Осіннє сходження на Айленд Пік

Звіт інструктора про турі Айленд-пік + Базовий Евересту в 22-25 жовтня 2019 року.

Це було моє друге сходження на Island peak. Перше сталося навесні 2018 року, тоді все пройшло досить гладко і мені навіть вдалося зняти досить докладний відео про сходження . Зараз же все вершина далася мені важче. Значною мірою я приписую ці складності погоді (був снігопад), але мали місце і деякі недогляди в домашніх тренуваннях і організації харчування. З іншого боку, завдяки накопиченому раніше досвіду в цьому сходженні вдалося краще вирішити організаційні питання, знайти хороших гідів, якісне спорядження та дати більше інформації учасникам. Як би там не було, наша група в повному складі успішно піднялася на Айленд-пік і повернулася в табір без травм і інших неприємностей.

Передісторія

Ми підбиралися до Айленду кілька стурбовані станом погоди. Уже кілька днів у горах було похмуро, кілька разів були снігопади, що не дуже характерно для району Евересту в цю пору року. У підсумку ми сходили на Кала-Паттар і в базовий табір Евересту так жодного разу і не побачивши вершину поблизу (останній раз Еверест був добре видно з Тенгбоче).

Детальніше про події передували сходженню розповідається в відгуках наших туристів: "до ніг прив'язані гирі, або Мій Еверест" Євгенії Яциченко і "Мрія про Еверест" Антона Чікаловца.

Прогноз погоди

Прогноз погоди весь час радикально змінювався. Він по черзі обіцяв щось глобальне погіршення (тотальні снігопади і безпросвітну хмарність), то повне прояснення після короткого снігопаду. Виходячи з обіцянок метеорологів у нас вималювалися два плани:

Обидва плану мали рівний пріоритет і цілком серйозно розглядалися аж до приходу в Чукунг - останній стаціонарний населений пункт перед Айленд.

Стан групи

У нас була досить спортивна група і були підстави вважати, що ми поднатужившись можемо реалізувати будь-яку програму. Однак, якщо зараз, з висоти минулих днів і кілометрів, вдивитися в стан учасників, то можна помітити два моменти:

Однак дещо ми помітили вже тоді, на схилі Кала-Паттара. У двох майбутніх підкорювачів Айленда мерзли руки незважаючи на хороші ходові рукавички (у мене такі ж) і наявність верхонок (тонкі рукавиці від Montane з синтетичним утеплювачем).

Під час ночівлі в Дінгбоче вдалося усунути цей недолік - хлопці купили дешеві непальські пухові рукавиці. Вони були явно не найкращої якості (швидше за перо замість пуху, не найкращі крій), зате просторими і товстезними.

По приходу в Дінгбоче був деякий спокуса зірватися і побігти в той же вечір в Чукунг. Вийшов би страшенно довгий день (ми встали о 3:30 ранку) і швидше за все це погано б скінчилося. Але на щастя нас затримали організаційні моменти (хворий шерпа) і ми залишилися відпочивати в Дінгбоче.

Чукунг - прокат спорядження

В Чукунг ми йшли повільно і якось дуже розслаблено. Це могло бути як і ознакою втоми, так і прикметою хорошою акліматизації. Думок про випередження плану і позаплановому штурмі вже не було. Ми просто дихали і йшли.

В Чукунге без проблем оселилися в хорошому притулку з теплою їдальнею, комфортними кімнатами і стабільним інтернетом. Насправді, далеко не завжди виходить це зробити, навіть коли бронюєш місця заздалегідь. Особливості непальського готель-менеджменту :)

Господар притулку відкрив для нас свій склад прокатного спорядження і ми приступили до примірці і підгонці снаряги. Цей процес зайняв більше 2 годин (на 4 чоловік), а міг би простягнутися ще довше.

