Чорногорія - нові грані

Новые грани Черногории Фотозвіт про похід по Чорногорії Проклетіе Дурмітора 28 серпня - 12 вересня 2015 року.

Цей похід по Чорногорії вже далеко не перший в моєму "послужному списку". І тим не менше в цій подорожі було багато нового - ми вперше досягли неприступною вершини травня Озерці,вперше реалізували 100% радіальний формат подорожі, вперше додали до Проклетіе і Дурмітор третій заповідник - Комов.

Тіват

Похід по Чорногорії несподівано почався з пляжу. Ми близько 5 годин чекали спізнюється рейс і звичайно ж не сиділи в аеропорту.

горка в море у Тивата

Від терміналу до моря напевно менше 500 метрів.Глибина там звичайно дитяча, але оскому збили.

неглубокая бухта возле аэропорта Тиват

пересунули трохи далі - в парк радянського зразка. Похилені стовпи, бетонні павільйони, роздовбаний асфальт і домовитий курки в кущах (насправді цесарки).

цесарка в парке Тивата тиватский пляжик

Мені потрібно було купити місцеву сімку з інтернетом і я пішов в місто (Тіват) і він мені теж видався старорежимним.

окно новая набережная Тиват

Але трохи пізніше ми опинилися там знову і побачили нову набережну і шикарні квартали зі стоянкою для яхт, і цілком зручний (хоч і кам'яний) міський пляж.Слава Богу не пообгоралі в перший же день))

похоже на Санта-Барбару стоянка супер-яхт в Тивате

спізнюється рейс доопаздивался до того, що ми виїхали з Тівата вже в сутінках. Відповідно в Проклетіе ми опинилися вже близько опівночі. Голодні і втомлені - хочеться впасти і заснути, але розгулявся апетит змушує готувати вечерю.

Проклетіе -Попадя і Волушніца.

Якимось дивом вранці знайшлися герої здатні з'їсти сніданок і рушать в дорогу. Намети залишилися під наглядом місцевих пастухів, а ми пішли в радіалку.

Витя

Перші два години йшли дуже повільно. Навіть без рюкзаків відчувалося, що народу треба & quot; розходитися & quot;.

Андрей

Коли вибралися на обрив настрій помітно покращився. Тим більше, що по дорозі були розграбовані дві чорничні галявини

горы Проклетье

Пообідали з видом на білі скелі Каранфіли. Народ не хоче вірити, що завтра ми готові до десантування ТУДИ.

скалы Каранфилы

На вершині Волушніци влаштовуємо привал з читанням записок з & quot; чорного ящика & quot ;.Зрозуміло залишаємо своє почланіе вічності.

записка на вершине

Незадовго до Чорногорії я повернувся з походу по Туреччині та Грузії. Тамтешні собаки (здебільшого кавказці) виглядали набагато вгодований цієї чорногорської анорексічкі.

худая черногорская собака

Йдемо по гребеню, він же державний кордон. Зліва - Албанія, праворуч - Чорногорія.

спуск по границе

Несподівано з'ясовується що багато хто не розрахували воду і вже починають страждати від спраги. Спускаємося он у той кущистий ярок зліва і поповнюємо там запаси з єдиного на всю округу джерела.

вид на горы Проклетье с Волушницы

Проклетіе - Каранфіли.

Підйом на Каранфіли - чудова тренування всього відразу. Спочатку затяжний & quot; крутяк & quot ;.

подъем на Каранфилы

Потім - незручний для ніг кам'яний хаос.

каменный хаос

За ним - величезний сніжник. Спочатку хлопці взяли його за висхшее озеро.

черногория - снежник в авгусе

А перед самим перевалом почався такий екстрим, що на & quot; ту сторону & quot; пішли дивитися тільки двоє - я і Андрій.

перевал - красные врата

За перевалом була видна наступна частина Проклетіе. Завтра ми переберемося туди з речами, щоб згодом штурмувати Маю Озерці (найвища гора на задньому плані).

