Сніг на Лікійської стежці, або Середземноморські канікули

Звіт інструктора про похід по Західної Лікійської стежці в січня 2019.
Перед цим походом я довго не міг визначитися - вести маршрут самому або передати іншому інструктору. У підсумку подорож виявилася не найпростішим, але я шкодував про що завгодно,але тільки не про своє рішення знову піти на Лікійську стежку взимку. Погода нас не балувала, несподівано важкий рюкзак тиснув на плечі, але було неймовірно приємно після місяця проведеного у комп'ютера знову крокувати по маршруту і відчувати себе живим і цілеспрямованим.

4 січня

В цей раз я прилетів в Анталію ризикованим ранковим рейсом прямо в день виходу на маршрут. Ризик в тому, що якби мій багаж загубився при пересадці, то старт довелося б відкласти як мінімум на пару годин. До щастя, обійшлося без втрат, принаймні на цьому етапі :)

Куплена два роки тому картка для проїзду в місцевому трамваї виявилася робочої, але грошей на неї було недостатньо. Я знайшов автомат, поповнив карту і заодно зняв весь цей процес для інструкції "Як купити квитки на трамвай в аеропорту Анталії "

Більша частина групи прилетіла ще вчора. Ми зустрілися на даху нашої улюбленої готелі в центрі Анталії. До речі, саме завдяки чудовій даху (І видам з неї) цей скромний готельчик отримав такий високий титул.

Хлопці розповіли, що напередодні весь вечір лив дощ.Зараз же було ясно і прохолодно. На протилежному березі затоки біліли вершини гір. Я хотів показати іншим вершину Тахтали (одна з головних "мішеней" Східної Лікійської стежки), але було пора бігти на автовокзал. час підтискав.

В 11 ранку ми виїхали з Анталії в бік Фетхіє.Їхали по "короткій" дорозі через гори. Насправді, по кілометражу ця траса не набагато коротше шляху вздовж узбережжя, але за часом виграш виходить вельми відчутний.

О першій годині дня автобус зробив обідню зупинку на плато (висота 1296 м). Я відразу попередив групу,що на обідній перекус сьогодні часу вже не буде і краще скористатися можливістю. Всі пішли їсти, а я дожёвивал літакові бутерброди і фоткал якісь дуже вже засніжені гори навколо. У минулі мої візити сюди, снігу було набагато менше, проте ...

В Фетхіє я швидко докупив продукти (хліб,кетчуп, часник і звичайно ж огірки), ми вскочили в таксі і вже о 16:20 стартували від арки символізує початок Лікійської стежки.

Будинки в цей час вже сутеніє (нагадаю, це 4 січня), але тут світловий день якось зміщений і заходом ще й не пахло. Чесно кажучи, виїжджаючи з Анталії я переживав,що ми стартанём вже в темряві і пропустимо приголомшливі види на Олюденіз.

Рух по стежці швидко всіх зігріло, народ почав роздягатися (Стартували все в куртках), а фотографи тим часом без кінця знімали лагуну Олюденіз.

У міру того як сонце наближалося до горизонту повітря швидко ставав холодніше. якщо першу годину я спокійно йшов в одній сорочці і загорнених до коліна брюках, то після 18.00 довелося надіти вітровку.

Ми прийшли на стоянку о 18:40, вже при світлі налобних ліхтарів. поставили намети, назбирали дров... і почали готуватися до дощу. Прогноз обіцяв, що через пару годин нас накриє грозовий фронт.

Так і сталося. До кінця вечері почався дощ. Ми сховали під тент дрова, які пошили біля вогню і розповзлися по наметах. Правда, я спати не ліг а ще годину сортував продукти під звуки грози.

5 січня

Будильник розбудив мене о 6 ранку і насамперед я включив інтернет і повірив прогноз погоди. Температура в прогнозі збіглася з тим, що говорив мій термометр (+6), а ось ситуація з опадами була менш ясна. Гаразд, розберемося потім.

