Август в Карпатах

август в Карпатах

Звіт про похід по Карпатам 15-20 серпня 2010р, маршрут " Вище водоспадів ".
Потрапила я в Карпати досить несподівано. У похід збиралася, це вірно, але в Крим. І ось, коли квитки вже були на руках, з відпусткою питання вирішене і речі майже складені, в зв'язку з пожежонебезпечною обстановкою був закритий доступ в кримські ліси.Що робити? Кирило порекомендував поглянути на Карпати, благо дата виходу на маршрут збігалася. У Карпатах я не була, і, після деяких коливань вирішила, що варто там побувати.

І ось, нарешті, після метушні з обміном квитків, зборів, переїзду - Івано-Франківськ. За вокзалу в різних напрямках, іноді перетинаючись,снують групи таких же, як і я, непосид з рюкзаками, кожна за своїм провідником (подумалось: як курчата за квочкою))))). Одночасно стільки туристів я ще ніде не зустрічала. Велика частина з рюкзаками, але, дивлюся, до камери схову хлопці велосипеди потягли – у них своя програма. І, звичайно, не обходиться без «матрацників » - пляжні парасольки, шортики, капелюшки, купа речей – повний набір! Де, цікаво, вони засмагати збираються? Вирішила не питати))))

У призначеному місці знаходжу свою групу. Виявляється, компанія у нас зібралася в основному жіноча. Знайомимося, я перекладаю речі в рюкзак (у мене свого поки немає,так що хлопці дали напрокат). Слідом за Сашею – це наш провідник – тупотимо до стоянки маршруток. Завантажуємося в одну з них – водія поки немає. Але ось він, нарешті, з'являється з пиріжками в руках, бачить пристойно так завантажену машину (рюкзаки на руках і в проходах) очі округлюються: «Це шо? Це до мене? А куди ми їдемо? &Raquo; Пояснюємо – куди, він заспокоюється і навіть люб'язно погоджується підвезти нас до початку маршруту. От дякую! Отже, – в дорогу! Досить швидко добираємося до Пасічної, звідси і почнеться наша подорож!))))

Пасечная - начало пути

Ось ми на початку нашого шляху. вкладаємося,ще раз все перевіряємо, перевзуватися, кому потрібно - і тупотимо спочатку по грунтовій дорозі, а потім по кам'янистому руслу річки. Трапляються вирвані з коренем дерева, поламані гілки - бач, яким сильним тут буває протягом! Але зараз все тихо-мирно. Так, не дуже кваплячись, добираємося до місця нашої першої ночівлі біля водоспаду Бухтівець.Трохи не доходячи робимо невелику зупинку біля колодязя – попити водички. Смачна! )))) Беремо трохи з собою.

бухтивецкий водопад А ось і він, – Бухтівець, - наш перший водоспад. Вечоріє, після вечері спускаємося скупатися в обжигающе-холодних струменях його сиву бороду.Шум падаючих з висоти 11 метрів струменів заглушає всі інші звуки навколо, відбивається від кам'яних стін ущелини. У вируючому потоці води з'являються і зникають химерні обриси якихось образів, хитких і постійно мінливих. У сутінках все це створює відчуття присутності яких – древніх сил, споконвіку зберігають ці місця.

Зовсім недалеко, якщо стояти обличчям до Бухтівці, то справа, є ще один водоспад, назва якого, я, на жаль, не знаю, але який мені сподобався ще більше. Стіни ущелини розступаються і кам'яним півколом оточують його. Якщо він і нижче основного водоспаду, то ненабагато. Тонкі струмені витончено падають в невелике озерце.Якщо в цих місцях живуть німфи (а, може, повітрулі?))), То вони напевно оселилися тут. У сутінках спадаючі нитки води здаються блакитними. Тихе дзюрчання струмочка. Зависла в тиші водяний пил, росою осідає на листках, мохах і наших волоссі і одязі. Так спокійно і так красиво. Два водоспаду поруч – і такі різні ….Дика сила вируючого Бухтівці і ніжне витонченість цього таємничого безіменного водоспаду. Інь і янь.

Перша наша ночівля пройшла відносно спокійно. Щодо – тому, що вночі поруч з наметами хтось шарудів залишилися від наших попередників сміттям, щось копав і кидав (судячи по звуках). Виходити з наметів ми не стали,так що нічний гість так і залишився невідомим. Вранці поруч з дерев'яною лавою ми виявили розкришені залишки хлібців, які ми забули прибрати зі столу. Таємний відвідувач голодним не пішов.)))))))

На ранок – в дорогу. Йшли ми по відрогах хребта Чортка. Погодка радувала,оглядалися на всі боки і насолоджувалися видами,. Сьогодні нас чекав приємний сюрприз: схили гір покриті заростями ожини. Якраз на час нашого походу ягоди встигли, налилися солодким соком. По дорозі ми кілька разів робили зупинки і ласували.

