Звіт про похід на Качкар

Отчет о походе на Качкар

Розповідь про поході на Качкар , серпень 2015

Качкар це красива і порівняно важка гора на півночі Туреччини (поруч Чорне море, Трабзон). Поки що вона маловідома серед наших туристів, але район крутий і популярність його буде зростати. Залишки стародавнього вулкана підносяться над рівнем моря майже на 4000 метрів, гострі скелі прорізають пелену повзучих з моря хмар, гірські озера зберігають пам'ять минулих льодовиків ... сувора романтика для справжніх любителів пригод.

День 1. Межа

Більша частина групи збиралася в Грузії, в Батумі. По перше квитки туди були дешевше, а по-друге двоє з нас прямо перед Качкаров ходили трек по Сванетії .

Щоб потрапити до Туреччини з комфортом ми найняли індивідуальний мікроавтобус, а не поїхали рейсовим автобусом. Планували виїхати на зорі, але не склалося - грунтовно затримали рейс на якому з Києва прибували учасники походу. У підсумку з Батумі вирвалися тільки близько 10 ранку ... і вже через 30 хвилин були на турецькому кордоні в Сарпі. Вилазимо з буса і пішки йдемо на прикордонний контроль.

По дорозі спостерігаємо атракціон жадібності на прикордонній заправці. з- за пристойною різниці в цінах турки не просто їздять за бензином в Грузію. На заправці вони за допомогою спеціальної дровеняки крениться машину і заливають баки по саме горло.

Кордон ми проскочили за 40 хвилин. Непогано, як на мій смак.

В полудень бус висадив нас в прибережному містечку Пазар (нічого цікавого, крім чайних плантацій). Тут ми зустрілися з Пашею, який летів через Трабзон і добирався до пазар ті ж 2 години, що і ми з Батумі.

Обідаємо і близько 14:00 сідаємо на автобус до Чамлиемшіна. Там пересідаємо на таксі.

По дорозі робимо зупинку у фортеці Зілкале. Вона зовсім крихітна, але дико мальовнича.

О 15:40 нарешті висаджуємося у початку "стежки". Насправді майже весь перший день доведеться йти по грунтовці, але це дрібниці - хочеться нарешті розім'ятися.

Перш ніж рушити на маршрут, заглядаємо в магазинчик при місцевому пансіоні - перед злиттям з природою треба зробити останній ковток споживчої цивілізації.

Нарешті йдемо. Дорога ховається в тінистому каньйоні, поруч річка і прохолодне повітря. Після задушливої ​​спеки Аджарії це просто рай.

Проходимо перший арочний міст. Такі відмінно виглядають на фотках з молочними ріками (великою витримкою на штативі). Але хочеться йти вперед і фотоаматорство відкладається.

Минаємо верхню межу лісу. Наступного разу ми побачимо нормальні ялинки (та й ліс взагалі) тільки через тиждень. Дров на маршруті немає ...

Стаємо на нічліг між селами Калікою і Баш-яйла. Зв'язку немає, води вистачає.

День 2. Перевал Кале.

Вранці довго займаюся прочищенням мультипаливного пальника. На жаль зараз вперто не можу згадати на якому бензині вона так засмітилася - на дешевому грузинському або дорогому турецькому.

Суворі колод будинки чимось нагадують швейцарські альпійські хатинки, а сушаться гнойові коржі на каменях - навіюють думки про рідний Непалі.

За серпантину повземо вгору. Раптово розумію, що дивно мало фотографую і справа тут зовсім не в оточуючих пейзажах . Схоже у мене температура! Так ось чому так важко було йти.

О першій годині дня стаємо на обід на краю величезного курумніка. Поки хлопці з апетитом поглинають бутери з ковбасою, я впадаю в анабіоз і хвилин 40 сплю прямо на теплому камінні.

Гори накриває хмарами. Після сну я трохи відійшов і майже нормально скачу по крупному курумніка.

Десь глибоко під каменями чути струмок. На поверхні ж води поки немає. Пересохле озеро-калюжа не береться до уваги.