Найскладнішим пунктом програми, як завжди, виявився підбір взуття. У підсумку всім дісталися чудові, фактично нові черевики La Sportiva Nepal Evo GTX (ціна таких в магазині близько 450 Євро), але пошук відповідного розміру зажадав купи сил і часу. Так я в звичайному житті ношу 45 розмір, а тут до останнього сумнівався - взяти черевики 47 або 48-го розміру. Важезні пластики, в цей раз нікому не сподобалися))

Чи брати своє спорядження?

Цього разу я привіз багато своєї снаряги (каска, система, карабіни, вуса, спусковий, жумар) і брав на прокат тільки кішки, льодоруб і черевики.   Однак, у випадку з Айленд і його чудовими прокатниками мені дана тактика здається невиправданою. Дуже вже багато мороки доставляє транспортування спорядження до старту маршруту. Навіть за умови, що її несуть портер. А вже якщо нести все самому, то й поготів не має сенсу. У Чукунге можна без проблем підібрати нову фірмову амуніцію (на 80% продукція Black Diamond).

Увечері я потренувався надягати каску в поєднанні з намордником, лижної маскою і капюшоном. Перебрав кілька комбінацій і послідовностей і начебто знайшов підходящу. Як пізніше показало сходження, деякі проблеми все ж залишилися - при тривалому носінні під каскою шов шапки тиснув на голову.

На наступний день, на переході з Чукунга в базовий Айленда ми помітно отяжеленние обладнанням зовсім зменшили темп. Думки про прискорений штурмі тепер виглядали зовсім недоречними. Тут би просто встигнути, просто дотягнути і не перевтомлюватися.

Базовий табір Айленд піку

Наш climbing sherpa Ринжи зустрічав нас в 200 метрах від наметового табору. Ми повзли слідом за ним по вельми пологої долині і здавалося що його безмовна спина випромінює стримане осуд - мовляв, куди ж ви прётесь, якщо вже тут так важко дихаєте.

Зате по приходу в базовий табір ми з головою поринули в незвичний комфорт і сервіс комерційного сходження. Ми заселилися в чудові намети (вже встановлені шерпами), помили руки в теплій воді і грунтовно застрягли в їдальні. Нас захопили прості радощі на зразок банки Нутеллою, Несквік і розчинної кави з сухим молоком.

Тренування

Пам'ятаючи торішній досвід, на тренування по мотузяній техніці я вийшов грунтовно утепленим - в двох куртках, з теплими підштаників і декількома капюшонами.   Крім того ми вирішили, що буде корисно походити по схилу в кішках і прокатних черевиках, нехай навіть і без снігу. А щоб зовсім вже відчути перспективу, другий підхід до мотузки ми зробили в подвійних рукавицях (рукавички + верхонки). Завдяки цьому тесту хлопці вчасно зрозуміли, що до рукавицам потрібно терміново пришити страхувальні мотузки. Інакше на сходженні весь схил був би засипаний нашими ганчірками, а руки б страждали.

Ще вдома я вирішив в цьому сходженні використовувати склянку (ATC-Guide) замість вісімки і підстрахуватися схоплюють. На тренуванні я випробував працездатність цієї схеми в поєднанні з кошлатими непальскими мотузками і в принципі все пройшло гладко.

Вечеря і відбій

Зв'язки щоб оновити прогноз в базовому таборі не було. Але і без цього було ясно, що ніякого перелому не відбулося - хмари закривали Лхотце і періодично зривався сніжок.

На вечерю давали смачний Далбат і ось тут, як мені здається, ми злегка потрапили. Варто було взяти себе в руки і не їсти нічого крім однієї чашки рису. У ніч сходження тяжкість в шлунку сильно відволікала від подолання гравітації.

Зайняті доопрацюванням рукавиць і збором рюкзаків ми запізно лягли спати. До будильника залишалося всього 3,5 години.

Прокинутися б

Спалося непогано, але прокинувшись о 23:30 я все ж не зазнав бажаного почуття 100% восстановленности. Довелося трохи побороти себе і включити музику для подстёгіванія сонних мізків і запіхіванія себе в черевики. Їх я до речі з вечора забрав в намет і вранці вони були теплими і пухнастими.