За ранок дощ починався і припинявся раз п'ять. Ми потихеньку варили сніданок (на щепочніце під тентом), збирали речі, періодично ховалися під тент. Поступово розвиднілося і стало видно, що за ніч схили Бабадаг у нас над головами припорошило сніжком. У якийсь момент нас теж злегка присипало -пішов досить сильний град.

В результаті ми вийшли аж у 10. Чомусь сусіднє село виглядало на порядок сумніше нашого табору. Стало трошки шкода селян, які змушені там мокнути. Нам то море по коліно, природно :)

Поки спускалися в Фаралью, погода трохи налагодилася.Виглянуло сонце, на деревах заколосились безкоштовні лимони та апельсини, настрій радикально покращився.

Ми знайшли терасу трохи нижче Фаральі і приховали там рюкзаки (під тентом), щоб сходити в радіалку до пляжу Долини Метеликів.

Спуск в Долину Метеликів -порівняно екстремальна розвага. є 3 ділянки, де треба спускатися по скелі, дотримуючись за мотузку.

Правильно оцінивши свої сили Наташа з сином вирішили не продовжувати спуск, а повернулися до рюкзаків.

Приблизно 50 хвилин пішло у нас на те,щоб дістатися до пляжу. Там було сонячно, тепло і якось чарівно розслаблено. Корній поліз купатися, а ми просто сиділи і мліли на сонці.

Приплив катер і відчайдушним маневром висадив на скелі двох місцевих. Тут я згадав, що треба протестувати нові рації і передав привіт Наташі. наздивування зв'язок була нормальною.

Ми повернулися до рюкзаків в надії ситно пообідати і заодно просушити намети. З їжею все вийшло відмінно, а ось погода підвела - сонце сховалося і довелося зменшити свої сушильні апетити.

Після обіду був короткий, але складний под'ёмчік,який змусив зробити мініпрівал буквально через 15 хвилин після старту.

За їжею я лякав групу, що до ночівлі ще 3-4 години ходу. але тверезо оцінивши черговий прогноз погоди я вирішив все переграти. У підсумку ми стали на нічліг о 17:50, всього через годину після виходу з обіду.

Розбили табір у підозріло теплого джерела (влітку зазвичай сухого). Місце для стоянки було не ідеальним, зате поруч знайшлося сухе дерево і ми встигли заготовити дрова до того як прийшла обіцяна прогнозом грозова хмара.

6 січня

За ніч дощ грунтовно промочив все навколо (я навіть почав ритиводовідвідну канавку з під тенту). Зате тим самим він витратив сили і вранці нам не заважав.

Треба надолужити вчорашнє відставання в пару годин, тому ми постаралися збиратися трохи більше життєрадісно, ​​ніж вчора.

Перші пару годин йшли по лісі вздовж моря,періодично вискакуючи на кам'яні пляжі або навпаки грузнучи в колючих джунглях.

А ось настояшая краса почалася на обіді. Ми стали на високому обриві з шикарним виглядом на гори і море.

І найголовніше - було багато сонця. Ми розпатрали свої "валізи" ірозвісили для просушки абсолютно все їх вміст: намети, спальники, одяг, продукти і самі рюкзаки.

В селищі Кабак у нас було два важливих справи. Ні, алкоголь тут ні при чому :) Потрібно було скупатися і запастися прісною водою. Щоб заощадити часми розділилися: купанням зайнялися Корній і Наташа з Дімою, а я з Юрою і Антоном пішли шукати воду.

Справа в тому, що на наступний наш нічліг (в Рай-бухті) краще приходити з "повними баками". Там є колонка (ручний насос), але з неї часто тече солонувата водичка.

Це досить поширений "прикол" в прибережній зоні. Ось і в нижній частини Шинку, де ми шукали воду, спочатку нам попадалася тільки солоненьке. І тільки в Султан Кемпе (а це вже метрів 400 від пляжу) нам вдалося таки знайти прісний кран.

На пляжі ми розподілили добуту воду по рюкзаках і ручним баклажки. Сильно обважнілі, ми рушили в бік заповітної Райського бухти (Cennet Koyu).