15:00 ми на перевалі Кале. Через хмари нічого не видно.

Дуже вчасно валимо вниз, тому що починається гроза. Пориви вітру сильно ускладнюють надягання дощовиків. Зате поки ми боремося зі стихією я остаточно забуваю про свою раптову хворобу. Життя налагоджується.

О 17:00 дощ все ще йде. Ми спустилися в долину і ставимо намети під прикриттям тенту.

Під вечір погода налагоджується і хлопці навіть починають просушувати підмоклі на переході спальники. Вітер під час бурі таки зробив свою справу і допоміг промочити рюкзаки.

Зате захід був просто ідилічний. Коли ми вже лежали в наметах, крізь накочує сон мені здалося що земля похитнулася. Так я і не зрозумів , Землетрус це було чи втома.

День 3. Перевал Ходакур

Вранці ми продовжили сушити речі, що розуміється означало швидку нову зустріч з водою.

На десерт на сніданок назбирали чорниці. У Туреччині вона така ж як і в Карпатах і в Норвегії і на Монблані і взагалі в усьому іншому світі.

Від стоянки ми полізли вгору, до дороги що веде від сусіднього хутора на перевал

Але дороги там не виявилося. Ми порискал трохи, пошукали стежку, зрозуміли марність затії і пішли просто по азимуту.

Місце було заболочене, під ногами хлюпало, зате види навколо вельми фотогенічні.

Тільки через дві години після старту під ногами з'явилася нормальна стежка. До цього моменту гори знову почало затягувати чорноморськими хмарами.

Опівдні початок накрапати і щоб підтримати бойовий дух ми сіли обідати. Для цього швиденько поставили тент в улоговині вельми нагадує окопи на Чорногірському хребті.

Близько двох ми піднялися на перевал Ходакур 3150 м. Хмари там були ще щільніше і ніяких суперфоток з самого перевалу у мене не залишилося.

Зате по іншу сторону перевалу виявився цілком ідилічний маленький світ з сонечками, струмками і зеленими луками.

Втім, струмки пару раз змусили побігати в пошуках зручного броду

Проходимо пастуші курені і великі загони для худоби. Потрібно було тут зупинитися, але ми так захопилися переставленням ніг, що пролетіли пару зайвих кілометрів.

Судячи з усього пастухи на сезон грунтовно перебираються в гори. Тобто беруть з собою сім'ї, дітей та дружно живуть в жахливих сараях зібраних їх каменів і гілок по кресленнях кам'яного віку. Із зручностей там тільки буржуйка в кутку і мобільний зв'язок, якщо пощастить. І зрозуміло ніякої електрики.

Знову з'явилися дерева, але вже набагато більш південного вдачі. По цей бік перевалу клімат суші, не дивлячись на велику кількість води.

Таки стаємо табором, поки не пізно (поки не вбігли в село).

День 4. Підбираємося до Качкаров

Ну що ж, треба розсьорбувати наслідки вчорашнього спринту і знову набирати висоту. Але перш заходимо в село і скидаємо сміття.

Села за своєю архітектурою дуже схожі на грузинські. Та й самі місцеві жителі дуже нагадують грузин.

Стежка носить абсолютно символічний характер. Навіть численні коров'ячі стада не справляються з підтриманням існування дорожньої мережі вже в парі кілометрів від села.

До речі у чергового пастуха на мішку з речами лежить рушниця. Невже тут є вовки? Втім, в Сванетії ми бачили сліди гірського ведмедя прямо на хребті, чому б і тут не водитися хижакам?

Обідаємо на руїнах пастушачого хутора Соганлі-Яйла. Висота 2840 м. Ставимо тент - на цей раз від сонця.

Користуємося спекотною погодою щоб скупатися в крижаному струмку і випрати шкарпетки.

О 16:30 виходимо на безіменний перевал 3257 м. Під ногами весь світ - добре проглядається наш шлях на наступні 2 дні. Видно Качкар, знаменитий кемп Ділбер і різнокольорові стіни древнього вулкана.