В наметі було тепло (близько нуля напевно), що не дивно з огляду на що випав сніг. Табір ще пару годин тому колишній нудною осінньої Долинці, став куди більш ошатним і чистим. Ось тільки з новою силою спалахнули сумніви - чи правильно ми робимо, що стартуємо в снігопад? Чи безпечно це? Чи не краще перечекати (відкласти сходження на пару годин або взагалі на завтра)?

Шерпи встали на 15 хвилин пізніше нас, обтрусили сніг з палатки і стали незворушно готуватися до виходу. На питання про безпеку, вони сказали "буде непросто" і опинилися абсолютно праві ...

Підготовка до виходу

На опівнічний сніданок давали вівсянку і оладки (панкейкі). І тут знову треба було стриматися і обмежитися однією ложкою вівсянки.

Ми вийшли на маршрут із запізненням в в півгодини (в 1:30 ночі). Трохи бентежило, то що перед нами лежала сніжна цілина - сьогодні ще ніхто тут не проходив. Та й взагалі величезний базовий табір не дуже кипів життям. Але часу на рефлексію вже не залишалося - ми вистрілили собою в сторону вершини і тепер залишалося тільки летіти.

Я стартував досить легко одягненим і відповідно з навантаженим рюкзаком.

Одяг та спорядження на мені

Вміст рюкзака

Щоб не посадити акумулятори на морозі я заховав рацію в кишеню рюкзака, а фотоапарат в нагрудну кишеню куртки (при цьому фотік був подстрахован до рюкзака). З тією ж метою я переклав термос з бокової кишені вглиб рюкзака і обернув самоскиди.

Хоча до світанку було ще годин 5, я перестрахувався і перш ніж вийти на маршрут, рясно намазав особа сонцезахисним кремом, а губи пом'якшувальною бальзамом . Я прекрасно розумів, що потім, на схилі у мене може не виявитися сил і часу для таких маніпуляцій і в принципі не помилився в своєму прогнозі.

Шерпи

На сходження нашу маленьку групу ( Ірина, Олег, Анатолій і я) супроводжували два висотних гіда - Ринжи Шерпа і Лакпа Шерпа. Вперше ми познайомилися з ними ще в Лукла, де вони зустрічали спорядження для базового табору. Пізніше ми ненадовго зустріли Ринжи в Дінгбоче - мабуть він проводжав туди інших клієнтів. Висотні гіди -   привілейована каста, вони не тягають вантажі на трекінг, не ходять за туристами на Кала-Патар. Їх робота починається набагато пізніше - в базовому таборі під вершиною.

Вчора, саме вони проводили для нас тренування на схилі. Вони перевірили ще раз і допомогли налаштувати прокатне спорядження. І ось зараз вони вели нашу групу крізь заметіль.

Не варто помилятися щодо їх місії - хлопці тут зовсім не для того щоб розповідати клієнтам про космічних кораблях. Шерпи - вельми небагатослівні хлопці, хоч Ринжи і непогано говорив англійською. Вони нічого особливо не пояснюють і не показують. Максимум - ткнуть пальцем в Макалу, коли той здасться над лінією гір. Зате шерпи завжди поруч і готові допомогти справою. Вони допоможуть перестегнуть карабіни, надіти кішки, розплутати мотузку, навіть дістати термос. На висоті, де мозок працює як іржавий самовар, це зовсім не дрібниці.

Пошуки темпу

Так ось, на першому "Трекінгові"   етапі штурму Лакпа йшов попереду, розшукуючи дорогу в темряві, а Ринжи замикав групу. Вони не поспішали і йшли підкреслено повільно і розмірено. Проте нам було важко витримувати їх темп і доводилося часто зупинятися. У підсумку я став другим (щоб задати темп) і ми спробували йти ще наполовину повільніше. Чесно кажучи, пам'ять мене підводить і я не можу згадати багатьох деталей тієї ночі. У тому числі не пам'ятаю, чи знайшли ми ідеальний темп.

