Дірява країна Каппадокія

Дырявая страна Каппадокия Відгук про турі в Каппадокию (Туреччина) в квітня 2013

Отже, Лікійська стежка пройдена і наша команда комфортно розмістившись в бусі, повертається в Анталію. Кого-то чекає відпочинок в готелі і переліт додому, а хтось помчить в дивовижне місце з незвичним і загадковою назвою Каппадокія. З тими,хто завтра повертається додому - прощаємося під неприступними стінами Sun Rise Hotel, а самі їдемо на автовокзал (Antalya Otogar) - нам належить нічний трансфер в центральну частину країни.

Про те, чому я вирішив піти в похід по Туреччині розповідається в попередній частині епопеї про Анабасис турецьких пройдисвітів . А ось подорож до Каппадокії, це скоріше наслідок моєї пристрасті бити двох зайців одним пострілом - чотириденний бонус до основної програми подорожі. Якщо вже мене занесло в ці краї, потрібно провести ґрунтовну розвідку. Відверто кажучи, планував ще відвідати Стамбул,але змушений був повернутися додому для виконання трудових зобов'язань.

Сталося так, що готуючись до походу я не знайшов часу щоб детально ознайомитися з планом другої частини подорожі. Я звичайно бачив фотографії з «місячними» пейзажами і схожі на сир скелі з поїдені надрами,а під час перельоту встиг проковтнути трохи енциклопедичних даних про древній християнський анклав в центрі Малої Азії, про виверження, тіктаніческіе зрушення, ерозію і інші туфи. Однак отримана інформація була мізерна і безсистемна.

Автовокзал зустрів нас - натуральним вавилонським стовпотворінням, аборигени бігали і метушилися, Агенти транспортних компаній змагалися в майстерності активних продажів. Упевнившись, що наші квитки дійсні, а до відправлення автобуса залишається ще достатньо часу, встигли перекусити в місцевому кафетерії. Здивувало кількість поліцейських в приміщеннях автовокзалу, вони були всюди - нишпорили по залах очікування,чатували посадочні платформи, входи і виходи. Втім, протизаконних діянь план не передбачав, а тому велика кількість служителів закону мене турбувало.

Посадка була оголошена строго за розкладом і закинувши рюкзаки в багажний відсік, ми зайняли свої місця в салоні автобуса компанії Kent Tour. Упевнений, що у громадян,побували в туристичних бус-турах в пам'яті зростає розлогий букет «приємних» вражень від нічних переїздів. Обнадіював той факт, що в нашому випадку потрібно було протриматися всього одну ніч в досить комфортних умовах. Виспатися не вдалося, зате мене досхочу нагодували, напоїли чаєм,два рази вивели на перекур і майже не лаяли за зламану мультимедійну приставку.

Ніч промайнула разом з біжучим під колесами шосе, а світанок приніс дивовижне видовище і масу позитивних емоцій. Автобус хвацько подолав черговий підйом, а внизу лежить фантастична панорама стародавнього міста,над яким зависли десятки повітряних куль. Враження від цієї феєрії аеронавтики, практично неможливо передати словами, та й фотографії рятують ситуацію лише частково - тут важливий фактор особистої присутності ...

Пізніше вдалося дізнатися, що організацією польотів займається близько двадцяти компаній,а вартість годинного польоту коливається від однієї до двох сотень євро. Втім, як це прийнято в Туреччині, остаточна ціна залучення до таїнства повітроплавання залежить від клієнта, а точніше від його вміння торгуватися. Кожна «кошик» бере від чотирьох до двадцяти пасажирів, в сприятливі дні в повітря піднімається до півтори сотні куль.

Отже, ми прибули в пункт призначення - невелике містечко під назвою Гереме (Goreme), який є відправною точкою для дослідження Каппадокії. Висадившись з автобуса, похапали свої пожитки і побрели заселятися. Тут нас чекав ще один сюрприз - приміщення хостелу, який для нас забронювали організатори,були вирубані в товщі скелі. У спальні було досить сухо, тепло і в цілому комфортно. Фактично традиційним способом була зведена лише дерев'яна надбудова вітальні-їдальні, де ми і поснідали.

Забігаючи наперед скажу, що очевидно давнимдавно сам ландшафт підказав місцевим жителям найбільш раціональний спосіб будівництва. Виробництва будівельних матеріалів, з подальшим зведенням будівель, тут часто воліли просто видалити зайву породу ... В Гереме звичайно є райони з сучасною забудовою,але вони віддалені від туристичних шляхів і не псують загального враження.

