Осінь на Кавказі

Осень на Кавказе  Звіт про поході по Сванетії 28 вересня - 8 жовтня 2015 року.

Похід був обраний, оскільки хотілося сходити куди-небудь нескладно і ненадовго в гори, і в той час, коли була відпустка.

Кутаїсі-Готель

Мій літак прилетів о 2 годині ночі, останній,тому я повинна була, діставшись до готелю, запитати, який номер заброньовано. Але за стійкою нікого не було, походивши серед дверей, я знайшла 2 відкриті, в одній з яких виднівся сплячий чоловік в трусах, а в іншому, начебто, дівчина. Чи не ризикнувши піти ні туди, ні сюди, лягла спати в холі. О 5 ранку прийшла господиня і,не запитавши моїх документів, показала номер.

1 день (29.9.15)

Встали о 7 ранку за місцевим часом, в 11 завантажилися в машину і вирушили в гори у селище Мазер. Вже через 2,5 години ми в'їхали в гори, і просувалися вздовж річки Інгурі спочатку уздовж хребтів по асфальту, а потім по серпантинах без асфальту.

Після греблі (вгору за течією) Інгурі приймає якийсь незвичайний смарагдовий колір, і цей колір вона знаходить на протязі декількох кілометрів. По дорозі спокійно розгулюють корови і рідше свині, ліниво йдучи від сигналять машин.

В 17 годин ми, нарешті, доїхали до Мазер, відпустили машину, пройшли селище,забралися на схил для ночівлі і почали шукати воду, якої не виявилося в струмку, як ми очікували. Вода була вище по схилу, з серпня частина струмка встигла пересохнути.

Зі схилу виднілася в хмарах частина Ушби, до якої назавтра ми мали шлях, схил і долина, вже зворушені золотою осінню.На стороні Мазер щосили будується дорога, за припущеннями, для нових гірськолижних або гірських курортів - і всю ніч при ліхтарях їздили машини, щось сипали і гуркотіли.

Темніє швидко і десь о 19 годині. На жаль і недогляду, ліхтарик ми взяли тільки один.

2 день (30.9.15)

в 8-30 виходимо у напрямку до Ушбе.По дорозі зустрічаємо йдуть назустріч коней і корів, які нас бояться, тому відходимо в сторону, щоб їх пропустити, і вони проскакують повз: коні по дорозі, корови по кущах.

Хвилин через 20 після виходу проходимо повз джерела з мінеральною водою. Розташований він в бочці, вкопаної в землю майже до самого верху,і вся земля навколо мокра, і вигляд у цій землі абсолютно непоказний, і навіть брудний. Проте, в бочці вода чиста і смачна.

Йдемо в міру сил, періодично зупиняючись для фотографування.

В 10-30 переходимо по мосту через річку, і починаємо підйом по стежці до водоспадів, що стікає з Ушби, і до льодовика.Вся стежка позначена знаками (смужки на каменях червоні з білим і сині з білим)

В 15-30 доходимо до льодовика, але погода псується, і Ушба, яку ми розраховували подивитися у всій красі, закрита хмарами, і за весь час нашого обіду так і не з'явилася.

На зворотному шляху зустрічаємо групу зі Львова,яка розраховує в подальшому пройти через гори більш спортивний варіант, ніж ми.

3 день

Тільки в 10-30 вдається домовитися щодо машини, і ми їдемо в місцях. Там зупиняємося частиною в гестхаузе, частиною в кемпінгу (намет у дворі будинку).Вид з кемпінгу дуже мальовничий: видно церкву на протилежному березі.

Местія щосили відбудовується, в центрі зводяться будівлі в старовинному стилі, але, поки будівництво не завершено, в будівлях може знайти укриття від сонця і дощу будь-який бажаючий.У центрі зведено пам'ятник ... я б не вгадала - цариці Тамари - виробляє подвійне враження, як Шемякінскій Петро 1-й в Петропавлівці.

