Шлях до свого Евересту

Путь к своему Эвересту Відгук про трекінг в Базовий табір Евересту , Непал, листопад 2016р.

до поїздки в Непал ми готувалися майже рік. Те, про що ми думали, перебуваючи в Москві, і те, що вийшло насправді, сходиться лише в одному - це незабутня пригода в житті. Навіть не віриться. Фотографії не передають ні краплі того палючого світовідчуття, яке нам довелося випробувати на шляху від Лукла до Кала-Патхар. Це потрібно бачити своїми очима і пройти своїми ногами. Без гарячого душу, без теплої ковдри, посеред гір, приголомшливого зоряного неба і холоду. Самий мій довгий шлях, з кожним кроком відкриває не тільки нереальні картинки природи, а й власні можливості. Йти все вище і вище, коли голова наливається свинцем, дихання і сил не вистачає на подолання навіть пари сходинок, рюкзак тягне тебе назад ... До своєї вершини, до свого Евересту, який мовчазно спостерігав і спасибі, що пустив до себе ближче. Тепер я знаю, як це непросто. Але це краще пригода в моєму житті!

І я хочу кожному сказати - збирай рюкзак і йди! У таких місцях потрібно опинитися хоч один раз. Оutdoorukraine в особі Кирила - це надійне плече поруч протягом усього маршруту. Треба йти разом, так не страшно)). Це наше перше знайомство з Оutdoorukraine. Ось думаю, що було б непогано зібратися тією ж компанією і піднятися ще вище! Кирило, велике спасибі за ідеально організований похід! Всім, кому цікаво дізнатися трохи більше про наш сходженні на Кала-Патхар ... читайте далі!

Все наше життя складається з звичок. Вранці: душ, сніданок, робота. Увечері: душ, вечеря, сон. Рамки комфорту. Спробуй вийти з них і псується настрій, і ти кажеш: & quot; все пішло не так & quot ;, & quot; встав не з тієї ноги & quot ;. Ми не замислюємося про кожен день. Як він починається і проходить, а часом повз тебе. Дивно, але, тільки порушивши начебто налагодив уклад життя, усвідомлюєш, що укладати потрібно зовсім по-іншому, що голова звільниться від мільйона зайвих думок, якщо струсити з неї вже встигла осісти пил. Саме про це я думаю в першу робочу ранок після поїздки в Непал, сидячи в метро.

Ми задумали цю подорож, не уявляючи навіть половина того, що вийшло насправді. Думали: закупимо спорядження, пару таблеток, фотоапарат і ми молодці. Ну, власне, так і вийшло. Ось тільки ніхто з нас не знав, якими важкими, неймовірними і такими, що запам'ятовуються стануть дні нашого сходження на Кала-Патхар!

вид с крыши нашего отеля в Катманду

А починалося все так. Упакувавши рюкзаки, в заметіль, ми сіли в московське таксі в надії, що наш літак злетить за розкладом, і з ще купою всяких думок про майбутній і не тільки. Катманду нас зустрів приставучими непальцами, для яких єдиний спосіб роздобути грошенят - туристи. Поки ми їхали від аеропорту до готелю, таксист і його партнер-менеджер по туризму (так-так) безуспішно намагалися умовити нас скористатися їх послугами. Перший плюсик - їхати всього хвилин 40.

это не он

Готель виявився дуже навіть нічого. Тепла вода, світло - все на місці. Розпакувалися, познайомилися з нашим гідом Кирилом і намітили ранній підйом, щоб встигнути вилетіти в Луклу, звідки, власне, і починається наш трекінг. Катманду, виходить, розглянемо вже на зворотному шляху.

перед отлетом в Луклу

В аеропорт нас супроводжувала ранкова імла, як ми потім з'ясували, вона може провисеть над містом цілий день. З цієї димки в сонячну Луклу (висота 2860м) нас повинен доставити маленький літак. Він висадив засмаглих людей, заправився, закрутив пару гайок і ось вже готовий відкрити нам мир Гімалаїв. Ми сіли, заткнули вуха ватою, в роті цукерки - готові, можна злітати. Політ, я вам скажу, не Qatar Airways)). Потоки повітря в горах ніби сперечалися - в який би напрямок стягнути наш літак. Але ми твердо цілилися в Лукла, прориваючи повітря. Якби повз пролетів птах, вона б побачила приліпилися до віконець лоби і задумливі погляди на снігові вершини над хмарами, маленькі села на схилах, річки, що розсовують ущелини, і навіть самотні будиночки ... Все наче в казці. І коли ми побачили злітну смугу Лукла, яка вважається однією з найкоротших у світі - складно було повірити, що на ній встигають розігнатися літаки, як іграшкова. Але непальці якимось чином примудряються)).