Програма мала відбутися насичена і відразу після сніданку ми вирушили на маршрут. Пройшовши кілька сот метрів по вузьких вуличках заглибилися в один з мальовничих каньйонів. Оскільки в цих краях великі площі займають скельні освіти,місцеві аграрії намагаються використовувати під сади і городи кожен клаптик родючої землі. Зелені насадження і квітучі дерева ефектно виглядали на тлі високих кам'яних схилів з боків стежки.

Місцевість ця чомусь називається Голубина долина (Guvercinlik Vadisi). Зізнаюся,що голубів я недолюблюю і видивлявся їх в небі, на деревах і скелях. До мого полегшення ці «літаючі щури» нам так і не зустрілися, швидше за все підставою для «романтичного» назви послужили міркування туристично-рекламного характеру.

Пройшовши пару кілометрів по петляє стежці і минувши прорубаний в скелі тунель ми піднялися на височину з якої відкривався вид на одну з місцевих визначних пам'яток, фортеця Учхисар (Uchisar) - монументальне скельне освіту, домінуюче над навколишнім ландшафтом. У скелі видовбані коридори, сходи і бійниці,а з вершини проглядаються околиці на десятки кілометрів навколо.

Наситившись дивовижними краєвидами ми спустилися з небес на землю і нашвидку перекусивши, перейшли до наступного пункту культурної програми - огляду Долини любові (Love Valley). Назву свою вона отримала не за красиві очі, а з-за особливостей місцевого ландшафту, а точніше форми скель, рясно стирчать там і сям на протязі декількох кілометрів. Навіть не віриться, що така хренотень могла проізрості під впливом сил природи, більш вірогідною представляється версія, про те що тут орудує древня секта каменотесів-ексгібіціоністів.

Коли потік жартів і коментарів з приводу навколишнього пейзажу пішов на спад я помітив у траві першу черепаху, бідолаха лежала на спині і марно намагалася перевернутися. Надавши посильну допомогу плазує ми рушили далі, але через пару десятків метрів знайшли її подругу в такому-ж скрутному становищі. Дівчата заохала,заголосили і кинулися прочісувати місцевість. Переміщення по маршруту сильно сповільнилося і стало нагадувати броунівський рух. Вдалося допомогти ще декільком жертвам загадкового черепашіного недуги. Розгадка з'явилася у вигляді здоровенного пса, який висолопивши язика носився по каньйону в пошуках чергової жертви. Тут думки розділилися,найбільш екзальтована частина команди вважала, що потрібно організувати чергування і врятувати бідних черепашок. Циніки пропонувала умертвити звіра, посилаючись на непрямі ознаки сказу.В результаті і перші і другі змушені були поступитися під натиском потужних доводів помірних реалістів - ситуація повинна розвиватися відповідно до законів еволюції. Або черепахи знайдуть спосіб перевертатися самостійно і перейдуть на новий щабель розвитку, або собака стане ще розумнішим,навчиться добувати вогонь і з часом стане людиною.

Тим часом денний пішохідний план був виконаний і ми повернулися на базу. Трохи перепочивши, я вирішив оглянути найближчі квартали, а заодно зорієнтуватися в ситуації із закупівлею сувенірів. Сувенірів я так і не купив,зате через пару годин повернувся з пляшкою місцевої горілки Раки (Rakı). Частина нашої команди зайнялася пошуками гідного ресторану «для повечеряти», я ж приєднався до фракції домосідів - дегустаторів місцевого алкоголю.

Розташувавшись у вітальні, замовили у персоналу окропу і інші столові прилади.Закуска була завчасно закуплена в місцевому супермаркеті. Хлопчина, який очевидно виконував непросту роль коридорного-адміністратора оперативно забезпечив нас стопками, і мрійливо подивився на алкогольну пляшку. Ми ж, як люди порядні, без зайвих слів поділилися з ним ніж «шайтан послав».Турчонок випивки зрадів - схопив запропонований склянку і тут-же зіпсував бухло, згідно з місцевими звичаями розполовинила його водою.

Раки штука досить міцна і вживають її зазвичай, розбавляючи водою у співвідношенні один до чотирьох, при цьому прозора рідина стає молочно-білою.Однак мені смак і фортеця цього продукту подобаються в первозданній, так би мовити концентрації. Ми відмінно зарелаксіровалі, провівши час у пізнавальних бесідах і дочекавшись повернення фанатів комплексних вечерь, вирушили на бічну.

