Огинаючи Ельбрус з півночі

Поход Приэльбрусье Кавказ

Звіт про похід Приельбруссі Кавказ

Маршрут по Північному Приельбруссі мені сподобався ще рік тому. Більш тривалий, складний (щодо тих же Карпат), є можливість перевірити себе в нових умовах, на будь-може і не зовсім екстремальних, але все ж уже вимагають поступової адаптації організму висотах. Нас чекали неодноразові перевали вище 3км., Кілька діб за 2900м. Вабив до себе Кавказ засніженими гребенями своїх хребтів, ну і звичайно можливість підібратися практично впритул до велетня Ельбрусу не залишила байдужим до цього маршруту.

У своєму оповіданні постараюся не надто дотримуватися якоїсь суворої черговості подій, в плані зустрілися-доїхали-костер-підйом- «під рюкзак!)» - привал ... Все це з кожним днем ​​було дуже схожим). Перед очима тільки змінювалися незрівнянною краси пейзажі від зарослих лісом стрімких схилів на початку і кінці походу, до альпійських лугів і неживих кам'яних гребенів на високогір'ї. Мабуть, більше уваги загострю на окремих враження від побаченого і відчутого ...

Ще перед походом начитався про особливості поведінки організму в умовах зниження атмосферного тиску, зменшеного вмісту кисню в повітрі на тлі підвищених навантажень і можливого нестачі калорій в харчуванні (йти все-таки далеко і довго, багато їжі нести непросто, і часто групи переходять на всякі сушені штуки, відмовляючись від тушонки, сала, згущеного молока та іншої смакоти). Забігаючи трохи вперед, скажу, що всі побоювання були марними. Навпаки, було досить забавно «слухати» свій організм і отримувати раніше незнайомі відчуття. Їжі було неміряно =). Наш керівник групи, Саша Руденко, сповна подбав, щоб тих самих калорій було про запас, завжди була можливість взяти по другій порції відмінною кажи з овочами і тушонкою, рибного супу, смачною вівсянки зі згущеним молоком і сухофруктами, і численних ніштяк начебто шоколаду, пряників, вафель, горіхів і сала! ) Загалом, королівським меню група була забезпечена на все 9 днів походу, не залишали голодними і численних ховрахів, які супроводжують нас протягом всього маршруту. Звичайно, спочатку було зовсім не просто набирати по 1000м висоти з рюкзаком під 30кг, але з кожним днем ​​їжі у всіх ставало все менше і після сніданку в останній день походу не залишилося зовсім нічого, знову ж таки, все майстерно було розраховано нашим інструктором.

Перше явне вплив висоти я відчув на другий день десь на висоті 2400м. Легкий шум у голові, дихати дійсно стало трохи складніше, носом вже точно не надихатися, - набрати потрібну кількість повітря виходить тільки ротом). На підйомах постійно дуже хочеться зупинитися на пару секунд, перевести дух, але про себе відраховувати кроків 50, і тільки тоді даєш собі «добро» на коротеньку перепочинок. На самому початку, навіть на стоянці на висоті 2600м поки встанеш і дійдеш пару метрів до річки помити миску, так уже потрібно було віддихатися). Щоб розігнати пульс до 90-100 уд. / Хв., Будинки доведеться гарненько попітніти, тут же це був пульс в стані спокою, навіть перед сном він нижче не опускався. Головний біль відвідала мене тільки один раз на ранок четвертого дня після тривалого переходу днем ​​раніше і ночівлі на 3000м. Хоча, щось мені підказує, виною цьому стала не висотна хвороба, а все-таки ковток многоградусного еліксиру від Саші в честь дня народження Женьки на перевалі Чемарт, ну і ще дві краплі зігріваючого глінтвейну перед сном). Дві таблетки після сніданку повернули все на свої місця, через годину біль як рукою зняло. В цілому ж, при правильній акліматизації, як це було у нас, з чергуванням спусків і підйомів, організм відмінно все переносить, - в передостанній день походу на Киртикауше (3232м) відчував себе як вдома, хоч ти розвертайся, і на Ельбрус!