горы за перевалом

Підбираємо наших супутників і легко і невимушено пролазимо в кам'яна брама в закриту долину.

портал в горах

Обідаємо з почуттям виконаного обов'язку.Вже пройдено всі основні перешкоди дня, далі починається спуск. Але і він вимагає величезної кількості сил.

обед у портала

Зрозуміло всі зустрічні кущі (малина, чорниця, суниця) тут же оббирати до нитки. Тема їжі взагалі володарювала перші два тижні походу))

черногорская малина

Проходимо через густий,тінистий і вологий ділянку лісу - він мало схожий на звичний середземноморський шибляк.

папоротник

Савіно око

У наших сусідів пастухів, крім чудового сиру, сливовиці і собачки знайшлася ще машина. За скромну суму вони в дві ходки відвезли нас в сусідню долину. Зрозуміло із зупинкою у продмагу))

дорога на Савино Око

Неймовірно холодне озеро Савіно око допомогло нам поповнити запаси їжі. Наші настільки активно купалися в цьому природному морозильнику, що сусідня група (пенсіонери з Голландії) поділилася з нами обіднім пайком. Їм, на жарі їсти не хотілося, а ми суворо промерзли і особливо сильно потребували калоріях. Же не манж па сис жур? Так,звичайно!

озеро Савино Око в Проклетье

Відігріватися продовжили ввечері у шикарного букового багаття. Обожнюю ці дерева за зручні в побуті гілки:)

у костра в походе по Черногории

Екстрім в Албанії

Я вже знав, що Радіалка в Албанію це наймасштабніше захід. І якщо хочеш досягти запланованої мети (зійти на травень Озерці), то треба гнати без затримок.

это уже Албания

Тому ми на повних парах проскочили зелені галявини і привабливі озера і досить рано вискочили в кам'яно-снігову зону.

албанское Проклетье

Тут уже було не до швидкості. Повзли як могли.

камни без конца

Величезні снежники на цей раз подолали без будь-яких проблем. Сніг був щільним і неслизьким.

много снега

За обідом ми навіть трохи ховалися від сонця, але в цілому погодка була набагато прохолодніше ніж ще день тому.

Маша

Суворі хмари тиснули згори погрожуючи закрити огляд з вершини. Думаєте нас це зупинило?

темная сторона

На середині підйому знайшли плюшевого ведмедика. Видно, кинула його таки господиня,не дивлячись на всі заслуги і наявність кінцівок: (

плюшевый медведь в горах Виктор

До вершини травня Озерці дійшли не всі. А ті, хто дійшли, сіли і весело заіржали, смакуючи складний спуск.

на вершине Мая Езерце

Відсутність зелені, велика кількість складної сипуха, похмурих хмар і тяжких думок сформували для Маї Озерці вельми специфічний імідж. Характер гори,так би мовити.

Албания

На спуску ми досконало відпрацювали техніку спуску & quot; на п'яти точках & quot; - просунутий варіант класичного методу & quot; на три такту & quot;.

спуск с Маи Езерце

Ми ледь доповзли до місця де 5 годин тому обідали, коли сонце стало ховатися за гори.Для підняття бойового духу довелося терміново влаштувати перекус:)

гора в Проклетье

Що треба робити в ситуації, коли сонце вже майже сіло, а до ночівлі ще 2 години ходу. Правильно! Потрібно влаштувати позачергової привал і перерахувати ліхтарики в групі. Зрозуміло їх виявилося в два рази менше, ніж учасників.

привал на обратном пути

Після повернення в табір сталося неможливе. Кілька людей вирушили спати не вечеряючи. Переоцінка цінностей, підрив засад і все таке .... Решта повечеряли за двох.

Сонячна травня

Користуючись відсутністю роси і опадів я вже другу ніч спав під відкритим небом.Такий сон істотно відрізняється від звичайного відсутністю будь-якої психологічної захисту. Між тобою і світом немає нічого, ти вразливий. А ти закриваєш очі, і нагло спиш. Люблю це відчуття))

без палатки - сон под открытым небом моя постель и тапочки

До речі, про безпеку. Коли вийшли на стежку, застукали там сплячу змію.

