Перший похід в Татри

Звіт про похід в Високі Татри (Польща) в червні 2016

Я давно хотів потрапити в польські Татри. Мені було цікаво подивитися на європейський підхід до походів - обладнані маршрути, притулки, та інші принади цивілізації. Але як часто буває, ці гори перевершили мої очікування - не дивлячись на "цивілізованість" і багатолюдність Татри подарували нам дві тонни адреналіну і масу цілком "дорослих" гірських пейзажів. Це місце, куди є за чим повертатися. А близькість до будинку робить Татри зручним майданчиком для тренірововчних і "святкових" виходів.

День перший. Долина Косцеліско

Ми приїхали в Закопане з невеликим запізненням. Благо житло було заброньовано заздалегідь, господар садиби нас чекав і заселення пройшло швидко.

похапали найнеобхідніше (обід і дощовики) ми повернулися в машину і поїхали до селища Кіри. Там починається популярний прогулянковий маршрут по Долині Косцеліско.

Це абсолютно плоска долина в оточенні лісистих гір. По дну, паралельно річці, прокладена хороша грунтовка по якій марширують численні відпочивальники.

Досить часто зустрічаються мами з колясками, хоча мені дорога здалася недостатньо рівною для того щоб катати тут немовлят.

Автотранспорт сюди не допускається. Зате є кінні візники. До печер бігти досить далеко, тому, можливо, є сенс злегка під'їхати.

Спочатку ми переживали, що в печерах буде така ж штовханина, як і на прогулянкової стежкою. Але варто було зробити пару кроків в бік від магістралі, як людей стало зовсім мало.

На підйомі до печери Раптавіцка ми вперше зустріли страхувальні ланцюги. Вони допомагають долати складні скельні ділянки.

Сама печера Раптавіцка це великий обвальний грот з хорошою сходами з нержавійки. Тут прохолодно і можна злегка понишпорити по бічних тунелях.

В Мильної печері ми спочатку не розібралися - подумали, що вона коротка. Сфоткали біля панорамного вікна, зробили кружок по тунелю і були вже готові йти. Але тут я помітив у темряві маркування і почалося справжня пригода.

Ми проповзли 300 метрів по вузькому, низькому і холодного лазу. Значну частину шляху ми подолали рухаючись на корточках по калюжах. Це зайняло трохи більше часу, ніж планувалося і хлопці залишилися вартувати речі почали хвилюватися (по рації з підземеллям НЕ зв'яжешся).

Наступного разу треба буде не брати в печеру взагалі нічого - навіть самий маленький рюкзак заважає повзти.

Щоб зняти стрес після блукання в темряві, ми сіли пообідати у притулку Орнак. Як виявилося, рішення було дуже своєчасним - налетіла грозова хмара і ретельно полила навколишній ліс і нерозторопних туристів.

Завдяки розгулу стихії більшу частину відпочивальників "змило" і коли ми продовжили похід, людей на стежці майже не було.

У Смречінского става ми були і зовсім одні. Душевні місце. Ми там просто залипнули - фоткали туман, базікали про щось, грілися на сонечку.

На зворотному шляху ми згорнули в ущелині Вонвуз Краків. Це досить глибокий каньйон з нордичним характером. Тут цілком можна було б знімати кіно, про першовідкривачів Канади :)

Раптово з'ясувалося, що вже досить пізно. До заходу залишилося всього 50 хвилин, а ми ще повземо кудись. Було вирішено випередити "вовчу яму" (чергова наскрізна пещерка) і скоріше топати до виходу.

На парковці наша машина була останньою. Додому ми потрапили вже затемна, страшно стомлені і злегка голодні. Благо, продукти для вечері ми купили заздалегідь.

День другий. Сходження на Гевонт.

Після вчорашнього забігу злегка гули ноги (ось тобі і легкий розминку день). Щоб остаточно себе замучать я начепив черевики замість кросівок. До сих пір не розумію, навіщо це зробив - стежка всюди відмінна, снігу не було.