Ельбрус! Вперше нам пощастило його побачити ясним вранці на третій день походу. Забравшись на хребет, під яким стояли наші намети, відкрилася чудова картина. Прямо перед очима постали мляві піки, трохи правіше відкривався вид на засніжені гребені Головного Кавказького хребта, а зліва над усіма цими красотами височів повністю покритий снігом і льодом старий Ельбрус, гігант переливався на сонці діамантовим блиском. Вид на головну вершину Європи супроводжував нас мало не до самого кінця походу, ми практично повністю обігнули його з півночі, чи не подивилися на Ельбрус тільки з південної сторони. До середини походу ми підійшли до нього максимально близько, до підніжжя залишалася всього пара кілометрів. Тут Саша дуже до речі вирішив зупинитися на днювання, з якої нам просто невимовно пощастило: відмінна ясна погода, шикарне місце з бурхливою річкою і Нарзан джерелом в двох кроках від табору, ну і звичайно незрівнянний вид на Ельбрус. Щільно підкріпившись раннім обідом, вирішили з Серьогою пройтися порожняком по хребту до «Чорної скелі», так ми для себе назвали помічене нами ще вранці невелике плато, що підноситься над кам'янистим хребтом, за його темно-сірий вулканічний відтінок. Тим самим ми б максимально близько підібралися до Ельбрусу з його величезними тягнуться практично з самих його вершин білосніжними льодовиками ...

... Мені вже давно дуже хотілося побачити льодовик, невидимо стікає з якоїсь гірської вершини, але чомусь здавалося, що по маршруту Приельбрусся нам на них помилуватися не поталанило, а якщо їх і побачимо, то напевно тільки здалеку. Як ви може вже здогадалися, я знову глибоко помилявся). Льодовик, плавно сповзає з Ельбрусу, знаходився зовсім поруч від нашого табору. Розділяється на кілька мов, він мав своєї талою водою бере з нього початок річку Кизилкол, біля якої ми встановили намети. Але навіть той льодовик, поблизу нашого табору, безслідно примеркав перед картиною, що відкрилася нашим очам, після того, як ми по сипучому схилу нарешті піднялися на хребет, що веде до «Чорної скелі». Навіть в самому фантастичному сні не міг уявити собі таке нерукотворне чудо. Запаморочливих розмірів льодовик простягався вздовж хребта прямо до підніжжя Ельбрусу. Гул і завивання вітру, що дме на поверхні льодовика, шум незліченних біжать по ньому річок, як ніби оживляли його і точно надавали йому ще більше могутньої грізності.

Льодове озеро в самому низу, потужна річка, яка виходить від підстави льодовика, божевільної краси і розмірів сам льодовик і вінчає все це багатокілометрова брила Ельбрусу, - просто казковий пейзаж постав перед моїми очима. Ух, від несподіванки (піднімаючись на хребет, ми й гадки не мали про те, що за ним ховається) по шкірі пробігли мурашки)). Намагаючись увібрати в себе максимум з відкрилися видів, продовжили з Серьогою наш похід «вихідного дня» до підніжжя Ельбрусу ...

... Отже, о другій плавного підйому по хребту, потім карабканья по валунах, щоб піднятися на плато «Чорної скелі», і, нарешті, ми на краю обриву, за яким немає нічого, крім просто неосяжного Ельбрусу. Навігатор показав 3628м. Перед нами постав приголомшливий вид гігантського аморфного ледопада, поступово переходить в те саме безкрає поле величезного льодовика по одну сторону плато, і в кілька крижаних мов в сторону табору по-другу. Прямо наді мною, на тлі практично безхмарного неба, більше ніж на два кілометри височіла західна вершина Ельбрусу. Навіть близько не описати ті відчуття, то непередаване захоплення, що охоплює в ці хвилини. Повірте на слово, - дуже круто! ..