Пару под'емчік на цій стежці змусили нас проявити чудеса кмітливості (незручно лазити по скелях з відром води в руці). затевиди тут просто чарівні.

Ми фотографувалися на кожному мисі, на тлі кожної бухти і скелі.

В райське бухту прийшли вже в глибоких сутінках з включеними ліхтариками. Виявилося, що "солону" колонку на пляжі взагалі демонтували на зиму. Зате ожив струмок на дні долини.Сиру воду з нього пити не можна, а ось для технічних потреб вона підходить краще, ніж морська.

В цей вечір на великій землі святкували православне Різдво. А ми святкували відсутність дощу і велика кількість сухих дров. Дуже довго сиділи у багаття, пили чай і не вірили своєму щастю.Корній в результаті розвісив на соснах похідний гамак і вирішив спати під відкритим небом.

7. січня

Вранці погодка була трохи гірше. Бухту накрило хмарою, накрапав слабенький дощик. Настільки слабенький, що Корній навіть не став ховатися з гамака в намет.

Ніхто особливо не здивувався,коли перешкоди почалися вже на десятому метрі маршруту. Перестрибнули струмок, всползлі на скелю і понеслась :)

На райський пляж ми тільки поглянули мигцем і потопали собі далі.

Над морем щось інтенсивно гуркотіло і я за звичкою подумав, що це гроза. Але гриміло якосьто занадто часто і занадто рівномірно. ми припустили що в море йдуть військові навчання, тим більше що кілька кораблів дійсно підозріло зависли на відкритій ділянці за далеким мисом.

Досить швидко ми дісталися до занедбаної 100 років тому грецької села.Зараз це руїни мало відрізняються від античних. А нам, культурним туристам, тільки того й треба - сфоткали і пішли собі далі.

За селом починався крутий і довгий підйом - треба було відразу, в лоб, набрати метрів 300 висоти. І ось приблизно посередині цього підйому раптомз'ясовується що у нас втрати ...

Паша ніс мокрий тент від одного з наметів на зовнішній підвісці рюкзака. І ось цей тент то і пропав. Поки Паша з рацією побіг вниз на пошуки пропажі, ми почали сервірувати вимушений обід. Треба було якось заїсти гіркоту втрати і продумати що робити,якщо тент не знайдеться.

Через деякий час Паша повернувся, а тент немає :( Хоч намет був і недорога (Terra Incognita Alfa 2), а все ж прикро, тим більше січень на дворі.

Ми поїли і злегка засмучені поповзли далі. Добре хоч виглянуло сонце -відволікло від думок про благоустрій наступної ночі.

Піднявшись на плато ми заглянули в старовинну накопичувальну цистерну з куполом і пошагалі в сторону найближчого села. Треба було поповнити запаси води. Адже після вчорашнього Шинку нормальних джерел у нас ще не було.

В селі привалі біля мечеті (там завжди є вода) і поки ми пакували, почався дощик.

Ми швиденько добігли до сільського магазину і влаштували там другий обід. Замовили чай, накупили всякої нісенітниці (морозиво. Хліб, горіхова паста, сік, якісьто снеки) і бенкетували там поки не закінчився дощ.

Потім швиденько злетіли на пагорб, де розташовані античного ликийского міста сидимо.

Зазвичай я зупиняюся на нічліг нижче руїн і показую їх групі на наступний день. Але в цей раз, після додаткового відпочинку, меніздалося доречним протягнути трохи далі, щоб трохи полегшити завтрашній день.

Стародавні саркофаги на тлі західного неба виглядали приголомшливо і я нітрохи не пошкодував про своє рішення.

Навіть коли під кінець екскурсії налетів злива, це стало швидшевправою на швидкість (хто перший добіжить до рюкзаків - дощ або ти), ніж випробуванням.

Під дощем ми прокрокували ще хвилин 30 і почали ставити табір на занедбаних терасах. Настрій, чесно кажучи, було так собі - сутінки, мокро, брудно і холодно. Та й температура повітря вселяла деякіпобоювання. За цілий день карабканье верх ви піднялися над рівнем моря до позначки в 700 метрів і судячи з усього вночі тут могли бути заморозки.