взлетная полоса в Лукле

Літак приземлився, все видихнули і тут же проковтнули холодне повітря Лукла - сонце ще не розгорілося. І ми стояли з думкою: скоріше б прийшов наш портер. Портер - це носій речей. Місцеве населення, в більшості своїй це шерпи, займається в горах перевезенням чого завгодно в баулах або спеціальних кошиках. Традиційно, на голові. Нам дістався усміхнений, 18-ти річний, але вже досвідчений Гьян. На треку він не тільки буде нести частину наших речей, а й займеться нашим проживанням. Ми наповнили його баул спальниками і важкими черевиками, і почали свій шлях.

наш портер - Гьянь

Треба спуститися на висоту 2652м, до села Пакдінг. У Непалі & quot; спуститися & quot; зовсім не означає дорогу вниз, це ж гори)). Ось і йшли ми то вгору, то вниз, по каменях і стежках, споглядаючи неймовірну природу і вдихаючи солодкуватий ялиновий повітря, вже починав прогріватися. Хоч за спиною було кілограм 10, йшлося поки легко, кисню хоч відбавляй. До заходу сонця ми вже розмістилися в лодже - так називаються місця проживання в Гімалаях. Являють собою готель з парою зірок і мінімальним набором послуг: в кімнаті два ліжка, якщо пощастить - вішалки і полку; загальний туалет на поверсі і кімната для душа, одна на готель. Одного разу нам дуже пощастило, і в кімнаті був туалет!

в буддийском монастыре

Перша ніч в спальниках пройшла відмінно: виспалися і не замерзли, але на сніданок виповзли в пуховиках < /b>. Вранці, коли сонце ще не вийшло - дуже холодно. І ми з нетерпінням очікували його щоранку. Взагалі в горах сонце має величезне значення, воно потрібно не тільки для того, щоб зігрітися, але й щоб нагріти воду, висушити одяг, виростити овочі.

Після сніданку хотілося швидше відправитися в шлях, щоб не мерзнути. Так ми і робили.

подвесной мост в Непале

Сьогодні за планом набір висоти до 3440м, рухаємо в Намче-Базар. Це вже не вчорашні 5 годині на стежці, а всі 8! Довгий шлях. І на цьому шляху - той самий підвісний міст з фільму «Еверест», за яким я дуже хотіла пройтися. Це дивно, але саме після перегляду цього фільму ми зважилися на трекінг. Хто кого надихнув неясно: Макс любить планувати, я - мріяти, і ми обидва прагнемо до нових відчуттів. Ось так ми тут і виявилися.

идем в Намче-Базар

Тим часом, досягнувши Намче-Базар і повечерявши, ми не відмовили собі в задоволенні прийняти гарячий душ. Це було справжнім щастям! І варто було воно всього лише три долари)). Який би не був душ, вода є вода - змила пил і втому цілого дня. З рожевими щічками хочеться жити! Намче-Базар - остання цивілізація на шляху до Евересту - недорого, щодо тепло і тому комфортно. Насолоджуємося! Адже хто знає, що буде далі?

в столовой лоджа в Намче-Базара

Наступного ранку ми рвонули ще вище, в радіалку - акліматизаційний вихід, до села Кумчунг (висота 3780м). Відчуття кинутої безлюдній місцевості. Будиночки, городи, навіть пара коней на пасовище, але ні чоловічка.

по пути в Кумджунг

Тільки проникнувши в звивисті вулички, ми почали виявляти чоловіків, що працюють на будівництві. Причому саме слово «будівництво» - таке об'ємне в нашому розумінні, для непальців означає зовсім інше. Вони розбивають великі камені на маленькі, і складають їх плотненько один до одного. Було ще відро, видать, з розчином, але непальці особливо їм не користувалися)).