По дорозі на Гевонт ми залізли на Скалу Сарни. Це непогана оглядовий, але в принципі, можна її викреслити з маршруту. Треба себе берегти.

Зі скелі Сарни Хрест на вершині Гевонт здавався нереально далеким, а будиночки в Закопане - навпаки дуже близькими і зовсім іграшковими. Про що це говорить? Це говорить про те, що до обіду ще пиляти і пиляти.

Водоспад Сіклава - дуже маленький, зайшли до нього просто з принципу.

Стежка нарешті виповзла з лісу, починають з'являтися види.

Десь за тією зеленої Долинка є коротка дорога до наших вчорашнім печер. Може збігаємо?

Ще через годинку ми піднялися досить, щоб розгледіти істинний характер Високих Татр. Веселенькі галявини залишилися позаду - нас чекають суворі каменюки і сніг по пояс :)

Перед штурмом вершини ми завбачливо пообідали. А раптом у відповідальний момент сил не вистачить?

Сонце сховалося за хмаринки і для п'ятихвилинної післяобідньої дрімоти довелося злегка запакуватися.

Останні 100 метрів до вершини виявилися ... найпростішими. Мабуть, обід і привал все-таки допомогли відновити сили.

На вершині було всього пару чоловік. Адже всього через пару тижнів почнеться сезон відпусток і тут будуть натовпи.

Однак вже 5 годині вечора, а ми пройшли тільки половину шляху. Чи не знадобляться сьогодні ліхтарики?

На щастя виявилося, що спуск дуже простий. Швидко збігаємо до притулку Кондратова хата, п'ємо там чай (а все навколо глушать пиво).

Ще годину лісової дороги і ми в цивілізації. Перш ніж вирушити додому, заїжджаємо в супермаркет за продуктами. Завтра ми залишаємо Закопане і треба прикупити смакоти.

День третій - Мурованец

Ні світ ні зоря приїжджаємо до нижньої станції канатної дороги. Всупереч нашим очікуванням, там немає гігантської черзі (через що, власне, і була вся поспіх).

Канатка закидає нас зовсім в інший світ. Там холодно, сильний вітер і взагалі на червень не схоже.

За доброю стежкою бадьоро (щоб зігрітися) тупотимо по гребеню.

В десяти метрах від стежки безбоязно пасуться сарни. Поруч крутяться фотографи і парочка зооологов-любителів з біноклем.

Навіть на курумніка маршрут вимощений - величезні валуни укладені так, щоб сформувати рівну стежку.

На перевалі під Свінніцей кидаємо рюкзаки і фоткала справжніх чорних воронів. Йдемо до вершини без нічого.

В якийсь момент дівчата вирішують "почекати нас тут". Ми залишаємо їм рацію і продовжуємо траверсувати.

Шлях до вершини виявився простіше і коротше, ніж очікувалося. Тільки на короткій ділянці з пухким снігом учасник йде в сандалях (!!) злегка скидає обертів.

Безпосередньо перед вершиною нарешті з'являється привід потриматися за страхувальні ланцюги - ми пропускаємо польську групу йде на спуск.

Вперше бачимо Долину п'яти озер - вона прекрасна.

Протокольна фотка на вершині Свінніци.

А ось як виглядає звідси верхня станція канатки.

В рукавичках по ланцюгах лазити набагато зручніше. Підійдуть будь-які - навіть найдешевші будівельні рукавички.

Ах да, ми як і раніше на кордоні зі Словаччиною. Один з прикордонних стовпчиків просто намальований фарбою на камені.

Підбираємо рюкзаки і продовжуємо спуск до озер. Нижче перевалу стежка кілька разів присипана снігом - є слизькі ділянки.

У перших озер влаштовуємо великий привал з обідом і полуденної дрёмой.

Ми не одні тут розслабляємося - навколо багато таких же туристів, раптово усвідомили цінність тепла і сонця.

Теоретично, після відпочинку повзти в гору повинно бути простіше. Але ми трохи розслабилися і навіть невеликий перевальчік викликає нарікання.