Власне в заморозках немає нічого жахливого, ми не замерзли б, але напевно багато погано б спали, що позначилося б на ходових якостях групи на наступний день.Я вже почав сумніватися - чи не варто було залишитися в першому селі з магазином? Напросилися б до кого-небудь в будинок, погрілись б у буржуйки ...

Коли погода мерзенна і в голову лізуть дурниці, кращий спосіб відволіктися це зайнятися роботою. Ось ми і пішли впахівать. відпрацювали установку наметів під дощем.Втрачений тент від Терри замінили груповим тентом, назбирали дров, пішли за водою.

Воду я планував набрати в невеликому селі поблизу сидимо. А ті не працював водопровід (зима все-таки) і довелося черпати воду з глибокого стародавнього колодязя. Вийшло дуже душевно і дуже согревающе - дірявевідро швидко втрачала воду і піднімати його з колодязя треба було спритно.

Поки метушилися з видобутком води і облаштуванням табору, то зігрілися, обсохнули і забули про накат раніше вечірньому Сплін. Біля вогнища було тепло, а дощ давно перестав.

Коли я лягав спати,то температура в наметі впала вже до +2. волога на тенті перетворилася в льодок ...

8 січня

Вранці я прокинувся з дивною почуттям. У моїй чудо-наметі було холодно, як думалося ввечері, а навпаки - тепло, тісно і волого. Чорт! Це ж сніг! Нас завалило снігом.

Як міг я зсередини струсив сніг з провисшая тенту намету, злегка подовжив центральний шток, щоб натягнути цей сами тент і швидко одягнувся. Відразу надів мембранні шкарпетки і непромокальні штани (більше для тепла) - коротше, запакували по-штормовому (знову таки для тепла).

Нашу терраску засипало 10сантиметровим шаром мокрого снігу. намети і дерева прогнулися під вагою заметів і лякаюче голосно хрустіли при найменшого подиху вітру.

Я порадів, що з вечора заготовив і просушив дрова для щепочніци і тепер можна швидко приготувати ранкову каву! Я п'ю каву тільки в походах - гарячий,солодкий (з сгущеночкой) з величезною гуртки. нехай це розчинна фігня, нехай вона пахне димом, а не кава. Але коли гарячий напій потрапляє всередину (напевно прямо в душу), то розумієш, що ходиш в походи не тільки заради пейзажів :)

Поки ми снідали, десь за горою загуркотіло.Знову навчання? ні, тепер точно гроза.

До нашого щирого здивування погода не зіпсувалася, гроза якось розсмокталася і в шлях ми рушили під яскравим сонцем.

Щоб не петляти по зачарованому лісі я вивів групу на дорогу і ми пішли трохи спритніше.З дерев зривалися потужні снігові шапки і доводилося постійно бути на чеку.

Діма (молодший учасник нашого походу) по всі видимості не зовсім поділяв захоплення дорослих щодо чудесного сюрпризу погоди. він сильно відставав і щоб відвернути його від очевидних думок про втечу (в Макдональдс,наприклад) я затіяв гру в "трилітрову банку".

Ми йшли по Непротоптана пухкому снігу не менше 2 годин. Нагадаю, що у більшості учасників на ногах були кросівки і вони природно були мокрими. Корній і Юра, які йшли в легких трекінгових черевиках, втім, теж подмоклі.Мої ж мембранні шкарпетки поводилися напрочуд приємно - в них не хлюпало, пальці не мерзли. Це вже не перший мій експеримент з походами по снігу в бігових кросівках і мембранних шкарпетках. І я приходжу до висновку, що при короткочасних сутичках зі снігом в більш-менше плюсових температурах ця зв'язка цілком працездатна.

Коли ми проходили хутір поблизу села Бель на дорогу вибігли турецькі детішікі і затіяли гру в сніжки. Цікаво, як часто у них тут буває сніг?