наша группа

А ще зустріли замурзану дівчинку, премилі)). Взагалі непальські діти цікаві, все з щічками, перемазаний, то жують щось, то задумливі, то деруться на камінь. Захопливі своїми живими емоціями. Одна дівчинка мене за руки схопила і посміхається, я їй цукерки віддала, так вона така щаслива залишилася, ніби я їй жменю золота насипала. Хоча, тут цукерки на вагу золота)). Загалом, діти там класні.

непальский ребенок

Продовжуємо знайомство з дивовижним Непалом. Дійшли ми до лоджа, в якому наш Гьян запланував обід, а господарем виявився шерп, що піднявся на Еверест тричі! Ясна річ -ми потягнулися за фотіком, а він такий скромний і теж усміхнений, як наш Гьян. У Гімалаях, видать, прийнято насолоджуватися життям. Підкорювач Евересту виявився ще й непоганим кухарем за сумісництвом)).

обед у альпиниста

Взагалі тут так просто лодж або магазин не побудуєш, потрібні гроші. А тому туристів, охочих піднятися на Еверест предостатньо, і їм завжди потрібні з собою портер, то не дивно, що вони встигають пристойно заробити. Зайшовши в лодж або магазин, завжди можна побачити фотографії господаря, який побував на вершинах Евересту (8848м), Ама-Даблам (6814м) та інших гір, неодноразово. Місцеві бізнесмени)).

фото с поваром-альпинистом

В Кумчунге відбувся не тільки обід. Крім ступи (це таке буддійське архітектурно-скульптурна споруда, що зустрічається в Непалі досить часто), тут є ще одна визначна пам'ятка - скальп Йетті, знятий колись (згідно з легендою) з даного Йетті, забрів у село. Але я, якщо чесно, в це не дуже вірю. Мені здається, це був завалявся в горах і сильно оброслий турист)). Ми, загалом, не пішли дивитися, заощадили 500 місцевих рупій на зарядку батарей. Електрика в Гімалаях частково видобувається за допомогою сонячних батарей. Звичайна картина - чайник на великому локаторі, ловлячи сонячні промені. Тому чим вище гори, тим дорожче гаряча вода і зарядка батарей. Так що без сонця одне заняття - спати. Ми і пішли назад в Намче-Базар.

молитвенная стена в Кумджунге спуск в Намче-Базар

І вже цієї ночі в нашій групі виявилися перші ознаки гірської хвороби: головний біль через початківця & quot; спадати & quot; кисню . Вранці у одного з учасників групи піднялася температура до 40 градусів! Організм пустив вірус, єдине вірне рішення в такій ситуації - спускатися вниз. Викликали місцевого лікаря, вертоліт і евакуювали нашого Діму , разом з його супутницею Христиною.

Дима и Кристина

Ми трохи запанікували, потягнулися до своїх страховками, а їх не виявилося . Це означає, що в разі, якщо буде потрібно евакуація, за неї платити буде не страхова компанія, а ми. А це, на хвилиночку, 3500 доларів , і, зрозуміло, чим вище гори, тим дорожче переліт. Не розумію, як так вийшло. Я готувалася як ненормальна і намагалася все передбачити, але ... Загалом, не повторюйте таке моє упущення.

Зрозуміло, з цієї хвилини кожен чих розглядався крізь лупу < /b>)). І вже не так жартівливо, як з самого початку, я дивилася на прилад для вимірювання рівня кисню. Кисень необхідно вимірювати щодня , ми міряли два рази в день, мінімум. Як правило, ввечері рівень кисню нижче - організм ще не звик до висоти, на досягнення якої пішов цілий день. Якщо вранці рівень кисню підвищився - акліматизація вдалася. Але поступово показники знижувавнавіть у мене. & Quot; Навіть & quot; - тому що в перший день у мене був найвищий рівень кисню. Такі справи.

Яна и Макс на фоне Ама-Даблам

Отже, в нашій команді тепер залишилося троє хлопців з Києва: Макс, Олег, Кирило і ми. Наше подорож тривала. Ми добралися до села Тенгбоче на висоті 3860м.