Ми вже порядком втомилися, але як виявилося, найвеселіша частина маршруту ще попереду.

Ми явно в стороні від класичних комерційних маршрутів. Стежки під ногами фактично немає . Є тільки трек на мапі і рідкісні Турик на пупирь

о 18:04 беремо черговий перевал 3370 м. Останні метри підйому виявилися вельми крутими і хочеться вірити що далі буде простіше.

Але немає! За перевалом очікувано починається спуск і він лише приносить привід для занепокоєння. Камені під ногами "живі". Варто зробити необережний крок і кругляк полетить на твоїх товаришів йдуть попереду.

Щоб не повбивати один одного камінням намагаємося більш витончено розподілитися по кулуару. На щастя незабаром починається траверс, де ризик набагато нижче, тому що камені просто йдуть вниз, нікого не зачіпаючи.

Зверніть увагу на ноги Андрія. Він йде з цього пекла в сандалях. Я і сам йду в легкому взутті, але сандалі! Сперечатися марно, Андрій - хоббіт зі стажем. Він і по снігу так само бігає.

О 19:30 нарешті добираємося до запланованої точки ночівлі у невеликого озера на висоті 3353 м. Народ втомився, а Женя навіть трохи температурить. Чи не моя чи хвороба на нього перескочила? Сам то я, слава Богу, вже повністю оклигав.

На такій висоті вечір очікувано прохолодний. Сидимо біля пальника, думаємо про зірок. На мені куртка і пухову жилет.

День 5. Сходження на Качкар

Встаємо о 5 ранку, але вийти рано не виходить. Купа часу йде на кип'ятіння води. Наше озерце виглядає недостатньо переконливим щоб пити його воду без обробки.

7:40 ранку, ми нарешті стартували. Піднімаємося на гребінь розділяє два озера і офігеваю від перспектив. Озера безумовно прекрасні, але нам "світить" дещо інший розклад.

Попереду добре видно стіна Качкаров і виглядає вона абсолютно неприступною (для пішоходів). Зрозуміло, що враження це оманливе і ми всюди прорвемося, але щось підказує, що при цьому ми страшно задовбали.

Перетинаємо нескінченні кам'яні поля, форсуємо пару снежников. Як завжди, на кордоні каменю і снігу утворюються наймиліші провали і доводиться шукати обходи.

Стежок досить багато, вибрати правильну складно. Голова пухне немає від висоти, а саме від постійного пошуку оптимального маршруту крізь курумніка.

Велике озеро Деніз, з якого почалося сходження, виглядає як затоплений кратер. Трохи правіше уламок ще одного кратера тримає величезний сніжник.

Бачу вдалині вчорашній перевал і в черговий раз дивуюся людської упертості.

Виходимо на вершину о 11:10. Там велика турецька група. Все в касках, багато з ліхтариками. Ймовірно вони ночували в Ділбер (на 400 метрів нижче нас) і стартували ще затемна

На вершині є ящик з журналом відвідувань і кілька прапорів. Записуємось і фоткаемся поки не пізно.

Гори знову застилає хмарами. Видимість дуже обмежена.

На вершині знайомимося з чарівним песиком. Він мирно дрімає у того самого ящика і чекає поки що святкують перемогу туристи не підкинуть йому їжі.

Ми простирчали на вершині цілу годину. На жаль не пам'ятаю чи були у когось із наших симптоми горняшка, але судячи по жвавості переміщень, з самопочуттям все було в порядку.

Рівно опівдні повернули вниз. До цього моменту велика частина інших туристів вже упригала вниз.

Коли ми вирушали з вершини, раптово прокинувся той самий незворушний пес. Він озирнувся, потягнувся і пішов за нами.

Через складність рельєфу спуск зайняв ті ж 3 години що і підйом. Постійна концентрація уваги порядно нас вимотала.