Встав затемна і поправивши здоров'я Айраном (місцевий аналог кефіру),я помчав ловити фото-світанок на найближчу до нашої барлозі оглядовий вершину. Внутрішній хронометр з роками не втратив точності - я навіть встиг расчехлить апаратуру і розполохати якихось цікавих азіатів. Сонячний диск ліниво виповзав з-за обрію,фарбуючи околиці і видніється вдалині громаду вулкана Ерджіяс (Erciyes Dag) в яскраві кольори. Все дійство відбувалося під гул стартують повітряних куль. Поступово на вершині стало досить тісно від запізнілих любителів зустрічати світанки. Я ще пару раз клацнув затвором і через лабіринт вуличок спустився до нашого готелю.Ранкове освітлення сприяло відображенню архітектурних форм і по дорозі вдалося зробити ще кілька вдалих знімків.

Особливості місцевої архітектури дуже органічно вплітаються в навколишній пейзаж. Печерні готелі, кілометри різьблення по каменю і автентичні предмети побуту не виглядають чимось чужорідним,створеним спеціально для залучення туристів. Складається враження, що тут так живуть уже багато століть. Хоча в більшості випадків це всього лише вміло створена ілюзія, підтримувана професіоналізмом місцевих каменярів, архітекторів та інших майстрів молота і зубила.Прогулюючись по Гереме я кілька разів натикався на двори-майстерні з покладами «осколків давніх культур».

Нашвидку проковтнувши яєчню і запивши її кави, я покидав речі в рюкзак і приєднався до решти хлопців. Сьогодні нас чекала прогулянка по долині Паша Сур (Pasabaglari),яку прийнято вважати візуальним символом Каппадокії. Зображення, схожих на величезні гриби, скель часто зустрічаються на керамічних і карбованих виробах, їх друкують на футболках, значках і листівках. Основний вхід в долину знаходиться біля траси, там же розташовані паркінги, кілька кафе і великий ринок сувенірної продукції.Добравшись до цього місця, виявили кілька десятків екскурсійних автобусів і натовпи туристів, які аки зомбі тинялися між кам'яних стовпів грибовидной форми. Використовуючи свою перевагу у фізичній підготовці і швидкості ми досить швидко забралися на недосяжну для туристичного планктону висоту.

Приблизно через годину, що петляє прямо по поверхні кам'яних схилів тропа вивела нас до скельного монастирського комплексу - природна кам'яна стіна метрів тридцяти-сорока в висоту була порита ходами і коридорами. Судячи з усього в своїх тісних келіях-печерах ченцікаменотеси протягом багатьох століть додавалися роздумів і медитацій ... Якщо відкинути жарти, то обсяг робіт дійсно вражав, я навіть перевірив місцевий камінь на міцність - гірська порода досить легко кришилася під напором висококласної стали. Однак виникали сумніви, що люди, які наколупав всі ці апартаменти,були оснащені інструментом Victorinox.

Далі в планах значився обід і відвідування Рожевої долини (Gulludere Valley). Під час перебування в Каппадокії харчування було організовано за такою схемою: снідали ми в готелі - зазвичай булочки, масло, яйця, мед або джем, кава, чай.Обідали «в поле» тобто робили зупинку в якомусь мальовничому і зручному для прийому їжі місці і оперативно нарізали хліб, ковбаску, сир, помідори, огірки або інші вітаміни заздалегідь куплені в магазині ... В асортименті турецьких супермаркетів досить просто розібратися, а ціни в основному можна порівняти з українськими.Увечері можна відвідати один з ресторанів, які займають практично всі перші поверхи на центральних вулицях Гереме. Вартість пристойного вечері в більшості закладів коливається від 15 до 25 лір.

Отже, пообідавши і зорієнтувавшись на місцевості, рушили через Рожеву долину. Трояндами тут і не пахло,зате ми нарвалися на колону авто-сафарі і вдосталь наковталися пилу. Пейзаж там звичайно «інопланетний» годі й казати, але мені більше до душі безлюдні і по-справжньому дикі місця. Час від часу нам зустрічалися рукотворні печери та інші зразки скельної архітектури, так непомітно тупаючи по стежці, ми повернулися в готель.

Трохи перепочивши все чітко відчули, що нагуляли людожерські апетит і необхідно терміново щось вирішувати щодо вечері. Швидко зібралися, вийшли на вулицю і, пройшовши кілька кварталів наткнулися на ресторан, який виглядав цілком пристойно. Ми розсілися навколо великого столу.