верхонки

Я спеціально поклав верхонки в бічну кишеню рюкзака, щоб при необхідності дістати їх прямо на ходу. Однак значну частину нічного переходу я пройшов без верхонок, надягаючи їх лише коли доводилося дотримуватися руками на засніжених скелях. Мої ж товариші, якщо не помиляюся, йшли в верхонки майже постійно. Руки тут мерзнуть абсолютно неймовірним чином. Не ігноруйте це питання. Для простоти вважайте, що вам доведеться зіткнутися ні з -10, а з космічними -50. Можливо таке коригування допоможе вам адекватно підготуватися захисту кінцівок.

Засніжені скелі

Якщо ви хоч трохи цікавилися подробицями сходження на Айленд, то напевно чули про 200 метрів "відчайдушного жумарінга" © і про жахливі сходи. Але багато хто зовсім зовсім забувають, що перш ніж почнеться ця героїчна та видовищна сторона альпінізму, належить 4 години дертися в темряві по слизьких скелях.

Схил тут дуже зруйнований, як би стежка усипана великими кам'яними цеглою. З аналогічних за структурою блоків складені бортики кулуара за яким ми йдемо не менше півгодини.

Навіть в суху погоду рух тут вимагає якоїсь концентрації, що не дуже просто з огляду на побудку опівночі.   А вже в снігопад, коли камені стають дико слизькими, перспектива провести так 4 години стає буквально лякає.

В якийсь момент на наших обличчях легко читалося відчай. Що ж буде далі, якщо вже зараз так складно?

Ще один важливий момент. Ковзаючи по камінню, ти концентруєшся на ногах і тому що під ними. При цьому запросто можна прогавити нависає скелю і прикластися до неї головою. Тому навіть на цьому етапі краще рухатися в касці.

Хай-кемп

Приблизно на 1/3 "Трекінгові" етапу ми пройшли так званий верхній табір.   Там стояло буквально кілька наметів (в основному таборі їх було штук 40) і пару чоловік готувалися до виходу. Судячи по швидкості з якою вони рушили вгору це були явно більш підготовлені хлопці. Через кілька годин, перед початком жумарінга, ми знову зустріли їх, вже спускаються по перилах.

Нудота

Двоє з нас на підйомі відчували нудоту і кілька разів рвали. Традиційно блювоту пов'язують з травленням, але в даному випадку більш імовірним мені здається "центральне" походження нудоти. Просто мозок злегка пустує під впливом нестачі кисню і шле помилкові сигнали. Зазвичай така нервова блювота на відміну від травної не приносить полегшення. Її можна спробувати вгамувати церукалом, але з цим теж можуть бути труднощі.

На другій третині Трекінгові етапу ми зробили спеціальний привал щоб розібратися з цими неприємними відчуттями і заодно сходити в туалет, поки ще було темно.   < / p>

Снігопад припинився, натомість посилився вітер (на щастя, він дув в спину) тому на тому ж туалетному привалі я надів поверх вітровки куртку на прімалофте і більше не знімав її до повернення на аналогічну висоту. Фотоапарат переклав в кишеню зовнішньої куртки.

Crampon point

Кремпон пойнт - майданчик на схилі, де закінчується трекінг і починається альпінізм. Тут все надягають кішки (звідси і назва), страхувальні системи, організовують зв'язки, змінюють трекпалкі на льодоруби.

Вітер все дужчав, тому всі ми вирішили, що перш ніж надягати страхувальні системи має сенс більш грунтовно утеплитися . Ми одягли самоскиди і пушку і жодного разу не пошкодували про це (зняти зайві штани на схилі було б потім майже неможливо).

Поки я вставав після пристібання кішок вітер забрав мою сидушку.   Не залишайте речі без нагляду навіть на секунду.

Чому без каски?

Вже розвиднілося, ми нарешті зняли ліхтарики і повинні були надіти каски. Але поміркувавши я не став надягати свою. Це категорично неправильно з точки зору безпеки, але ... Після вчорашнього тренування (я там був у касці поверх шапки) голова відчутно хворіла по швах (швах шапки, а не голови). Така екстраординарна чутливість голови і деякий пофігізм свідомості - цілком звичайна справа на великій висоті. Так що я плюнув на все і пішов далі в двох капюшонах і без шолома.