цараца Тамара

На центральній площі розташований інформаційний центр,де роздають дуже докладні карти Сванетії з усіма маршрутами до місцевих визначних пам'ятках (підписи на грузинською та англійською мовами).

Ми обідаємо в кафе хачапурі (? Схиляється чи що?) І обговорюємо подальші плани. Через дощ водії відмовляються їхати високо, і беруть дорого. Тому, оскільки вже щосили день,і навіть вечір на носі, варіантів у нас небагато. Або ми піднімаємося пішки до нижньої точки огляду, або ми їдемо до верхньої точки огляду, звідки піднімаємося до озер Корулді, або нікуди в гори не йдемо, а дивимося музеї.

Десь в 14-45 виїжджаємо у напрямку до озерам Корулді, до точки огляду, не доїжджаючи до озер (максимум,куди погодився їхати водій через негоду), сподіваючись-таки дійти до озер, і що на зворотному шляху по дорозі ми і в темряві не заблукаємо.

Мрячить дощ. Підйом досить крутий для машини, асфальту немає, є безліч страшнуватих поворотів. Після чергового заїзду на новий підйом водій вдаряє по керму з вигуком «Ах,яка машина!". І, дійсно, не дивлячись на підмоклий дорогу, все підйоми вона долає з ходу.

Коли ми дісталися до точки огляду, стало зовсім очевидно, що часу залишилося всього нічого. Ми збираємося, одягаємо накидки від дощу, перекладаємо потрібні речі ближче, і тут водій Вахтанг каже: «Не можу на вас дивитися,сідайте, довезу до озер, копійки не візьму! »

По дорозі нагінкою англомовну пару. Вахтанг пригальмовує і питає: « Where are you going? » - « To the lakes »- відповідає промокла радісна дівчина - « You are crazy! » - дивується водій. « Why? » « You are more crazy then them! »- і показує на нас *.

(* «Куди ви йдете?» - «До озер.» - «Ви божевільні!» -«Чому?» - «Ви ще більш божевільні, ніж вони!»)

В 15-30 доїжджаємо до озер. Озера, звичайно, це голосно сказано, але сам їх факт наявності на такій висоті чудовий, і, звичайно, вони надають особливого відтінку безлісним схилах. Кажуть, що там навіть намагалися розводити риб, але вони максимум одну зиму пережили.

Помилувавшись озерами,ми починаємо забиратися на схил: подивитися «а що там за схилом в сусідній долині». Часу катастрофічно не вистачає, йде дощ. Особливо збудливо стає при погляді вниз на долину, куди нам треба буде повертатися, бажано до темна.

Кілька разів трапляються якісь величезні (сантиметрів 15) слимаки,вилазила порадіти дощу.

огромный слизняк

До сусідньої долини ми так і не доходимо, але пройшли кілька перегинів і помилувалися на озера Корулді видали, і на нашу долину зверху. Схил вперше показує, що палки в поході - не розкіш, а засіб для пересування. (Після працівниця грузинського аеропорту,обіцяла подбати про мою палиці, сказала, що вона ходила недавно в гори, і палиця - це те, про що вона мріяла весь похід.)

спуск к озерам Корулди

19-30 До місця обіду (майданчик огляду) підходимо, коли вже майже стемніло, а далі спускаємося в цілковитій темряві і з одним-єдиним ліхтариком. Спуск зайняв години 2, і ще якесьтой час до гестхауса / кемпінгу.

4 день

домовлятися про транспорт для подальшої подорожі і йдемо дивитися вежі Местії і будинок-музей при одній з веж. Вежі в Местії охороняються ЮНЕСКО, свого часу використовувалися для спостережних, охоронно-захисних цілей, а також як захист від лавин.

Будинок при одній з веж переданий господарем для створення музею в кінці 20-го століття, практично до цього часу використовувався за призначенням. Екскурсія по музею оперативна і ємна, так що ми встигаємо і оглянути музей, і виїхати досить рано. У Местії ще є музеї, так що якщо хто-небудь планує провести там кілька днів,можна це враховувати.