Зовсім випадково мені вдалося підслухати, що компанія іспанських туристів, що сидить за сусіднім столиком очікує своє замовлення вже більше півгодини. Це безумовно насторожувало, варто було відразу піти, однак у нас був вагон часу і порадившись все вирішили залишитися. Зробили замовлення і стали чекати ...

притомленим від очікування, вийшов перекурити на вулицю. Вже стемніло і місто виглядало зовсім інакше, більшість будівель і скель були обладнані продуманої підсвічуванням і виглядали дуже ефектно, я навіть перейшов на протилежний бік, щоб краще все роздивитися - шкода полінувався взяти з собою штатив.

Поки я знущався над своїми легкими на вулиці, найбільш нетерпляча частина нашого колективу початку прикрашати дозвілля пивом. Очікування було по-справжньому тривалим, і в кінцевому результаті не принесло ніяких кулінарних одкровень. Нарешті вискочили з-за рогу і промчали повз офіціанти з підносами в руках.Повертаючись за стіл заглянув в одну з дверей і зрозумів, що це кухня - порожня, напівтемна і з холодними плитами. Почала вимальовуватися картина того, що відбувається - не бажаючи втрачати таку юрбу клієнтів невдачливі ресторатори судячи по-всьому, позичили наш вечеря в сусідньому закладі ...

Ті з нас,хто не був вегетаріанцем замовили в основному м'ясо з овочами, його тут готують в запечатаному глиняному горщику і в ньому-ж подають, потім при тобі горщик розкривають і вуаля! Виглядає все це дійство найцікавіше я б навіть сказав екзотично, але як і багато в Туреччині - начинка значно гірше ніж обгортка. М'ясо з овочами було їстівним,але не більше того, втім як і інші страви.

Сподіваюся, що досвід невдалого вечері буде корисний у наступних поїздках по Туреччині. Крім того, поступово почали формуватися принципи пошуку точок якісного харчування. Основна концепція полягає в тому,що варто звертати увагу на заклади в яких харчуються місцеві жителі, на відміну від туристів вони точно знають «де що і по-що» ...

З самого ранку біля готелю вже чекав бус, на якому планувалося відвідати кілька цікавих місць, які перебувають поза зоною пішої доходімості.Першим номером програми значився підземне місто Дерінкую (Derinkuyu). Приблизно через годину ми стояли в черзі біля турнікетів, перегороджували шлях в цей древній «мегаполіс».

Турецька чутка свідчила, що величні зали рівень за рівнем йдуть на глибину 60 метрів, а число тих рівнів не менше 8-ми. Крім того,вважається що в кращі часи місто могло дати притулок до 20-ти тисяч чоловік, укомплектованих тваринами. Рекламні слогани як зазвичай кілька перебільшували корисний об'єм цього місця ... Навіть пара сотень інтуристів створили в закладі такий трафік, що доводилося довго чекати можливості переміститися між поверхами.Сумлінно оглянувши зали зборів, зерносховища, відхожі місця і кошари ми піднялися на поверхню.

Побродивши трохи по місцевому ринку і випивши чаю, запресованних в транспортний засіб і покотили до наступної точки нашої подорожі - каньйону Іхлара (Ihlara). Траса біжить через зелену долину,над якою височить згаслий вулкан Хасан (Hasan Dag). Час від часу доводилося зупинятися, пропускаючи отари овець. У міру наближення до мети місцевість ставала все більш пустельній, а на зміну трав'яному покриву приходять скелі і кам'яні розсипи, за які чіпляються рідкісні дерева.

Біля входу є обладнана оглядовий майданчик, від якої ведуть вниз кілька прольотів металевої драбини. Спустившись, ми розташувалися на галявині і грунтовно підкріпилися. За деякими даними висота стін доходить до 150 метрів, але мені здається, що це перебільшення.У будь-якому випадку виглядає це місце чудово - голі скелі ефектно контрастують з рясною рослинністю по берегах річки, що біжить по дну каньйону. У стінах розташовано безліч печер, здебільшого рукотворних - це церкви, будівництво яких почалося багато століть тому. люди,цікавляться подібними речами знайдуть тут цікаві зразки фресок, орнаментів і інших мозаїк.

Стежка петляє уздовж річки, іноді перебігаючи з одного берега на інший по дерев'яних містках. Приблизно на половині шляху розташовано дерев'яну будівлю харчевні, де при бажанні можна перекусити або випити чаю.Перехід зайняв у нас менше двох годин, правда згодом я вивчив карту і зрозумів, що ми пройшли лише частина каньйону, тут є і більш протяжні маршрути.