сонная змея на тропинке

Чи бачите червону дах посеред галявини в нижній частині знімка? Це колишня прикордонна застава, нині - житло пастухів. Наші намети стоять в ліску, в 200 метрах від цієї казарми.

далеко внизу катунь - бывшая застава

Я радий що вирішив сьогоднішній вихід також робити в форматі радіалку. Навіть по такому крутому схилу без рюкзаків йде весело і ненапряжно.

наверх к перевалу

За перевалом був обід. А за обідом Женя сказала, що почекає нас тут. На камінчику. І поки всі дерлися на чергову вершину вона співала пісні і збирала квіточки. Заздрите?

Женя поет на камешке гора Мая Розит

В черговий раз вискочили на кордон з Албанією і зустріли пару туристів з Ірландії, повзучих з того боку. У них теж одноденна Радіалка.І за їхніми відомостями перетин кордону теж не є проблемою.

вид на долину в Албании горы

На вершині опиняємося несподівано легко і просто. По крайней мере, з вчорашньою Маей не порівняти.

на вершине Мая Розит улыбайтесь, вас снимает скрытая камера

Загальний настрій - тотальний релакс. Часу повно, можна не поспішати, погода чудова, стежка нескладна.Ми часто влаштовуємо привали і завали:)

на грани привал на государственной границе

Сонце припікає і коли вітер стихає ми навіть ховаємося в тінь. Для чергового відпочинку, зрозуміло:)

внезапно Мая Розит в чб спуск с перевала к катуни

До вечора спускаємося в табір і поки хлопці готують вечерю, я йду до пастухів за сиром.Вони все літо живуть в колишньої прикордонної казармі під надійною охороною вівчарок. Я навіть подумав, чи не відмовитися від сиру ...

Маша Витя

Заповідник Комов

За планом сьогодні ми повинні були їхати в заповідник Дурмітор. Але частина групи вже бувала там і ми вирішили злегка скоротити дурміторскую програму,а два звільнилися дня використовувати для розвідки нового району. Ми поїхали в заповідник Комов.

такси в Комове

Дивно, як багато подій поміщається в один день, коли ти в поході. На світанку ми ще пакували намети в Проклетіе, а захід зустрічали спускаючись з гори в Комов. Між ними були перехід в гуски, весела торгівля з таксистами,набіг на супермаркет, красивий гірський серпантин, пріценкі до кемпінгу і пошуки води на хребті.

скала в Комове

В кінцевому підсумку ми знайшли джерело і величезний чорничник, поставили намети і пішли в радіалку на першу з трьох головних вершин Комова - Ком Васолевіцкій 2 461 м.

Ком Васовический

В ящику на вершині крім бортового журналу знайшлася симпатичний штампик - можна зробити собі позначку в паспорті про відвідування гори)

печать - штамп на вершине

Поки я намагався побачити на обрії знайомі обриси Проклетіе, народ влаштував вершинну фотосесію. Мене теж счёлкнулі разок.

Кирилл Ясько - Черногория 2015 покой

А по іншу сторону від Комова вгадувався темний силует Дурмітора (до нього було близько 70 км). З того боку дув бадьорий вітер і десь на горизонті маячила стіна хмара.

смена погоды небо над Черногорией

Під ранок вітер посилився настільки, що мій тентік притиснутий потоком повітря до землі почав заважати спати. Пару раз вилітав з землі кілочок.Рушники сушилися на мотузці мимовільно переїхали на десяток метрів убік. Коли я виліз назовні щоб організувати сніданок, вітер ледь не видув спальник з під тенту.

Прогноз погоди показав, що це надовго. Тому ми вирішили не чекати милості від природи і після сніданку переїхали на галявину по іншу сторону від хребта. Передбачалося, що там не буде вітру. Всі розслабилися, хлопці навіть задрімав півгодинки на травичці. Однак незабаром шквали добралися і до нової стоянки.