Збираємо волю в кулак і перевалюємо хребтик, яка відділяла нас від великого озера. Звичайно ж кидаємо все і відпочиваємо півгодинки))

У прибережній акваторії кипить бурхливе життя - хлюпається на мілководді рибка, пара селезнів ганяється за уточкой з пропозиціями вічної любові. Каченя - реалистка і тому запекло відбивається і віртуозно маневрує серед человечесскіх ніг. Це викликає щире захоплення у туристів і ті, всупереч заборонним знакам, підгодовують пташок хлібом.

З трудом відриваємося від цієї розважальної програми і йдемо до притулку Мурованец.

У притулку відмінний душ і вічна двіжуха в їдальні. Оскільки ми готуємо вечерю самостійно, виходимо на вулицю і розташований на столиках за притулком.

День четвертий - Стежка орлів

Вранці нарешті визначається склад нашої сьогоднішньої експедиції - дівчата вирішують не йти в радіалку на Стежку Орлов, а залишитися вдома. Дуже правильне рішення - чесно кажучи, я зітхнув з полегшенням.

Швидко повертаємося до великого озера (Чорний ставши) і начінаемі обходити його зліва. У спокійній воді відбиваються гірські вершини і ясне (поки) небо.

Через півгодинки зустрічаємо мужика, який йшов назад. Навряд він прийшов з того боку перевалу (ще дуже рано). Швидше він, як і ми стартував з Мурованца, але тепер чомусь повертається ....

Зовсім небагато часу знадобилося нам, щоб зрозуміти що змусило повернутися того туриста.

Кулуар, провідний на перевал Заврат грунтовно забитий снігом. На фотках схил виглядає цілком безпечним, але тоді він здався нам вертикальною стіною))

Намагаємося рухатися по маркованому маршруту лівіше центрального кулуара. Однак страхувальні ланцюги на багатьох ділянках заховані глибоко під снігом, а без них повзати по скелях досить страшно.

Проте продовжуємо повзти вгору, забираючи все далі наліво - геть від марної маркування та ланцюгів.

Пару раз було досить стрьомно, але в підсумку ми все таки вибираємося на хребет в цілості й схоронності (в 150 метрах лівіше перевалу).

На радощах устраівааем святковий привал прямо на стежці. Потрібно терміново відзначити щасливий порятунок від власної дурості. Я вже зрозумів, що піди ми в лоб, по снігу, то давним давно були б на перевалі.

Радує той факт, що ми не єдині психи на цьому атракціоні. Поки ми пили чай і приходили до тями, повз пройшли кілька поляків з настільки ж авантюрними смаками. Як же приємно зустріти однодумців!

Тим часом погода псуватися. Налетіли хмари, злегка похолодало. Якщо на хребті нас застане гроза, то сховатися буде зовсім непросто.

Починаємо рух по хребту. Швидко розуміємо, що перевал Заврат був всього лише гідним вступом, а ніяк не останнім випробуванням.

Кілька разів перетинаємо засніжені ділянки, де теж занесло страхувальні ланцюги. Щоб хоч якось підстрахуватися, на кожному кроці забиваємо в сніг укорочені трекпалкі і рубаємо щаблі.

Після снігу, навіть вертикальні ділянки з ланцюгами здаються дитячим садом - не тому що там легко, а тому що надійно. Приємно мати точку опори.

Швидкість пересування вкрай невисока. На ключові 700 метрів маршруту ми витрачаємо більше 2 годин.

На цю радіалку я взяв тільки один об'єктив - шірік 11-16. В цілому, я не помилився з вибором - більшість знімків доводилося робити в упор, без будь-якої можливості займатися мистецтвами (тримаючись однією рукою за ланцюга). Однак, часом, сильно не вистачало можливості ловити вирази облич попутників. Тому наступного разу обов'язково візьму з собою на Стежку Орлов що-небудь довше))

На вершині Козій верх зустрічаємо польського альпініста з "обвеской" для віа-феррата. За його оцінкою, наш сьогоднішній трек досить простий. А ось в лютому тут було дійсно цікаво)) Як бачите, все відносно.