звідкисьто з дитинства згадалося давно забуте вірш:

На стежці з ожиною
Зустрівся їжачок з Вікою.
Ти навіщо, - запитала Віка, -
Так колючий, як ожина?
А потім, - відповів їжачок, -
З ожиною ми схожі,
Щоб дівчинки і вовки
Чи не сунули ніс в голки

Голки дійсно були, але не дуже колючі, так що вони нам зовсім не заважали)))) У цей день ми обійшли р Бзінковачку і вийшли до Манявського водоспаду, найбільшому на нашому маршруті.

у Манявского водопада

у Манявского водопада Я все намагалася його сфотографувати, але повністю він ніяк в кадр не вміщався, так що я зробила панораму.Ось він який. Біля нього ми сфотографувалися.

Розмовляти поблизу зовсім непросто – шум падаючої води заглушає всі звуки – доводиться кричати. Вітер, що гуляє по ущелині, підхоплює водяний пил і жбурляє на нас. По слизьких кам'яних стін там і сям – дрібні, трохи сочаться струмочки.

Трохи вище за течією гірської річки – ще кілька невеликих водопадиков. Приємно освіжитися після важкого шляху в затишній заплави. Тут ми з задоволенням викупалися.)))) Вночі, коли вогнів ніяких, в ущелині враження абсолютно фантастичні. Гул водоспаду пронизує весь навколишній простір і його навіть не чуєш,а сприймаєш усім тілом. В густий рухомий темряві - постійно рухаються білуваті контури спадаючого вируючого потоку. Трохи уяви – і побачити можна все, що завгодно. І відчути. По справжньому. Трохи моторошно стає. Десь далеко нагорі – невеликий шматочок нічного неба з яскравою розсипом зірок.На зворотному шляху світло ліхтарика вихоплює з темряви вінок і хрестик на уступі скелі – імені немає. Чийсь шлях закінчився тут ….

Повертаємося до наметів, до багаття, до світла. В наш світ, знайомий і звичний. Дрова весело потріскують, розповідають свої історії. А ми – свої.Вогненні сполохи танцюють на вугіллі. Переповнені враженнями, влаштувалися на нічліг. Завтра новий день.

З ранку - смачний сніданок, і - в дорогу, на хребет Чортка. Похмуро, сірі кошлаті хмари зовсім низько спускаються до нас. Мені ці місця нагадують тайгу – ошатні сироїжки на м'яких мохових яскравозелених подушках, попадається брусниця, правда, тут вона ще не доспіли.

Схили вкриті густим лісом, з усіх боків нас оточують стрункі стовбури сосен і ялин, інакше – смерек. Вони настільки щільно один до одного стоять, що світло не доходить до землі, і нижні гілки висихають без сонячних променів.Іноді в просвітах нам відкривається чудовий вид на гори. Днем вибираємося на р Ріпнів. Тут ще з часів війни збереглися зміцнення, складені з величезних каменів. Трохи відпочили на нагрітих сонцем валунах. Деякі настільки великі, що на них можна розтягнутися в повний зріст і спостерігати за біжать хмарами.Тихий шелест вітру і спів птахів. Навіть уявити складно, що в такій красі можуть бути якісь військові дії. Блюзнірство просто.

Камені живі, гойдаються під ногами, місцями покриті мохом, тому йдемо обережно. З гори спускаємося в долину річки Хрепелі, по шляху знову ласували ягодами (ожина,чорниця) і назбирали відмінних білих грибів! Уже на стоянці, ввечері, чистили їх.

Увечері зустріли пастухів, пригостив нас молоком і вершками, Віталія та Василя. От спасибі їм велике! Парне молоко - просто супер! Крім того, виявляється, в похідному казанку білі гриби з вершками –неймовірно смачна річ! Не тільки « пальчики оближеш », а просто відкусити!)))) Може, тому, що збирали все, може, тому, що все готували – хто варив, хто – ніс (за один вечір не впоралися), хто чистив, а хто гасив – кожному щось дісталося. А може, вся справа в непередаваному чарівності Карпат,в теплоті вечірнього багаття і душевній компанії. Але – рекомендую всім! ))))

На наступний ранок нас чекав важкий підйом на Станимир, але тут нам просто неймовірно пощастило – майже на самий верх нас підкинули на місцевому транспорті (не знаю,як ця величезна машина називається) зустрілися дуже до речі місцеві жителі. Ми були дуже вдячні Роману і його друзям, особливо, коли побачили, який важку ділянку шляху з їх допомогою ми так легко подолали. (Галя, спасибі за фотку цієї диво-машини!) Власне кажучи, це навіть і не шлях був зовсім, а якийсь суцільне перешкоду))))))

Днем зупинилися перекусити на горі Катерина у джерельця (вода в ньому дуже смачна) .Пасшіеся неподалік коні розглядали нас з ненав'язливим цікавістю. Всім сподобався пустотливий лоша з кумедним хвостиком – метелочкой, жваво поруч зі своєю турботливою мамою. здається,вона намагалася не підпускати його до нас занадто близько.)))) Бачили по шляху, як місцеві жителі збирають чорницю. Руками – занадто довго, так вони пристосували невеликі саморобні коробочки з частими гребінками, як ніби черпають ягоди ними. Чорниця – ягода дуже смачна, але збирати її руками по одній –заняття довге і неймовірно нудне. Мені доводилося це робити, а хто не збирав – повірте на слово, гребінкою набагато швидше і зручніше)))).