В той день ми особливо довго шукали підходяще місце для обіду.Ви ж пам'ятайте, що обід цей час Великої Сушки і для нього потрібна велика, суха і сонячна галявина. А тут всюди тане сніг, і з дерев летять замети ...

Проте ми знайшли більш-менш пристойну галявину і виконали таки ритуал повної перепаковки рюкзаків. Обожнюю походи - вони стимулюють допрацьовитості :)

Варто було нам перевалити на південну "морську" сторону гори, як сніг різко закінчився і почалося нормальне для Середземномор'я зима - багато сонця, зелені і нескінченне море до горизонту.

Правда вітер з моря дув не такий вже теплий, але зате не було ніякихопадів і взуття швидко підсихають прямо на ногах.

Виявилося, що на традиційній стоянці в Гавурагілі йде будівництво пансіону / кемпінгу. Ми придушили жабу, заплатили сторожам і ті не тільки дозволили стати на їх території, а й організували гарячий душ і зарядку електроніки.

А раз електрику перестало бути дефіцитом, то ввечері самоорганізувався огляд фото-відеоматеріалів з минулих походів. найчастіше всього звучало слово Непал , а й про Гренландію з Ісландією ми теж трохи поговорили.

9 січня

За всю ніч не було ні краплі дощу, Але холодний вітер був настільки пронизливим, що Корній посеред ночі таки покинув свій гамак і сховався в намет.

Я теж вловив дихання Півночі і задумався над тим, що наявна у мене модель бівізака занадто продувається і тому не підходить для тієї ж Ісландії.

На дорозі що веде до пляжу Патара ми зустріли перших живих туристів за цей похід. Скандинавський дядько-легкоход (зацените розмір рюкзака) подорожував з двома дітьми і теж щиро насолоджувався різноплановістю турецької зими.

До речі,помітили собачку на фотках? Вона ув'язалася за нами на будівництві кемпінгу і тепер старанно охороняла групу від зайвої їжі :)

В цей раз я вирішив не лазити з рюкзаками через фортечні стіни і Фортеця Пидне ми подивилися в форматі радіалку.

На пляжі Патара особливо затримуватися не стали - зробили чергову фотку з пальмами і піщаним свавіллям і повернули до зупинки долмуши.

Правильно зробили, що повернули - маршрутка якраз від'їжджала і ми трохи її не упустили.

Долмуш привіз нас в долину теплиць і помідорів і висадив в кініків. Там ми залишили рюкзаки на автостанції і без нічого пішли дивитися руїни Ксанфа (Він же ксантос - столиця Ликийского союзу).

Гарна погода настільки розтопила наші серця що ми навіть купили вхідні квитки на ці чудові руїни.

Після їжі духовної страшно захотілося чогось більш приземленого і ми одностайно вирішили пообідати шавермой.

Завдяки своєчасному годівлі ми не тільки змогли дочекатися автобуса до Каша, але і більш-менш пристойно поводитися в тамтешньому супермаркеті. всього-то купили три мішки їжі. А якби приперлися туди голодні, то накупили б в два рази більше. Коли турист спускається з гір, його апетит можна тільки догоджати, але жодним чином не контролювати :)

Тягтися з горою їжі до місця стоянки нікому не посміхалося. Та й пізно вже було.Тому я залишив хлопців на набережній, а сам пробігся по Марині і знайшов яхту і капітана, згідного відвезти нас в потрібну бухту.

Ось здавалося б дрібниці, а відчуття свята не покидало нас весь день - яскраве сонце, багато їжі і тепер цей човен на заході. Кайф!

На вечерю у нас було чарівне блюдо - печена картопля з ковбасними часточками (ніхто не взяв сало!) і китайським часником. Ми їли, пили свіже молоко і знали, що через пару годин почнеться дощ. прогноз був невтішний ...

10 січня

Так, півночі лив дощ. І вранці, гад, лив.Групового тенту у мене вже не було (пішов на намет, пам'ятайте) і довелося розтоплювати щепочніцу прямо у себе в наметі.