А ось на захист очей я таки не пошкодував сил. Я дістав з рюкзака лижну маску, відрегулював гумку (треба було найвище напруження інтелекту і рухових центрів) і сховався за надійною подвійною лінзою.   У лижній масці відразу стало набагато тепліше, світліше (помаранчевий світлофільтр рулить) і комфортніше. Дуже рекомендую.

В зв'язках

Від кремпон-пойнта ми йшли по льодовику розділившись на 2 зв'язки, кожна з яких складалася з одного шерпи і двох туристів. Темп руху був підкреслено повільним, часто робилися паузи для того щоб віддихатися і щоб "хвіст" зв'язки не зрізав кути, а спокійно обходив небезпечні ділянки.

З усіх етапів сходження, саме рух по льодовику виявилося найспокійнішим і в той же час фотогенічним. Завдяки частих зупинок була можливість спокійно дістати камеру і сфотографувати свою або сусідню зв'язку. До того ж льодовик злегка прикривав нас від вітру і при бажанні можна було навіть зняти рукавичку на секунду. Втім, я цього не робив.

Не думайте, що рельєф на льодовику був елементарним. Для того щоб обійти тріщини нам знадобилося кілька разів подолати ступені висотою по 10-15 метрів. Там були провешени стаціонарні поручні і багато (наші шерпи, наприклад) просто дотримувалися за них рукою. Я не відчував в собі надлишку сил і тому не ризикував - навіть на найкоротших перилах піднімався з жумари, а спускався зі "склянкою".

Повторюся, що головним джерелом комфорту на цьому етапі не була сам маршрут, а той спокійний темп, до якого нас змушувало рух в зв'язці.

сходи

в цьому сезоні не потрібно було ходити по сходах перекинутим через широченні льодовикові сходи. З одного боку це добре - менше ризику, менше нервів. Але з іншого боку це ж грабіж - по суті ми втратили частину нашого подвигу, частини добре оплаченого атракціону ...

Жартую, звичайно. Там, на льодовику, ніхто не думав "шкода, що все так просто". Ми бездумно повзли і раділи якщо вдавалося зберегти рівне дихання.

Самі ж сходи, як не дивно, ми зустріли. Одна з них стояла на дні широкої тріщини. Похилена, обплутана обривками мотузки, наполовину вмерзлими в схил. Відмінна декорація до фільму-катастрофи про чергову ярмарку людського марнославства. Безумовно, потрібно було залізти на неї і сфотографуватися. Але ні сил, ні часу на це не було.

Сніжне плато

Плато порівняно плоске і з боку виглядає як звичайне засніжене поле. Однак, не варто піддаватися цьому враженню. Насправді під снігом ховається величезна кількість тріщин і кожен крок в сторону від стежки повинен сприйматися як стрибки по мінному полю.

Плато закінчується пологим злетом, який упирається в крутий схил для фінального жумарінга. Візуально все виглядає елементарно простим. Однак по свіжому снігу цей зліт переборювався вельми непросто. Ми різко втратили швидкість і ритм руху.

Я не засікав час, але по відчуттях вже тут ми відпочивали довше (дихали), довше ніж рухалися (переставляли ноги).

Жумарінг

у нижнього краю довгих перил ми залишили льодоруби (просто встромили в сніг) і трохи віддихалися. У цей момент по перилах якраз спускалася та спортивна група, яка обігнала нас у верхнього табору. Якщо не помиляюся, хлопці розминалися перед сходженням на Ама-Даблам. Загалом, ми пропустили спортсменів і тихесенько рушили вгору.

В цьому сезоні на схилі місцями лежало по 3 мотузки (зазвичай їх дві). Можливо, одна з них була старою і відповідно ненадійною, але у мене на вистачало сил щоб розглянути їх більш пильно і зробити якісь висновки.