Комове утром лошадка в черничнике особые штормовые оттяжки для палатки

Ми зміцнили намети додатковими відтяжками і пішли в радіалку. Небо періодично затягувало хмарами, але дощ піти не встигав - вітер занадто швидко ніс їх геть.

Комовы

За величезною сипуха почався плавний підйом в сусідню долину. Ця ділянка запам'ятався двома моментами - драматічниі Горельніков і чорногорським дідом.Горельніков як і належить стояв, а дід лежав собі на травичці, курив самокрутку і базікав на абстрактні теми. Шкода я посоромився зняти його на відео. & Quot; Колоритний такий старий, чуб великий, синя кашкет з червоним околишем ... & quot; якщо ви пам'ятаєте, звичайно))

ягоды горельник горельник

Пару раз починав накрапати дощ і ми вирішили пообідати поки не пізно. Сховалися в карстову воронку, забилися під великий камінь, розклали їжу і життя відразу якось налагодилося. Потепліло, пташки зацвірінькали, пейзажі заколосились.

осыпи в Комове

З пейзажами ми, до речі, теж розібралися.Головна особливість гір в заповіднику Комов це могутні поля сипуха. Цілі океани щебеню, під 45 градусів до горизонту. У Проклетіе і Дурміторе таких немає.

сильный ветер на перевале - можно прилечь

Тільки-но ми висунули ніс на перевал, як нас втиснувся в скелю потоками повітря. Не особливо сподіваючись на успіх, ми пройшлися трохи в сторону вершини,але після того як до ураганного вітру підключився ще й дощ, остаточно плюнули на цю затію і пішли вниз.

буря идет

З перевалу ми повернули не назад до табору (НЕ нагулятися значить), а пішли в незвідані далі. Моя карта стверджувала, що зовсім неподалік там є притулок.

Карта не обдурила, притулок знайшовся.Поки я наводив порядок в малиннику на задвірках притулку, Толик вивчив вміст притулку схронів і згенерував ось таку милу композицію з вином і свічками. Довелося затіяти другий обід))

Поверталися в табір за новою стежкою в обхід гори. Вона йшла через густий ліс, де вітер майже не відчувався.І коли ми знову опинилися на нашій галявині поряд з наметами, захотілося терміново врятувати їх і заховати в лісі. Вітер сказився до такої міри, що щоб не спалити ліс, нам довелося загасити з величезними труднощами розпалений багаття.

До речі, в ході оборони багаття від вітру і ліси від багаття, загинула одна з наметів.На неї зверху скотився кругляк (призначався для побудови стінки біля багаття) і туго натягнута намет просто вибухнула. Таким чином учасник запустив камінь, раптово став володарем поламаною намети. А що втратив укриття Андрій, перебрався на нічліг в кемпінг. День явно не збирався закінчуватися:)

Фінальним акордом стала нічна гроза. На цей раз до вітру нарешті підключився дощ з громом і блискавками. Не дивлячись на додаткові відтягнення дуги пару раз прогиналися всередину і били мене по голові. Сусіди тремтіли, а я, повторно засинаючи, міркував про доцільність сну в касці:)

Переїзд в Дурмітор.

На ранок, як і належить,буря вщухла і нам захотілося нових пригод. Ми замовили машину і поїхали в Дурмітор.

Водила віз нас в Дурмитор гордо називав свою тачку & quot; олдтаймер & quot ;. Це був старезний мікроавтобус Volkswagen, напевно 70-х років випуску. Повністю металевий салон,унікальна система опалення вихлопними газами і протівосквознячние вікна для справжніх гурманів. Звичайно, був реальний ризик того, що Дурмітора доїдуть не всі, але ціна рейсу сильно виправдовувала незручності:)

Під час традиційно зупинки біля мосту Джурджевича на рафтинг ніхто не побіг. мабуть,в організмах виникла короткочасна алергія на транспортні засоби.