монастырь в Тенгбоче

Це вже четвертий день і намотано більше 40 км, але втома миттю зникла, коли ми побачили Еверест, Ама-Даблам і Лхоцзе (8516м) в згасаючих променях сонця. І навіть наша кімната, оточена вулицею, з щілиною в віконній рамі, чи не згустила хмари. Хоча, якщо чесно, спочатку не хотілося вірити очам, які, до речі, ще й збільшилися, коли побачили раковину на вулиці і тазик із замерзлою водою.

Зате в Тенгбоче неймовірне небо - міріади зірок, виразна ведмедиця і чумацький шлях. Якби не такий холод, залишилася б спати на землі, осягаючи зоряну нескінченність. Непальці щасливі люди - живуть в істинну красу. Вже не знаю, чи помічають вони її як ми - гості, але це факт.

Наступний день для нас означав набір висоти до 4400м. Йдемо в село Дінгбоче. На грядках ні зелені, ні капусти - холодно. Та й шлях вже не такий легкий, як на самому початку. Рюкзак став важити на тонну більше , хоча з нього витягнуто і надіті теплі речі. Дихання, особливо на підйомі, частішає, постійно доводиться зупинятися, віддихатися, набратися сил, яких вистачає лише на пару наступних кроків. Але ми дошагал! І в нагороду нам дісталися ті самі номери з туалетом, вид на, що стала вже рідний, Ама-Даблам і приголомшливі Veg momo (це така суміш вареників і мантів, фаршированих овочами). Дводенне перебування тут має допомогти організму в акліматизації. А ще вдалося випрати пару речей, і залишити їх сушитися на сонці. Ціла справа)). Душ з цього дня або перестав існувати, або став нав'язливою ідеєю, десь на межі. Перед сном пішли в радіалку по відрогу гірки Нагартасанг. Свіжо.

вечерняя радиалка из Дингбоче

Вранці, виходить на шостий день, ми пішли в більш масштабну радіалку на Чукунг-Рі з метою добрести до 5000 м! Немислима для мене висота. Щастя, що ми пішли без наших важких рюкзаків. Важко навіть просто пересувати ноги! У таких випадках дуже рятує музика в плеєрі: мої улюблені Above & amp; Beyond, Moonbeam. На треку відкрила для себе Moderat і Luigi Lusini. Музика забирає думки далеко від справжнього моменту, в якусь секунду відкривається друге дихання, і ти, вже не помічаючи перепочинок, фігачіть вгору.

по пути в Чукунг

До самої вершини гори ще метрів 550, але вона нам і не потрібна. Ми досягли своїх 5000 м! Хто з мовою на пуховику, а хто Гьян в шльопанцях)). Звідси добре видно: Айленд-пік (6165м) і верхівка Макалу (8485м)! Посиділи нагорі недовго - вітряно, та й не хочеться зовсім в темряві повертатися, хоча ліхтарики з нами.

высота 5000 метров - склоны Чукунг Ри

Почалася дорога вниз. З кожним кроком моя голова наливалася свинцем, віскі тріщали як заводні, так погано мені було там вперше. Дивлюся на Макса: такий же. Випили таблетки ( цитрамон ) і лягли спати.

головная боль головная боль

Найнебезпечніше час в горах - це ніч, особливо, близько 4 годин. Днем організм бадьорий, а вночі розслабляється і якщо десь є слабке місце, то & quot; заходь вірус, гостем будеш & quot; або що найстрашніше: набряк мозку або набряк легенів. Ясна річ, що якщо оперативно не огорнули в цей момент вниз і не вжити відповідних заходів - привіт, летальний результат. Ми створювали паніку. Вирішили: вранці скажімо & quot; тренеру & quot; - йдемо ми далі чи ні.

Гималаи

Ранок виявилося як в казці - мудріше вечора. Ми більш-менш виспалися, вже звично виміряли рівень кисню за сніданком, переконалися, що все в порядку, спорядилися і пішли в & quot; горизонтальні гори & quot ;. Дорога в більшій своїй частині рівнинна, крізь камені і річку, повз зовсім маленького села Дугла (висота 4600м), виводить на один великий підйом.