За висадці з машини виявляємо, що уздовж всієї дороги протягом видимості для будівельних цілей викопаний рів півтораметрової ширини. Не встигаємо засмутитися з цього приводу,як нас виручає національна грузинська кмітливість: будівельники пропонують нам скористатися ковшем екскаватора в якості моста, що ми з радістю і робимо.

форсируем канаву

Це наш перший за похід перехід з усією викладкою.

Вежі побудовані по всій Сванетії, але не скрізь вони підтримуються в хорошому стані,частина веж руйнується.

За всіма низин гуляють корови, Влад їх намагається сфотографувати обличчя-в-обличчя, тоді як корови вважають, що він їх хоче заколоти.

5 день

Встаємо в 7 (а вечнодежурний Кирило і того раніше), оскільки домовилися з місцевими про кінної переправі. На річку, правда, не дивилися,а дарма: води там трохи вище щиколотки, так що запросто можна було перейти. (Ну, не запросто, вода, звичайно, холодна).

До безпеки при поїздках на конях, схоже, ставлення у конярів таке ж фаталістичною, як і при поїздці на машинах. Закинувши ногу на коня, я раптом виявила, що якось все йде з-під рук і ніг,і я лечу вниз головою (встигла подумати про всіх можливих травмах і про те: як мене звідти будуть транспортувати), але приземлення було вдалим, трохи похворів бік, і все. Виявилося, що на коні попруги зовсім не затягнуті і всього одне стремено.

Питаю у господаря: де, мовляв, стремено (він по-російськи не говорив, але зрозумів,про що мова) - показує: там, мовляв, десь (у далечінь на дорогу і траву), але попруги підтягнув, і більше ексцесів не було.

Піднімаємося по стежці (по всіх схилах у льодовиків повно стежок), і милуємося відкривається льодовиком. Періодично лунає потужний тривалий гуркіт, таке відчуття, що сходить лавина або каменепад.Придивившись, виявляємо його джерело: маленька цівка снігу на льодовику, падаюча зі скелі в кілька метрів. Таке відчуття, що від «Ну, заєць, постривай», буде повний обвал.

Схил поріс рододендроном. В кінці липня-початку серпня, тут, швидше за все, теж дуже красиво: краса рододендронів.

Жовтень ж має свою принадність: як красу золотої осені, так і солодкість вклинившейся в рододендрон чорниці, дуже солодкою, швидше за все, від великої кількості сонця.

На перевалі, поки ми ходили дивитися: що там у сусідній долині, до нас прийшов перший місцевий бізнесмен: маленький пес,який щодня піднімається до перевалу на час ймовірного обіду груп - прийшов і ліг посеред рюкзаків, мовляв, «так і було». Побачивши, що обіду немає, спустився до струмка, де вже точно, на його думку, повинен бути обід. Але неправильні туристи стали обідати пізніше, коли пес був у відчаї і пішов вниз.

Після обіду йде дощ, і ми, Спустившись, зустрічаємо «нашого» песика серед зношеного будинку зі збереженою радянською символікою, і в гестхаузе п'ємо останнє, у господарів місцеве вино.

До ІПРА ми спуститися не встигли всього кілька кілометрів через дощ і темряви, ночуємо з дозволу господарів біля паркану будинку,з якими домовилися про машину на завтра до Ушгулі і бажаючі про душу. Йде сильна злива, тент доводиться зливати кожні кілька хвилин.

6 день

Переїжджаємо в Ушгулі, найдальшу точку нашого маршруту.

Тут також, як і всюди в Сванетії, побудовані вежі, одна з них навіть задіяна як церква,в ній проходять служби і дзвонять дзвони.

Вдалині видно льодовик, куди ми незабаром і попрямуємо.

Зупиняємося біля дуже колоритною бабусі, що тримає в кулаці всю свою сім'ю, корів, телят і домашнє господарство разом з кафе-готелем.

В Ушгулі цілковитий розгуляй-бізнес собачок: їх безліч,і вони прямо з ранку починають «пасти» туристів, пестять, просять частування і навіть складають компанію на маршрутах. Близько 12-40 вирушаємо дивитися льодовик Шхари поблизу.