Зате з'явився час для неспішної прогулянки по мосту. Ми пройшли з кінця в кінець і в деталях познайомилися сособенностямі чорногорського дорожнього руху. Ніхто нікуди не поспішає. Машини зупинялися посеред вузького мосту,водій йшов фоткаться з пасажирами, а весь світ тихенько чекав.

Поряд з мостом через каньйон Тари організували два троллея (він же zip-line). Чорногорський тролів - найбезпечніший тролів в світі. Катаються в більшості своїй не долітали до протилежного берега не менше десятка метрів.І це відстань їм доводилося долати перебираючи по тросу руками.

Заповідник Дурмитор

В Дурміторе ми поставили намети в кемпінгу Іван До і швиденько побігли до Чорного озера. Хотілося скупатися в ньому, до того як опустяться сутінки.

Після купання, з новими силами, ми побігли навколо озера.Я вже бував в Дурміторе, але раніше на настільки докладне дослідження Чорного озера не вистачало часу. Зокрема, я ніколи не бачив Титову печеру. Вельми цікава печера, треба сказати. Не зовсім зрозуміло як в ЦЬОМУ можна було ховатися хоч від кого-небудь ... Але не буду розкривати вам карти, приїжджайте і подивіться самі))

Наступне ранок зустрів нас молочною кашею. Кашу ми з'їли, але густий туман нікуди не подівся. І ми вирушили в радіалку на гору Савін Кук орієнтуючись виключно за приладами.

Взимку на схилах САВН Кука працює гірськолижний курорт. У вересні ж все було порожнє. Не було навіть охорони і ми мило повеселилися,граючись у занедбаних барах і підйомниках.

На вершині гори було пару секунд, коли туман лунав і ми встигли помітити, що з боку гори Медед, уздовж стежки протягнули нові страхувальні троси. Але перевіряти їх поки не стали, вирішили відкласти до ясної погоди.

На зворотному шляху посиділи в випадково відкритої & quot; лижної & quot; кафешці. У них в меню був глінтвейн і хот-милк. Як ви думаєте, що я вибрав?

Оскільки наш кемпінг був розташований дуже близько до озера, то пробегание по його берегах двічі в день стало невід'ємною частиною нашої похідного життя.

Черговий день в Дурміторе почався з потужної роси. Це обіцяло гарну погоду і ми сміливо кинулися в бік складного маршруту.

Ділюся досвідом - якщо особливо завзято намагатися уникнути зустрічі з касирами нацпарку можна відкрити для себе безліч неходжених стежок ... і втратити вагон часу:)

Крутий підйом на гору Малий Медед порадував новими ракурсами Чорного озера. З кольором в назві чорногорці звичайно промахнулися.

Далі був шикарний траверс в сторону Великого Медеда.

Стежка йшла по вузькому гребеню, багато ділянок були також обладнані страхувальними тросами. Дуже цікавий маршрут,особливо якщо йти без важких рюкзаків))

Заглянули в Чарівну Червону Бочку. Це укриття для альпіністів і заблукали туристів. Зовні воно здається крихітним - така собі намет. Але за рахунок продуманого планування, всередині купа місця - є коридор, кухня і спальня. Магли не такі вже й безнадійні:)

Вище притулку на схилі розташований постійно діючий сніжник. Він навіть позначений на картах.

Народ втомився, тому повертаємося в табір за простою стежкою через ліс.

В кемпінгу з'явилося кілька нових гучних компаній.З цікавістю спостерігаємо як одна з них боролася з адміністрацією за право палити багаття прямо посеред газону. Культурну програму доповнили пісні під гітару ще однієї компашки. Люблю різноманітність:)

Останній день в Дурміторе повинен стати кульмінацією походу.Ми запланували посещенгіе Крижаний печери і сходження на Боботов Кук (найвища вершина Чорногорії). Незрозуміло тільки як все це вмістити в один світловий день.

Біля Крижаний печери зустрічаємо групу японських кінематографістів-аматорів.Вони за допомогою групи чорногорських асисстент і носіїв намагаються розігнати інших туристів і зняти спуск в безлюдну печеру. Ми терпляче поспостерігали за цим цирком поки обідали, але не довше. Починаємо спуск.