За вершиною починається набагато простіший ділянку маршруту. Ми прискорюємося і вже через годину з цікавістю розглядаємо нашу Стежку Орлов з протівопложной боку "цирку" - від Гранатов.

Так заходу всього півтори години, а у мене в ліхтарику майже сіли батарейки. Якщо спуск розтягнеться, то буде не дуже прикольно ...

Нам пощастило - до в козячу долинку виявився відмінним. Мощена каменем стежка серпантином втекла з гори в лічені хвилини. Хвилин було всього 38 - в порівнянні з часом витрачених на проходження Орла перцю це просто ніщо.

На заході ми пройшли Чорне озеро і з останніми променями сонця запали в притулок Мурованец. Все пригода зайняло більше 12 годин. І це без черг на маршруті! Страшно подумати, що твориться тут в сезон відпусток ...

День п'ятий - П'ять ставів

Після сніданку знову залишаємо Мурованец, на цей раз в повному складі і з повним завантаженням . Ми переїжджаємо в інший притулок, в сусідню долину.

Перша година йдемо через ліс, потім змінюється стлаником.

Погода не блищить - періодично починає бризкати дощик, небо затягнуте хмарами. Як же добре, що ми пройшли стежку Орлов вчора.

Всупереч назві, перевал Крижнев виявляється практично вільним від снігу та льоду. Ті 15 метрів, що нам довелося траверсувати по снежники в розрахунок можна не брати.

З перевалу вже видно наш сьогоднішній нічліг, проте топати ще пристойно. Відправляємо вперед гінця, щоб забити місця в притулку.

Чорт! Треба було спочатку пообідати, а потім вже розділятися.

Притулок шикарно виглядає на тлі озера.

Долина П'яти озер Польських своїми пейзажами і погодою сильно нагадала мені Норвегію.

Коли ми вже підходили до притулку, назустріч прокрокували рятувальники. Вони на ношах тягли туристку до вертолітної майданчику. Виявилося, що це шкільна вчителька, яка супроводжувала дитячу групу. Як я зрозумів, вона сильно вивернула ногу.

Тільки-но ми зайшли в притулок, як хлинув злива. Нам виразно везе. Потім ще пару годин всередину ввалювалися промоклі наскрізь туристи, які не взяли ПРАВИЛЬНІ дощовики.

У притулку є міні-кухня для туристів, матраци обтягнуті шкірзамінником і є двоспальні двоярусні ліжка.

День шостий - Морське око

Перед виходом встигаємо оббігти притулок по периметру. Виявляється у них є невелика канатна дорога для доставки продуктів і палива.

Найлегший день походу. Ненапряжно перевалюємо з Долини П'яти ставів в Долину Риб'ячого потоку.

Тут знаходиться велике озеро (Морське око), великий притулок і велика гора (пік Риси). На відміну від попередніх притулків, тут чертовски багато людей. Ніяких шансів здобути місце в нічліжці у нас не було (та й не сильно то хотілося), тому ми вирішуємо спускатися в Закопане.

Але це потім, а спочатку треба перекусити.

А потім погодувати пташок (кедровка, здається).

А потім прогулятися навколо озера.

Коли ми фоткати у верхнього озера (Чорний ставши), то добре розглянули шлях до вершини піку Риси. Вона на 50% перебувала під снігом.

Пізніше, ми пили чай поруч з поляками, які обговорювали свою невдалу спробу сходження. Мовляв, добре що повернули назад. А у хлопців були і кішки і льодоруби і каски ...

А у нас з собою був запас оптимізму і велике бажання раніше дістатися до супермаркету. Тому ми відклали сходження на Риси на наступний рік і побігли вниз, в місто.

p.S. Татри - шикарне місце для походів. Особливо, якщо ти не боїшся висоти і тісних притулків))

Кирило Ясько.

Відео з цього походу в Татри