горизонтальные горы

Це перевал Тхокла, за яким ховається меморіал загиблим на Евересті (висота 4808м). Магічне місце, в якому відчуваєш силу гори. Я взагалі вважаю, що природа повинна залишатися вище людини. Нема чого йому дертися на таку висоту, оскаржуючи першість. Але багато хто вважає інакше, і деяким з них тут поставлені чортени (кам'яні монументи), їх тіла досі лежать на схилах Евересту. Когось не зуміли знайти, кого-то не вдалося звідти забрати. Сумно.

у мемориала погибшим альпинистам

Еверест сьогодні вабить величезні натовпи альпіністів на свою вершину, незважаючи на сумні історії. Я б точно не пішла туди, наверх. Мені б до 5645м, до Кала-Патхар дійти. Природа чинить опір, не пускає, організм переживає нелегкі часи вже зараз, я навіть не уявляю як це - бути два місяці на висоті вище 5000 м, в наметі, зафіксованої на льоду. Ці альпіністи одержимі. Або від нестачі кисню у них втрачається відчуття реальності, не інакше.

памятник Скоту Фишеру на пути к Эвересту

відвернули від цих невеселих думок собака, яка навіть не збиралася трястися від холоду. От уже не думала зустріти її тут, на такій висоті.

Тим часом, до Лобуче (висота 4940м) залишалося недовго, але вже відчувалася втома і знову завели свою монотонну тріскотню віскі. Прийшли ми досить рано для того, щоб можна було розпластати себе на ліжку, попити гарячий чай і мирно заснути. Спати вдень на висоті небажано. По-перше, вночі не заснеш, хоча на такій висоті і так рідко хто може дозволити тобі потрясти стіни відмінним хропінням. А по-друге, горняшка може гірше переноситися. Тут відразу думка & quot; а куди ще гірше-то & quot ;.

на пути в Лобуче

Тому Кирило повів нас на місцеву морену - це така насип з уламків гірських порід, що з'явилися з-за руху льодовиків. Іноді вони досягають непоганих розмірів, але наша була невелика. І її вистачило, щоб ми відчули себе зовсім вибилися з сил. Це на користь здорового і глибокого сну! я сподіваюся)).

на морене возле Лобуче

Насправді, сьогодні потрібно добре поспати, тому що завтра плани-урагани: доходимо до Горакшеп (висота 5164м), кидаємо рюкзаки і прагнемо на Кала-Патхар! Важливий день. Поспавши десь з 20 до 01 ночі, приблизно в цей період часу вдавалося щодо міцно поспати протягом 8 днів, що залишилися вже позаду, почалося довге очікування ранку. Спроби заснути іноді перетворювалися в панічні атаки з якої-небудь незначні причини. Спальник НЕ розстібається? ну ось і все ... Якщо я не висплюся, то не буде сил йти нагору ... І тут Макс: & quot; де ліхтар? & quot ;. Я аж видихнула: ну хоч не одна божеволію. Можна оголошувати нашу кімнату палатою. Дивні відчуття, ти ніби в тверезому розумі, а свідомість загуляв. Це все через брак кисню. Тепер я охоче вірю в історії про альпіністів, які в 40-градусний мороз знімають рукавички, куртки, Флиска ... бачте жарко. Мда. Нам було дійсно не по собі.

тропа в Горак Шеп

Ближче до ранку затих хропіння в кімнаті хлопців, чутно як Кирило грюкають блискавкою - все, підйом! Спорядилися і йдемо, йдемо .. Нескінченні повороти, за якими сподіваєшся нарешті побачити Горакшеп, але після чергового повороту: ... .ще немає? ....!

Дивно, що на такій висоті, серед морен, з визирають краями льодовиків, знаходиться село. Якщо ще вранці ми чули шум гірської річки, то тут тиша - річка замерзла, навколо лід. Складно роздобути воду, тому звичайна картина в Горакшеп - мужик, відколупувати шматочки від обмерзлій калюжі, і багатообіцяючі бочки. Виявляється, Горакшеп - це замерзле дно озера, з землею, не придатною для вирощування рослин, і непальці тут тільки через туристів.

на фоне Пумори

Голова знову важчає. Ми пообідали, залишили рюкзаки, і, взявши тільки чай, ліхтарики і фотік, почали сходження на найвищу точку нашого маршруту. Кала-Патхар - це не самостійна вершина, а виступ гори Пуморі (7161м) - красивою і монументального, її ще називають дочкою Евересту.