Щоб зняти втому наші зупиняються біля озера Деніз і купаються. Я ж планую зробити те ж саме в малому озері, біля наметів.

О 15:10 повертаємося в табір і цілу годину просто валяється на килимках.

Потім табір оживає. Ми варимо каву, збираємо намети і пакуємо рюкзаки. Сьогодні треба спуститися майже на 500 метрів.

Близько 17:00 таки виходимо на стежку.

Тим часом хмари піднялися і гори знову стали чарівними.

Вгадайте, хто як і раніше йде з нами по стежці?

Вже о 18:30 ми на стоянці Dilberduzu, висота 2880 метрів. Тут купа людей, великі комерційні групи засідають в шатрах-столових, поруч є струмок і обладнаний туалет.

Після заходу НЕ валимося відразу спати, а починаємо астрофотос'емку. Мабуть сходження таки було легким.

День 6. Лінивий

Ранок сонячне і ліниве.

Повільно перебираємо барахло, ліниво жуємо сніданок.

Близько 9 ранку виходимо на маршрут. День буде спекотним. Буквально через 30 хвилин після старту робимо привал біля джерела, щоб вмитися і освіжитися.

О 10:30 проходимо пастушачу село Настаф. Замість будинків тут вже звичні халабуди з дахом із синьої клейонки. Зате на околиці Настафа знайшовся величезний малинник! Це вже цікавіше

До полудня спускаємося в справжнє село Олгунлар. Тут є електрика, нормальні будинки і невеликий магазинчик.

Купуємо хліб, айран і пачку турецької кави.

За селом стежка міняє долину і починає йти вгору.

Нова долина теж досить мальовнича - по дну зміїться струмок, далеко піднімається стіна зубастих скель

Обідаємо у невеликих водоспадів вище кошар Дібе-яйли.

Вже на 15.00 приходимо на місце ночівлі.

Пропоную сходити в радіалку на сусідню вершину, але всім облом. Ставимо тент від сонця, ліниво валяємося в тіні, купаємося в струмку.

Трохи пізніше починається розважальна програма. Звідкись зверху приходить стадо корів і починає агресивно кидатися на нашого песика.

Собака лінується тікати і в пошуках захисту тулиться до наших наметів. Це вже не жарти - корови запросто можуть розтоптати снарягу.

Стадо налаштоване рішуче - на окрики корови особливо не реагують. Щоб відлякати їх, запускаємо дрон. Його дзижчання нарешті звертає агресорів в втеча.

Через годинку корови осмелевают і повертаються, але ми вже знаємо що робити.

Увечері стає прохолодно, наші забиваються в одну палатку і ріжуться в карти. Я йду спати на вільну житлоплощу.

День 7. Озеро Караденіз

Виходимо о 8:40. Стежка знову носить суто віртуальний характер.

Паралельно йде польська група з мулами для багажу і погоничами.

Стежка на перевал усипана битим каменем. Все навколо всипане камінням. Ці гори розсипаються.

О 10:10 ми вже на перевалі Налетлеме 3179 м. Під нами море хмар і ймовірна прохолода. Поки ж густо мажемся сонцезахисним кремом.

До полудня спускаємося на озеро Караденіз (тур. Чорне море). Над ним вже розгорнута туманна вуаль і повітря дихає свіжістю. Обідаємо у води.

Після обіду ми дуже швидко спустилися до села, не надто швидко домовилися з маршруткою і вже через пару годин були в Пазар, на узбережжі.

Фінал

Ми спритно рухалися по маршруту і злегка перевиконали план. До літака залишалося ще понад дві доби і щоб якось зайняти їх ми рушили в Трабзон.

Там ми бродили по торгових вулицях і руїн фортеці, прокотилися в гірський монастир Панагія Зуміла і довго пили чай з турецького самовара.

Похід по Качкаров виявився інтенсивним і приємно складним. Всього за тиждень ми грунтовно набігалися, змінили кілька кліматичних зон і добре відпочили. Качкар перевершив мої очікування і мені здається буде приємно повернутися сюди знову.