Погода хмуриться, і загрожує не означити нам вершини. По дорозі зустрічаємо машину так навантажену сіном, що незрозуміло: як там водій щось бачить. правда,у водія є штурман, що їде попереду машини прямо як каріатідная ростра. Також для цілей перевезення сіна використовуються воли, запряжені в, як це не важко повірити, сани з колод, яких теж під сіном практично не видно.

Дорога на Шхари сповнена як Невський проспект: постійно зустрічаються групи і навіть кінні туристи, супроводжувані місцевими гідами. Дуже багато (і, як кажуть місцеві, більшість туристів) - звідки? Ні за що б не вгадала - з Ізраїлю.

В 17-15, нарешті,збираємося на морену льодовика і крізь розриви в хмарах безуспішно намагаємося розгледіти вершини. Починає йти дощ, так що ми вже не затримуємося.

7 день

Виходимо раніше, близько 9 ранку.

Тепер наші плани: піднятися на протилежний від Шхари схил, щоб відкрився (як ми сподівалися) вид на весь хребет.

З будинку з нами вирушив хазяйський пес, а безпосередньо при виході з Ушгулі присусідилися ще три собаки, серед них була маленька худа собачка-дівчинка, яка їла все, включаючи коників, але мала поступливий характер, і хлопчики з-за неї намагалися влаштувати розборки.

Всією великою компанією ми забралися на хребет на вітер і дрібний дощ. Хребет з-за хмар ми так і не побачили, зате помилувалися різнобарв'ям гірської золотої осені.

На зворотному шляху з бійниці однієї з веж виглянула величезна песья морда і гулко на нас гавкала.

8 день

З ранку видно,як на схили, зелені вчора, ліг сніг. Сьогодні день від'їзду. Зрозуміло, на небі ні хмаринки: хочеш - на льодовик йди, хочеш - на огляд. Мої заклики збігати ще раз на хребет підтримки не знайшли, і ми їдемо назад в Кутаїсі.

По дорозі водій зупиняється в заповітному місці у ліщини, де ми ласуємо горіхами.І я там знайшла якусь рослину, схожу на золотий корінь (як я думала, що це він і є). що коріння не гіллясте і не дуже товстий, на той момент мене збентежило мало, але про всяк випадок я його лизнула.

Це було, ну ... даремно. Нічого не сталося до вечора, і ввечері, начебто, нічого особливого, тільки відчула печіння на обличчі.Вночі особа роздули в подушку, довелося приймати антибіотики (спадала пару днів).

Пам'ятки Кутаїсі

На наступний день Влад і Яна їдуть в Тбілісі на літак, а ми з Кирилом і моїм опухлим обличчям беремо машину (вчорашнього водія) і вирушаємо дивитися кутаїські краси: Cатапліа, печера Прометей, водоспад, Монастир Мортвілі.

Сатапліа (медова скеля) - заповідник з самими справжніми слідами динозаврів, чудесним чином збережені, і з обладнаними карстовими печерами. Після заповідника вирушаємо в печеру Прометей - теж карстова печера, більш протяжна і з водним ділянкою, за яким можна пропливти на човні.

Находившись по печері, їдемо до каньйону. Але, на жаль, каньйон (офіційний прохід) саме в цей день виявився закритий, і ми заїжджаємо вище, до його витоку і водоспаду. Не доходячи метрів, 800 наша машина зупиняється, і далі йдемо пішки. Будівництво подальшого ділянки дороги йде повним ходом, так що не виключено,що вже наступного літа можна буде піднятися практично до водоспаду. На якому щось не дуже виділеній ділянці дороги звертаємо вліво, і йдемо через хвіртку, луг і дерева до водоспаду. До речі, місцеві люди пристосувалися вишуканим чином сушити сіно: вішати його на дерево:

Пройшовши метрів 100 в бік від дороги,опиняємося у початку водоспаду. Водоспад складається з декількох частин: падаючих нешироких струменів з десь 50-метрової висоти. Але справа зовсім не в водоспаді. Він утворив зі скелі химерних форм, дивляться приголомшливо і навіть якось неземно.Подібне (в ширшому варіанті і глибших внутріскальних ходах) я бачила на казахстанської річці УБА. Там нас знову вистежує пара маленьких собачок (цуценят) і чекає нашого обіду. Один з цуценят дуже смішно грав з осликом, на жаль, не вдалося зловити в кадр.

