе погано. Нудота, запаморочення, слабкість. Нагодували пігулками, розвантажили і пішли швидше вниз. На 3000 все налагодилося, навіть апетит прокинувся.

Бабаки-байбаки - напевно головні і найчисленніші представники тваринного світу в цих горах. Ми постійно зустрічали їх величезні нори, чули писк, і бачили сліди, але ось розглянути їх зблизька так і не вдалося. Ближче ніж на 30 метрів ці товариські звірятка до себе не підпускають.

Гірські козли-барани взагалі не здалися нам на очі. якби не роги прикрашають деякі стоянки, можна було б вважати архарів вигадкою натуралістів. дивно бачити нескінченні трав'янисті схили на яких ніхто не пасеться.

Стоянка біля злиття двох річок. Нарешті потепліло і ми знову купаємося, на цей раз без всякого підігріву.

8 день

Тричі переправляємося через одну річку. На відміну від вчорашнього купання, кайфу в цьому небагато.

Велике Алматинської озеро виявилося глибоко законспірованої засідкою. Спочатку прикордонний патруль, потім водоохоронна зона, і під кінець могутня прикордонна застава.

Оскільки всі етапи проходили під проливним дощем, то в результаті ми наскрізь промокли не дивлячись на велику кількість дождезащіти. Тому ідея переночувати в бараку при обсерваторії була прийнята на ура.

На заході хмари розступилися і з'ясувалося що обсерваторія складається не тільки з нашої халупки, але і антен і телескопів.

9 день

Від самої обсерваторії за нами ув'язалася два песика - Ніс і Брови. Вдень вони із завидною швидкістю ганяли вгору-вниз по схилу (полювали за бабаками) а на привалах "охороняли" наш табір від чужих.

На перевалі Джусали стоїть якась "космостанція" - комплекс розкиданих по скелях Скворешніках з позначкою висока напруга.

Останній нічліг на маршруті. невже не буде дощу? хе-хе :)

Передбачається, що завтра ми за пару годин дійдемо до дороги і похід на цьому закінчиться. На хвилі оптимізму один з учасників навіть спалив свої розвалені черевики.

10 день

На Тянь-Шані теж є берези.

До асфальту залишалося близько сотні метрів, коли на цьому кволому містку сталася надзвичайна подія. Набіг хвилею з моста змило одну з "наших" собачок.

Наступні наші метання і спроби врятувати тварину заслуговують окремої розповіді. Скажу тільки, що в підсумку, завдяки наполегливості і самовідданості Андрія із Запоріжжя, обидва песика були не просто врятовані, але і працевлаштовані в піонертабір сторожовими вовкодавами.

Важко повірити, але лише через дві години після цього екстриму ми вже вирулювали на цивільну прогулянку по Алматі.

А ввечері було святкування завершення походу в ресторані з національною казахської кухнею.

11 день

Зупинитися на досягнутому було просто неможливо і ми вирішили ще трохи прогулятися. Найняли мікроавтобус і поїхали на цілий день в каньйон Чарин.

Потім, напевно, були ще якісь події (пошук сувенірів тощо), але я їх не знімав і відповідно не запам'ятав :)

Кирило Ясько , Київ, грудень 2016.