На наступний день, після тривалого переходу по плато Ірахітсирт, що служив за часів Великої Вітчизняної війни аеродромом для німецької авіації, обігнувши з півночі Ельбрус, ми вийшли до галявини нарзанов Джил-су. Тут вже потрібно було добре попрацювати, щоб знайти прісну воду для вечері, повсюдно з-під землі виходили дуже смачні нарзанні джерела. Чоловіча половина групи не упустила можливості зануритися в купальні, повної вируючої, як маленький гейзер, мінеральної води. Дівчатам, за місцевими звичаями, «купальне час» тільки до полудня ... Наповнивши всі наші ємності кришталевим нарзаном (тут, до речі, він виявився найсмачнішим), продовжили шлях до нашої наступної стоянці. Саша кожен раз майстерно вибирав місце установки табору, і зараз ми всі просто ахнули від раптово відкрився перед нами виду водоспаду р. Каракая-су. Величезний, потужний потік води зривався з майже семідесятіметровой висоти. Вітер розносив водяну пилок на всі боки, і під водоспадом від сонця півкільцем красувалася яскрава веселка. Тут же, майже біля самої кромки вируючого потоку р. Малка з видом на вражаючий краєвид в пару десятків метрів від нас, ми і розклали наші намети ...

Протягом всього маршруту, наш похід практично щодня супроводжувався скиданням і набором узвишшя не на одну сотню метрів. Ось і зараз, ще раз помилувавшись на чудовий водоспад в променях ранкового сонця і нескінченну потужність обривається зі скелі льодовикової води, під команду «Під рюкзак! ) »Ми рушили далі. Від рівня табору (2150м) протягом дня ми мали перевалити через хребет під 3км висотою, потім тривалий спуск і тривалий перехід з невеликим ухилом вгору до місця чергової ночівлі. День заповнився спопеляючим сонцем, яке тоді жодного разу і не сховалося, на небі за добу не здалося ні жодної хмарини. Але вже точно краще так, ніж плентатися під дощем або мокрим снігом, - на Кавказі погода іноді може дуже сильно засмучувати.

Вночі ясне прозоре небо порадувало тисячами тисяч яскравих і здаються такими близькими зірками ... Завтра ми мали перехід через перевал Киртикауш на 3232м (вище з рюкзаками наша група за весь похід ще не піднімалася), і втомлює спуск вниз по шляху до Верхнього Баксані, в декількох кілометрах від якого, на березі річки Киртик, вирішили зупинитися. За день скинули майже 1,5 кілометра висоти, знову з'явилася пишна рослинність і порослі лісом схили. Хоч зовсім не хотілося це визнавати, але похід невблаганно наближався до кінця ... За ним слідував тригодинної переїзд в Мінеральні води через пробки під Пятигорском і звичайно рятівна і оживляє парилка в місцевій лазні!) Вийшло, що я з Серьогою першими покидали нашу відмінну команду , сідаючи на поїзд до Адлера, де планували продовжити подорож на Чорноморському узбережжі постолімпійского міста. Але це, як кажуть, вже зовсім інша історія.)

На закінчення, не можна не сказати ще раз «спасибі» Кавказу за подаровані незабутні дні, запаморочливі пейзажі, сонячну погоду, яскраві і соковиті непідробні кольору , ні з чим незрівнянне відчуття, коли перед очима пропливають хмари! Саші Руденко респект за професійний, майстерний і відповідальний підхід до своєї справи! За музичні вечори під гітару і гармонійну мелодію флейти вранці і на привалах, привіт Сашкові з Сиктивкара, Серьозі з Ухти за компанію на ранкових і вечірніх пригоди, Женьки з Києва за іноді здаються нескінченними бесіди;)). Спасибі всім хто дочитав до кінця цей похідний нарис, і до зустрічі на шляху до нових вершин!

Віктор Курілёнок, м.Мінськ, Білорусь.