Печера в цьому році виглядає погано. Крижаних сталактитів майже немає, все розтануло. Уздовж бортів натягнули сталеві троси -поручні, але по загадковим чорногорським причин їх не довели до дна печери. Зазвичай тут можна більш менш безпечно спуститися по снігу, але в цьому році він сильно підтанув і перетворився в щільний і слизький фірн.

Поки я обмірковував ситуацію, Віктор йшов по іншій стороні ступив на лід, зробив пару кроків і благополучно скотився вниз. Благополучно в тому відношенні, що відбувся парою саден і поламаною трекпалкой.

Вибравшись з печери і побажавши творчих успіхів очманілим японцям, ми продовжили подорож. Причому одна половина групи попрямувала назад у табір (готувати вечерю, зрозуміло), а друга вирішила спробувати щастя на Боботовом Кука.

До заходу залишалося вже зовсім мало часу і піднімаючись на вершину ми гарантовано прирікали себе на багатогодинний спуск з ліхтариками. Але народу явно хотілося відірватися наостанок і я не став занудствовать і тягнути всіх вниз. Крім того з'явилася надія злегка полегшити собі зворотний шлях.На сідловині ми зустріли літнього польського альпініста, який запропонував підвести нас до міста.

На вершину одночасно з нами піднявся самотній бекпекери з Австралії і чорний пес з нашого кемпінгу. Останній супроводжував нашу групу цілий день. Він явно знав дорогу, і бував тут раніше неодноразово.Але коли ця псина граючи проникла на вершину, нітрохи не зніяковівши короткими Скелелазна ділянками, ми м'яко кажучи здивувалися.

На спуску в сторону & quot; окружний & quot; дурміторской дороги ми наздогнали накульгує поляка і як справжні тимурівці допомогли йому спуститися.До його машині ми підійшли вже в повній темряві і радісно запресованних всередину в повному складі (разом з собакою і завербованих австралійцем).

Адріатичне узбережжя - Будва і Котор

Щоб нам було не так прикро їхати з Дурмітора, вранці пішов дощ. Правда хлопців трохи хвилювала перспектива дощового холодного моря.Адже ми їхали в Будву і все вже передчували пляжінг.

Але варто було спуститися гір, як повітря наситився теплом і вечірнім вже світлом. У Будві було ідеально - не дуже жарко і з дуже теплим морем.

Після пляжу моторошно хотілося їсти.Але не хотілося пропустити насувається різнокольоровий захід і ми замість того щоб зависнути в ресторані, купили шаурму і пішли на прогулянку по набережній.

Треба сказати що ввечері, після справжнього вечері, наші не втрималися і знову пішли купатися.Треба було використовувати час по повній.

Курортна Будва вже готувалася до закриття сезону. Людей на вулицях було не багато, деякі кафешки вже вивозили літні столики, торговці сувенірами готували картонні коробки ...

На наступний день поїхали в Котор.Хлопці взяли екскурсію на катері, а я ліниво плазував по місту з геть неясними цілями. Мабуть, так і стають туристами.

Десь на середині мого фото-туру по Котору знову виникли хлопці з групи. Ми спільно штурманулі фортечну стіну і трохи позаглядивать в вікна.

Увечері в Будві я знайшов 10 хвилин часу щоб збігати до моря зі штативом і зняти прибій на довгій витримці.

А ще я заглянув на марину. Крім нудних яхт там стояла прогулянкова субмарина. По суті таке ж корито, як і всі інші сусіди,але завдяки маленькій крупинці магії (у вигляді підводного підсвічування) вона нагадала мені про дитинство і підводного романтику (Наутілус, Кусто, Таємниця двох океанів і т.д.). У променях підводного прожектора мелькала дрібна рибка, але в якийсь момент з темряви повільно випливла велетенська рибина. Купаючись в хвилях священного захвату я відключив камеру і пам'ять.

Кирило Ясько , Київ 2016.