І вже практично до вечора добираємося до старовинного монастиря Мортвілі. Монастир діючий, але до церкви можна зайти як з туристичними, так і з паломницькими цілями. Служителі по-російськи говорять, навіть молоді дівчата.

Рекомендації

Для тих, хто планує поїздки до Сванетії взагалі і в цей час зокрема.

Погода

Днем в горах на початку жовтня було досить тепло, можна ходити максимум в куртці.

З вечора після заходу сонця швидко холодає, до +5, одягаємося в светри, теплі куртки і шапки. Спальник в цей час краще брати теплий, з температурою комфорту на мінус.

Дуже часто хмарно, і вершини,які ми розраховували побачити, чи не видно.

Дощі на Кавказі і влітку не рідкість, а восени і поготів.

В похід з собакою

(якщо кого зацікавить)

При наявності авіа / жд транспорту це нереально.

За новим російським правилам (з 2014р) при проїзді в поїзді для маленьких собак менше 20 кг потрібно їх провозити в тамбурі одного певного вагона і купувати собачий квиток. Якщо собака більше 20 кг - потрібно викуповувати ціле купе для її провезення.

При провезенні в літаку собак більше 8 кг собака їде в вантажному відсіку,в клітці і з довідками - про все потрібно потурбуватися заздалегідь. Зате потрібно оплата як за перевантаження багажу (тобто, для собаки 35 кг + клітка вартість удвічі-вчетверо перевищує вартість квитка на дорослу людину).

Якщо є авіатранзит через іншу країну, то нічого не вийде взагалі, оскільки собака повинна пройти 3-х-денний карантин в цій країні. Крім того, на деяких рейсах багажне відділення не опалюється, а в Кутаїсі відсутня вантажний термінал.

Так що мій пес, який збирався поїхати, залишився вдома.

Літак

Літаки в / з Кутаїсі літають не щодня, тому можна скористатися варіантом перельоту в Тбілісі,а вже з Тбілісі добиратися до Кутаїсі (або навпаки) (годин 6 на все-про-все).

Банкрутство авіакомпаній

Деякі авіакомпанії можуть, наприклад, збанкрутувати ... як це сталося з нашою. Хоча пілоти авіакомпанії до останнього тримали особа, годували пасажирів грунтовніше, ніж інші, бажали нових зустрічей та ін.,але в Москві авіакомпанія висадила всіх транзитників з побажаннями удачі і отримання грошей за скасовані рейси за місцем покупки квитків або термінової поїздки в інший Бох-знає-де розташований аеропорт і спроби вильоту звідти в разі, знову ж таки, удачі.

Виходів було 3:

1. Мати гроші в розмірі на ще один квиток на літак (не було) і після коли-небудь повертати гроші за скасований рейс.
  2. Мати гроші в розмірі на квиток на поїзд (не було)
  3. Знайомитися з іншими потерпілими і використовувати колективний розум і знання / користуватися інтернетом.

Це дало наступні відомості:

Машини

Маршрутки в Кутаїсі

Від центру Кутаїсі до автовокзалу (звідки можна доїхати до Тбілісі, наприклад) ходять маршрутки під номерами 1 і 200. Вартість 0,4 ларі (курс десь 2 ларі за 1 долар), оплата при виході.

Початок ходіння близько 7-20 ранку. Для того, щоб маршрутка зупинилася (у всякому разі, в 7 ранку), під неї треба мало не кидатися, всіляко розмахуючи руками.

Автовокзали 2, на одному маршрутки йдуть в міру заповнення, на іншому (у Макдональдса) за розкладом,раз в півгодини. Вартість квитка (купується в касі) до Тбілісі - 10 ларі.