Це дуже корисний досвід, але занадто вже втомлює для вічно скоцюрбленою спини. Тому як тільки дощ затих, я вибрався назовні і розпалив великий багаття щоб зварити чай.

Для цієї ділянки Лікійської стежки характерна червона глинистий грунт. Через постійні дощі вона моторошно розкисла і поки ми не вийшли на скелі, то волочили по кілограму бруду на кожному черевику.

На скелях нас традиційно привітали грецькі мобільні оператори,а я не менш традиційно розповів байку про сирійських біженців.

Красиві тут бухти, але стежки не дуже зручні - колючки дряпають ноги і не дають йти з нормальною швидкістю.

На обід зупинилися в бухті Уфак-дере. Там є пансіон і зазвичай мизамовляємо у них чай і користуємося столами та іншими зручностями. Але в цей раз сторож виявився суворою бякой і не хотів пускати навіть під навіс.

З моря насувалися дощова хмара і мені довелося стриматися - не посилати цього буркуна в космос, а таки уламати його на короткочасне розміщенняпід навісом для прийняття їжі.

Поки обідали, був час заглянути в прогноз і переконатися, що наступна ніч теж повинна бути мокрою. Так народився план не доходити сьогодні до запланованої бухти, а стати на нічліг трохи раніше - під навісами покинутого ресторану.

Там не було води, але заради сухого ночівлі я був зганяти зайву кілометр до крану.

Під навісами ми жили разом з другим (і останнім) туристом зустрінутим в цьому поході. Він йшов вже два тижні і прискакав сюди пішки від самої Анталії.

Спочатку вечір був підозріло сухим, але вже після відбою почався суворий злива і я заснув із задоволеною посмішкою до вух.

11 січня

Умовно останній день походу. Давалася взнаки близькість кінця, і чесно кажучи вже хотілося спокою. Мабуть настав якесь пересичення ...

Йти було легко, але якось сонно і ліниво. І все ж ми старанно піднялися на чергове плато, пішли в радіалку до руїн Аполлонії.

Це містечко набагато менше того ж Ксанфа або Патари, але в ньому є камерний затишок і первозданна дикість. Особливо мені подобаються його саркофаги ікрихітний амфітеатр.

До моря спускалися вже на автоматі. Звично переставляли ноги, звично спотикалися на всюдисущих каменях, радісно скидали рюкзаки на привалах.

На одному з привалів приділили час етнографічного візиту в старі покинуті будинки.

Це напевно перший похід по Західній Лікійської стежці з якого я не привіз фотографії Purple House на тлі бухти. Дивовижно. поспішав напевно.

З останніми променями сонця ми добігли до причалу старого пірата Рамазана.Я давно знаю цього веселого діда і той не тільки замовив нам на завтра катер в Учаиз, а й запросив переночувати під своїм навісом.

ЄС! Крім того, що під навісом сухо, так там є нормальна кухня з газовою плитою. Нарешті не треба нічого палити.

12 січня

Катер прийшов вчасно. Капітан зажадав роззутися перш ніж пустив нас на борт. Добре хоч штани дозволив залишити :) Вони у нас були не дуже чистими, м'яко кажучи.

Затонулий місто було в тіні і ніхто його особливо не розглянув. зате добре"Зайшла" фортеця Кале на протилежному боці протоки.

Взагалі, плисти було приємно. Набігалися, голубчики :)

В Учаизе ми замовили таксі до Світи і трохи засумували на набережній. Важкий похід нарешті закінчився. Але ж і пригоди теж підійшли до кінця,скоро нагряне неминуча битовуха і ми перестанемо бути героями, гідними епосу на зразок цього.

В Демре швидко відзначилися на руїнах Світи і на новій площі Святого Миколи, купили трохи поїсти і стрибнули в маршрутку до Анталії.

Буквально через 6 годин я вже сидів в літаку додому. Так закінчився мій четвертий зимовий похід по Туреччині. Спасибі, що дочитали!

Кирило Ясько, 13 лютого 2019.