Останнім номером програми було відвідування скельного монастиря в околицях селища Селіма (Selime Katedral).І якщо вранці ми спускалися досить глибоко під землю, то зараз довелося дертися вгору по вирубаних в туфі сходах і переходам. Огляд монастиря виявився справою непростою, через нашестя орди туристів всіх форм і розмірів. Любителі старовини безглуздо юрмилися в місцях де вужче,заважаючи собі і оточуючим долучитися до чудес древньої архітектури.

В Гереме повернулися за дві години до відправки автобуса на Анталію. Залишивши рюкзаки на ресепшені, зайнялися пошуком точки громадського харчування.Ми без праці знайшли підходяще місце - колоритний заклад з килимами на стінах і великий жаровнею посеред основного залу. На цей раз нам пощастило - обслуговування і кухня були відмінні. Ще одним «маячком» який я запам'ятав на майбутнє, був той факт, що тут не пропонували алкоголь. Баранчика, звичайно було шкода,але в підсумку його це не врятувало ...

Через годину ми забрали свої пожитки і завантажилися в автобус. Незважаючи на щільний вечеря, я не наважився відмовити доброї стюардесі, що запропонувала мені смачну булочку і склянку солодкого чаю. Пару годин витріщався у вікно, після чого непомітно перетнув кордон країни мрій.Практично весь нічний переїзд я проспав як бабак. Бабаку снилася стежка, його черевики тонули в килимі з хвої і вибивали пил з камей, по сторонам велетенські кедри підпирали небо, а низькі хмари пахли хвоєю і деревної смолою ...

Анталія, прощаюся з друзями посеред автовокзалу,стрибаю в таксі і висуваюся в сторону аеропорту. Часу до рейсу залишається небагато, але я встигаю витратити решту ліри на пахлаву, рахатлукуми і іншу нісенітницю. Насилу знаходжу корисну людину, який затягує мій рюкзак в поліетилен. Проходжу реєстрацію і здаю багаж ... в загальному опиняюся у владі налагодженої транспортної системи, Яка через три години випльовує мене в рідному Львові.

* ПРИМІТКА - масштаб заходів по економії турецьких енергетичних ресурсів змушує задуматися. Подорожуючи як по узбережжю, так і в глибині країни постійно звертав увагу на величезну кількість водонагрівачів з светоулавлівающімі панелями.Безкоштовна енергія сонця використовується тут для освітлення вулиць і навіть для роботи світлофорів. Якщо в межах міської межі забратися куди-небудь вище, то без праці можна побачити мечеть, дах якої буде покрита сонячними батареями.

* ПОРАДА - система продажу квитків на автобуси дальнього радіусу дії,часто відрізняється від прийнятої в більшості цивілізованих країн. Продажем займається натовп агентів, схильних до перекуповування квитків і спекуляцій. Раціональніше вибирати маршрут і компанію-перевізника через інтернет. Навіть якщо ви купуєте квиток на автовокзалі - робіть угоду безпосередньо на стійці транспортної компанії послугами,якої плануєте скористатися.

* ПОРАДА - Каппадокія гірський край і однією з особливостей місцевого клімату є серйозний розкид добових температур. Якщо вдень термометр показує + 30 ° C, то вночі температура може впасти до + 5 ° C.Такий діапазон характерний для основних туристичних локацій в межах національного парку Гереме, при сходженні на один з місцевих вимерлих вулканів потрібно готуватися до морозу. Виїжджаючи зі спекотної Анталії не забудьте взяти в салон автобуса теплі речі або переоденьтесь заздалегідь ...

* ПОРАДА - крім різних екскурсій Каппадокія може запропонувати цілий ряд інших розваг - польоти на повітряних кулях, квадроцикли, автосафарі, гірські велосипеди і кінні прогулянки. Домовляючись з людьми, які надають подібні послуги не забувайте прискіпливо обумовлювати всі деталі - час, тривалість, інтенсивність і ціну.Будьте справжнім занудою, підтримуйте імідж проблемного клієнта - тільки так ви досягнете поваги і отримаєте якість послуг відповідне оплаті.

* ПОРАДА - не поспішайте купувати сувеніри! Магазинів і крамниць пропонують таку продукцію дуже багато,а їх асортимент не унікальний і повторюється у всіх точках туристичного інтересу. Не забувайте, що це Туреччина - торгуйтеся, доведіть цього баригу до сліз, нехай розповідає про своїх голодних дітей і кричить що ви його розорили. Повірте, в кінцевому підсумку всі будуть щасливі - ви отримаєте те що хотіли за помірні гроші,а торговець позбудеться від купи непотрібного мотлоху ...