Вся енергія йшла на підйом і подальше асматіческое дихання.

Свіжий сніг значно ускладнював пересування по схилу. Ноги часто виникали і це збивало і без того шалений подих. Не виходило красиво, як в підручнику, йти на передніх зубах. Це бильше схоже на панночку на високих підборах болісно пробиратися крізь снігову кашу у дворі.

Типовий алгоритм руху виглядав так: Пару хвилин ти стоїш, дихаєш і настроюєшся. Потім робиш стрімкий спурт - від трьох до п'яти широких кроків вгору з одночасним пропихивания Жумар по перилах. В результаті в грудях у тебе вибухає серце і згоряють легкі. Ти карлючився над схилом намагаючись знайти стійку позицію для відпочинку.

Щоб розслабити ноги я іноді злегка зависав на жумари, але навіть крізь тодішній чад проскакувала думка, що не варто настільки покладатися на цю мотузку для білизни. Мої попутники експериментували з відпочинком лежачи на схилі, але мені цей варіант не дуже сподобався, тому що крутизна була занадто великий і завжди був ризик зісковзнути вниз і втратити з такими труднощами набрані півметра.

Вершина Айленд-піку

У проміжку між 10:00 і 10:30 всі 4 учасника сходження (і два шерпа) піднялися на вершину.

цього разу через погану погоду не було товкучки. Ми були одні не тільки на вершині,   але і на всьому передвершинному схилі. Найближча група виднілася десь далеко - на самому початку льодовика.

Ми встегнулісь в станцію, прістраховалі рюкзаки і розляглися на снігу. Напевно на вершині був вітер, але він абсолютно не заважав кайфувати від спокою і нерухомості. Лише через 5 хвилин ми заворушилися, почали фотографуватися з прапорами і обговорювати всякі дурниці. Так, мені самому в це важко повірити, але відеозапис вельми однозначно підтверджує, що на вершині ми говорили про концерт ACDC в Лондоні.

Вершина Айленда дуже маленька за площею. Щоб ефективно фотографуватися там потрібні самі ширококутні камери і найдовші селф-палки. У мене не було настрою ні для того, ні для іншого. Я так і не дістав з кишені камеру 360, не використав селф-палицю. Добре хоч вистачило мізків на те щоб витягнути прапор.

Спуск дюльфером

Приблизно після 30 хвилин на вершині ми почали спуск. Я йшов останнім і зняв як товариші йдуть за перегин.

Пишаюся тим, що не відступив від задуманого і на всьому спуску підстраховувати схоплюють вузлом (кріпив його до ножний петлі альтанки).

У нижній третині перил я застряг. Мотузка, до якої я спустився і до якої пристебнувся, чомусь була   натягнута і спусковий пристрій на ній блокувалося. Може бути внизу, за перегином на ній вже хтось висить?   Я почекав пару хвилин, але нічого не змінювалося. Треба б перебратися на сусідні перила. Але до них 4 метра по крутому схилу, а у мене немає льодоруба ...

На допомогу прийшов Ринжи Шерпа, який якраз йшов по паралельних перилах. Він кинув мені кінець петлі з репшнура, я прістраховался і маятником перейшов на потрібну лінію.

Коли перила вже закінчилися, а до "рівного" снігового плато ще залишалося метрів 20 по схилу, то йти було дуже комфортно. Але я не переживав оскільки льодоруб вже був зі мною, а схил внизу виглядав "беззубим". Навіть якби я зірвався, то проїхав би на пузі ці 20 метрів і швидше за все нікуди не врізався б і не провалився в приховані тріщини.

Повз промчав (вгору!) Іноземний турист у фантастичній спортивній формі. Він дуже швидко жумари, майже не відпочивав і легко встигав за своїм шерпа. Через годину він обжене нас на спуску ...

Пікнік на льодовику

На зворотному шляху через льодовик нарешті виглянуло сонце і світ заграв новими фарбами. До цього місцевість навколо швидше нагадувала Аляску - суворі снігові гори під свинцевими хмарами. Я знову взявся фотографувати все підряд, хоча з огляду на скутість зв'язкою і тріщинами ніяких шедеврів чекати не доводилося. Просто знайомі спини в новому антуражі.