Міський транспорт в Тбілісі

В маршрутки в Тбілісі з рюкзаками можуть не пустити.

Щоб дістатися до аеропорту від місця, куди прибуває автобус з Кутаїсі, потрібно дістатися до автовокзалу, звідки ходить автобус 37 до аеропорту.Автобус йде через все місто, і можна встигнути містом помилуватися. І взагалі в Тбілісі потрібно їхати окремо, имхо.

До автовокзалу можна дістатися на метро або на автобусі 20 (треба після пройти пішки метрів 300) або 27. Вартість проїзду на автобусі 0,5 ларі, оплата в касових апаратах всередині автобуса: опускаєш монету,і виповзає квиток.

На зупинках автобусів є табло з інформацією: який автобус коли прибуває - дуже зручно.

Житло

гестхаузи по всій Сванетії коштують однаково: починають запитувати по 20 ларі за людину, але далі можна і поторгуватися.

Сільське господарство

При подорожі у мене весь час було відчуття, що чогось мені не вистачає, чогось немає. Нарешті, зрозуміла: немає овець. І супутніх низок бабусь і тіточок з шкарпетками, светрами, шалями і кофточками, як на північному Кавказі. Одна мешканка сказала, що вівці були раніше, але зникли через вовків.

В Грузії на Кавказі, в основному,вирощують корів. Вони є практично повноправними учасниками дорожнього руху і машини їх враховують при проїзді по дорогах.

Музика

Про музику відомості обмежені, почерпнуті з слухав водіями.

Слухають різне: від попси як на грузинському, так і на російській (причому, очевидно і чудно,в місцевому виконанні), якогось блатняка ( «Ах, Сонечка-злодійка, губки твої губки») до чогось приголомшливого (чи то релігійних піснеспівів, то чи сказань) на грузинському.

Запам'яталася якась естрада в жіночому виконанні:
«Боже, який мужч-нА! Я хочу від нього сииии-на.
Я хочу від нього доччч-ку, і точчч-ка! І точчч-ка! »

Примітка редактора. Аня, ти щаслива людина (що не чула раніше цієї пісні) !!

Люди в Кутаїсі-Сванетії-Тбілісі

Політика - розмови

Більшість з тих, з ким ми спілкувалися, з готовністю говорять про Саакашвілі, в основному хвалять і чекають назад або пророкують велике майбутнє в світовій політиці, але є і різко незадоволені.

Російська мова в Грузії

Молодь (вибірка маленька) не говорить. У всякому разі, в обміннику валюти в аеропорту Кутаїсі касир не говорив взагалі. Тому, якщо щось хотілося дізнатися, то зверталися до мешканців постарше - не було жодної людини, яка б не зрозумів і не відповів.

Конфлікт між росіянами і українцями

Конфлікту немає.У всякому разі я його не помітила, хоча за цей час так чи інакше перетнулися десь з півтора десятками туристів-українців.

відкриттів для мене було, за великим рахунком, два:

1. Все дуже доброзичливі, привітні і політкоректні. (Або намагалися бути політкоректними). Відсутність чого я, чесно зізнатися,кілька побоювалася, коли збиралася в похід.
  2. Ми не завжди ідентифікуємо жарти один одного в якості саме жартів.

Наприклад, коли раптом з'явилася ідея «а чи не заспівати нам що-небудь» - я задумалася: що ж ми гарантовано можемо знати разом - нічого не придумала і пожартувала: «Союз нерушимий»,але тут же відчула, що це якось не сприймається супутниками-українцями як жарт - тоді як росіяни, думаю, посміялися б або посміхнулися.

Або, навпаки, фраза учасника була зустрінута групи «ми не їмо москалів» абсолютно мною не ідентифікують як жарт, хоч я бачила, що всім весело.

Група

Половина (якщо не більше) вдалості походу - це хороша група. Група підібралася відмінна, інтелігентна і з хорошим настроєм. Спасибі, Кирило, Яна і Влад!