Навколо, куди не поглянеш – відкривається просто розкішний вигляд на величні гори. Здалеку вони здаються блакитними. Навіть на фотографіях видно цей колір,сподіваюся, після обробки він збережеться. Велике задоволення після важкого переходу (ми перед цим дерлися вгору по кам'яних розсипів) перекусити у джерельця, поглядаючи на світ з висоти пташиного польоту! Крім того, такі смачні бутерброди з консервів і картоннообразних хлібців можуть вийти тільки в хорошому поході!)))) Пальчики оближеш!

Заночували на полонині Вівчіна. Перед нами у всій своїй величі розкинулися Горгани. Що дивно: в горах, коли дивишся, куди потрібно дійти, здається, що це зовсім недалеко – рукою подати. А потім йдеш, йдеш – і кінця-краю цьому шляху не видно. Так що « на око » визначити відстань дуже важко.Так і тут – ось вони, Горгани, поруч зовсім, а як представлю, скільки пройти потрібно, щоб все побачити – ніякої відпустки не вистачить!))))

На цій стоянці було далеко до джерела. Нам показали на сусідній схил – туди по воду пройдете, там ближче. Як подивитися – начебто і недалеко, - а як йти – так півгодини, здається, в одну сторону. Ну, або це мені так здалося)))))

Тут погодка трохи змінилася: все намагався зірватися дощик, але якось не вийшло у нього. Перед нами стоїть гора ніби розводила щільні грозові хмари над нами в сторони, залишаючи над нами шматочок ясного неба. Трохи зривалася мерзлякувато мряка,але під деревами було сухо, хоча і вітряно. Може бути, нам щастило в цьому поході – і погодка хороша, і місцеве населення ставилося до нас дуже доброзичливо. Дівчата з сусідньої ферми ввечері знову пригощали нас парним молоком.))))) Далеко поверталися додому косарі, і над полониною красиво звучала протяжна українська пісня. Шкода, далеко,слів не розібрати було.

На світанку нас розбудила допитлива конячка – бродила по табору і намагалася зазирнути в намет. В результаті, хто кого більше злякався – не понять: дівчата від несподіванки, відкривши намет і побачивши прямо перед собою цікавість кінську морду, заверещали,конячка з тієї ж причини швидко і далеко втекла. Познайомилися)))).

Міцно поснідавши, рушили далі, на гору Гавор, і далі, на Короткан. Тут нас чекало ще одне чудове пригода – гойдалка. Між двома височенними стовбурами хтось обладнав гойдалки. На довгих тросах, метрів за 10, а, може,і більше, між двох велетенських стовбурів приладнали вузеньку дощечку. Ось це всім гойдалок гойдалки! Перехоплює подих! А як видно далеко! Триматися тільки міцніше треба.

Накатавшись і посміявшись, йшли тепер вниз, в долину річки Салатругель. Здається, це тут ми виявили зарості гірської малини.Ягоди не великі, але дуже солодкі і запашні. Кліматичні пояси в горах дуже яскраво виражені: На Катерині чорниця тільки встигла, а ожина і зовсім зелена була. А тут чорниця відійшла вже, зате ожини знову було вдосталь. Смачна вона тут.))) Заночували ми біля водоспаду Салатрук.Увечері ходили в найближчий магазин (це за місцевими мірками недалеко, а по нашим – дуже навіть далеко)))))), принесли трохи смачненького – остання ночівля.

А вночі був дощ. Здається, Карпати раптом схаменулися: як же це нас відпускати всуху ?! І вирішили трохи виправити ситуацію. правда,ця затія не дуже вдалася: був жарке багаття, пельмені, кавун (здається, найсмачніший за все життя!), і трохи запізнілий день народження. На ранок – Бистриця і переїзд в старовинний і гарне місто Івано-Франківськ.

А далі – кому куди: хтось додому, хтось продовжив подорож. Тут наша група: Таня, Інна, Таня, Денис,Юля, Аня, Галя, Саша (наш відважний провідник-інструктор), Даша, Аня, трохи вище – Папа Римський. І я – з фотіком, так що мене не видно.))))

Звичайно, я не написала тут про всіх тих відчуттях і враженнях, які супроводжували нас протягом усього шляху. Про щось дівчата вже розповіли в ЖЖ,не хотілося повторюватися, все фотки просто не вмістилися б. Якісь ще розмістила на своїй сторінці в « Контакте », може, ще додам. Було багато цікавих і смішних епізодів. Були ігри і задушевні бесіди біля нічного багаття, несподівані знахідки і нові знайомства.

Я не знаю, чи зустрінемося ми ще, а якщо і зберемося,то де і коли? Хто знає … Спасибі вам за весь час, так гарно проведений разом, за веселу і дружну компанію! До зустрічі!))))

Вікторія Погодіна. м Донецьк., 15-20 серпня 2010р.