В одній з ущелин ми зробили невеликий привал сидячи (!!!) і нарешті перекусили - сжевали гематогенку з чаєм. До цього мої попутники неодноразово намагалися підкріпитися різними батончиками, але перший же шматочок їжі приводив до блювотних позивів.

Знову Crampon-point

На довгоочікуваної майданчику теж світило сонце. Ми розляглися по снігу і дуже довго і дуже ліниво стягували з себе кішки, самоскиди і зайві крутки.

Взагалі весь подальший шлях до базового табору (а до нього ще біса далеко !!!) проходив в болісної боротьбі з лінню і втомою.

Спускатися по засніжених скелях було ще стрьомно, ніж підніматися і занепокоїлася безпекою я нарешті надів каску.

Нескінченний спуск < / h4>

Олег з Ірою і Лакпой помчали вперед, а ми з Толіком рушили вниз в вкрай повільному темпі. Якби зараз почалася завірюха або інше погодне неподобство, то нам довелося б зовсім несолодко. Але сонце продовжувало світити і ми дозволили собі йти в комфортному темпі. Ми неспішно перебиралися через завали, ковзали по тінистих кулуарами, прівалілвалісь на камінцях. Все це тривало немислимо довго (3 години!) І в процесі свідомість повністю відключилася від процесу.

Нижче хай-кемпу ми зустріли дві російськомовні групи висуваються до наметів. Треба сказати, що на відміну від керівників груп, багато учасників абсолютно не розуміли у що вплуталися. Вони на повному серйозі запитували у нас коли стане простіше!

- Це ж найскладніша ділянка? Скоро прорвемося?
- Так, хлопці, ви майже на вершині))

Повернення в базовий табір

До наших наметів ми приповзли близько 16:30. На долину вже наповзала стіна хмар, стало холодно і сиро.

В таборі я в першу чергу зняв остогидлі колодки (альпіністські черевики) і перевзувся в м'які і комфортні треккинги. Як домашні тапочки, чесне слово!

Не менш години ми просиділи в їдальні Відпивши чаєм (а також кави, какао і нутелою). Шерпи нагодували нас панкейк і ми ситі і злегка ожилі поповзли збирати речі.

Спуск в Чукунг

Справа в тому, що ми заздалегідь домовилися в цей же вечір постаратися спуститися в Чукунг. Теоретично можна було залишитися ще на 1 ніч в наметах базового табору, але тоді довелося б доплачувати за прокат спорядження. Та й спуск до Лукла стояв неблизький, так що кожен зайвий кілометр спрощував подальшу програму.

З табору ми вийшли якраз на заході, відразу начепивши ліхтарики і теплі куртки. Наш носій сьогодні був без ліхтарика, тому більшу частину шляху він йшов разом з нами.

Знову часті привали і неспішний темп. Кисню навколо стало набагато більше, тому ми більше не вешталися, але загальний стан цілком вірогідно описується словом "зомбі". Нуль емоцій, нуль бажань, просто кілька автоматичних рефлексів. Бачиш стежку - переставляєш ноги.

О 20:30 вечора, через 19 годин після виходу на штурм ми нарешті прийшли в Чукунг. Якщо не помиляюся, в цей вечір я навіть не вечеряв. Допив чай ​​з термоса і завалився спати.

Висновок

Що було далі? Ми за 2 дня прибігли в Лукла, вчасно полетіли в Катманду, зганяли в джунглі Читван і пройшлися по непальським рок-барам. Але це вже не важливо. Все найголовніше сталося саме в той нескінченно довгий день 24 жовтня 2019 року, коли ми подолали себе не менше 23000 раз (рівно по числу кроків). Хочеться вірити, що всі ці зусилля знадобилися нам не тільки заради знімка на вершині, і з Айленда ми спустилися ставши хоч на дещицю краще.