черный холм Кала-Патхар

День виявився складним для мене. Віскі прагнули розламати мою голову навпіл, легкий рюкзак за спиною здавався важким каменем, після пари рухів вгору дихання таке, ніби я біжу марафон за три мільйони євро.

Макс на фоне Эвереста

Дивлюся на Макса - теж ледве плететься, Гьян з ним, несе в кишені hot orange. Нам взагалі пощастило з портером, він дуже турботливий, спритний, веселий і витривалий, з 20кг на голові швидше за всіх нас долітав до лоджа, і на висоту 5000м в шльопанцях дійшов. Ось і зараз тупотить - руки в кишенях)).

панорама Эверест Нуптце Лхотзе с Кала-Патара

А ми-таки видерлися! нарешті! Ось вона вершина! Прапорці, ветрище, холод, і найкрутіший у світі вид на Еверест і льодовик Кхумбу! Джомолунгма - королева в оточенні Лхоцзе, Нупцзе (7861м), Чангтце (7553м)! На другий план відсунулися дикий головний біль, короткий сон, відсутність гарячого душу ... я дійшла! Правда, вийшло без бурі емоцій, не до бурі було)). Величезна прірва з одного боку, нагромадження каменів з іншого, пара фоток і вже крокую вниз. Усвідомлюю!

на вершине Кала-Патара

Назад йшлося набагато легше, емоції заглушали тріскучу головний біль. Попереду коротка ніч, дуже ранній вихід без сніданку до базового табору Евересту (висота 5364м). Шлях нескладний, особливо без рюкзаків, але довгий. На цей раз ми поділили простір з величезними крижаними брилами, що потопають в моренах - долина льодовика Кхумбу. Саме звідси альпіністи починають сходження до вершини Евересту, проходячи найнебезпечнішу ділянку маршруту - ледоші обвали. Альпіністи в кішках, з льодорубами, перекидають сходи через величезні тріщини льодовика, простягають мотузкові перила, ризикують життям, але йдуть вгору.

наша группа в базовом лагере Эвереста

Тут же розташовується перший базовий табір - EBC, все ті ж чортени, прапорці , пам'ятні фотки з успішних експедицій, таблички rip і що кому в голову стукнуло. Ми тут закінчуємо свій маршрут і вже скоро підстрибом побіжимо до гарячого душу і іншим радощам життя. А для альпініста EBC стає будинком на два місяці життя, серед снігу, льоду і небезпеки, віддаляючись від кисню і земного життя, на висоту 8848м, якщо пощастить. Це гірське безумство, яке не залишає тобі вибору, адже вирішує все гора, а не ти. Але - кожному своє. Що стосується мене, то я поспішаю швидше в тепло і кисень. Біжу, як то кажуть, волосся назад. І я дякую гори за те, що пустили підійти ближче!

Ось і все. Зворотний шлях виявився набагато легше, хоч і, спускаючись, ми робили чималі підйоми. На одному з яких, я зіткнулася з яком. Він йшов прямо на мене, я втиснулася в стіну і спробувала відштовхнути його , але з моєю вагою це просто смішно, довелося отпригівать назад. Добре, що відбулася лише подряпиною на лікті. Мабуть, я так схудла тут, що як мене не помітив)). Зазвичай яків, монотонно везуть кисневі балони, бочки, тюки, досить багато на стежках, і вони намагаються не наступати на туристів. Такі справи.

возвращение из базового лагеря

Ми стрімко крокували вниз, вже не наростала головний біль, з'явився апетит, і стукало по плечу величезне бажання постояти під гарячою водою, відкрити баночку пива і відчути себе переможцем. Круто. Ловлю відчуття, що сталося щось важливе в моєму житті. Та й взагалі, долаючи себе, приходить віра у власні сили, у здатність зробити більше. Я сподіваюся, що ніде не втрачу це відчуття, і щось більше легко увійде в моє життя)).

А ми входимо в літак, який вже готовий перенести нас з дивовижного світу Гімалаїв в аеропорт Катманду. < /p>

Попереду нас чекають цілих три насичених дня, але це вже зовсім інша історія.

Текст: Яна Робенш
Фото: Яна Робенш і Кирило Ясько .