Один похід - чотири країни (Чорногорія, Албанія, Боснія-Герц

Один поход - четыре страны (Черногория, Албаниия, Босния-Герцеговина и Хорватия).

Тур «Проклетіе Дурмітора» Чорногорія, 26 серпня - 9 вересня 2012 року.

Це був другий наш похід по Чорногорії. Завдяки проведеній минулого разу розвідці, нам вдалося уникнути багатьох труднощів і заощадити купу часу,яке було тут же використано для вивчення нових ділянок маршруту і навіть нових країн. У результа ми побували не тільки в горах Чорногорії, а й перейшовши кордон непогано прогулялися по диким куточках Албанії, покаталися на рафті в Боснії-Герцеговині, і під кінець на деньок заглянули Хорватію (подивилися Дубровник). І що найголовніше,група зібралася дуже дружна і позитивна - з такою компанією будь-який маршрут розквітає новими барвами.

В цьому поході по Чорногорії, як і в більшості інших "далеких" страніствій, я вів онлайн-репортаж - обзавівся інтернетом на мобільному і щодня публікував в соцмережах (в наших групах Вконтакте, Фейсбуці і Гугл +) замітки про останні події на маршруті, місцеві плітки і інші цікавинки. Фотографії з мобільного виходять не дуже, та й трансляцію читали далеко не всі - ось і з'явилася ідея зібрати всі замітки на одній сторінці і доповнити їх нормальними фотками.

Отже, переступимо:

26-08-2013. Стартував похід по Чорногорії. Як завжди прямий репортаж з місця подій (ну може з деякою затримкою ... але це не я, а зв'язок :) У Будві (курорт в Чорногорії) настільки спекотно, що люди, намагаючись врятуватися від смертельного зневоднення, кидаються в море зі скель :) У мене є ідея трохи краще - ми поїдемо в гори. Стартуємо завтра в 7,без сніданку і інших зволікань.

прыжок со скалы в Будве

27-08-2013. По дорозі в Проклетіе снідаємо в придорожньому ресторанчику з сором'язливим кухарем (сховався від фотокамер) і приголомшливо знайомої живописом на стінах.

черногорский гобелен с классическим сюжетом

Після нестерпно спекотної Будви прохолодне Проклетіе здалося нам райським курортом.ми радісно (не дарма тягли) напнули куртки і штани і пішли в радіалку на Волушніцу.

вид на Каранфилы в Проклетье

Знали б ви як радіє серце інструктора коли група зітхає від захоплення, побачивши з чергового перевалу. Вершина Волушніци в Проклетіе якраз таке місце.

на вершине

27-08-2013. На хребет Каранфіли ми повзли в компанії польських туристів які Постон втрачали своїх учасників. Тут нас обігнали двоє чорногорських рятувальників. Наскільки ми зрозуміли вони шукали якогось зниклого туриста. А вчора хтось взагалі зі скелі навернувся. Коротше, губитися всім різко перехотілося.

белые скалы первый завтрак в походе по Черногории

Нарешті ми знайшли англомовного місцевого і він пояснив що тут діється. Виявляється позавчора вранці, коли ми тільки під'їжджали до Проклятим горах (а ви як думали? Це ж Проклетіе) на маршруті до вершини Каранфіл на смерть розбилися двоє польських туристів - батько і син. Другий син залишився живий (тільки зламав руку) і викликав допомогу (що дивно,враховуючи огидне покриття мобільного зв'язку). Робоча версія ПП нехитра - накрила хмара, збилися в стежки, посковзнулися на вологих каменях. Наскільки ми зрозуміли ті двоє рятувальників несли наверх воду і їжу для залишився нагорі (чому !?) вижив сина.Невже тіла його батька і брата не змогли спустити вниз? Вчора над долиною кілька разів курсував вертоліт. Напевно не зміг наблизитися через занадто крутих схилів. Ми вчора були всього в 300 метрах від того небезпечної ділянки ... але вирішили не йти до вершини через нестачу часу.

на хербте Каранфилы скала-клык

Ще трохи лоскочуть нерви подробиць про ще один пригоду в Проклетіе. Виявляється зниклого італійця шукають вже 20 днів. Спочатку ми не надали цьому значення, але потім згадали, що повертаючись до табору з найскладнішою радіалку навколо гори Очняк, ми чули в лісі виразний трупний запах.Це було всього в кілометрі від дороги на дуже неприємному траверсі. Полетіти там зі стежки було б нескладно. Особливо після виснажливого спуску по камінню ... Загалом, сьогодні ми спробуємо знайти якогось представника влади і повідомити йому про свої здогади.

нам туда, в этот проёмчик

28-08-2013. На нашій новій стоянці познайомилися з великою албанської сім'єю. Дві сестри (албанки з Албанії) вийшли заміж за двох братів (албанців з Чорногорії). Тепер живуть тут, в Проклетіе, займаються розведенням овець. Все літо живуть в заброшеній прикордонній заставі над долиною Ропояна, а на зиму спускаються в гуски (райцентр). кажуть,що минулої зими в селищі намело 5 метрів снігу, що газу у них немає - топлять дровами, що діти вчать у школі 4 мови (сербський, албанський, англійська і французька), що тут взагалі не прийнято пити чай, а тільки каву. ввечері вони всією сім'єю прийшли до нашого багаття і ми продовжили балаканину про правила випасу овець і про все на світі.

албанская семья овцеводов

Щоб за час нашої відсутності (в радіалку) корови не з'їли сохне одяг, білизняний мотузок ми натягуємо в 3 метрах над землею.

прячем белье от коров и овец

29-08-2013. Останні два дні вечеряємо виключно місцевим хлібом зі свіжим сиром і овочами молоком (купуємо у пастухів). від такого харчування, як не дивно, стрибучість,в середньому по групі, істотно підвищилася.

прыгучесть усилилась

30-08-2013. Вчора ми ходили в радіалку в Албанію. Дика країна, хочу я вам сказати. Ні людей, ні звірів. Величезні малинники стоять недоторканими - є ягоду просто нікому (ну крім нас звичайно). Ще тут багато снежников і зовсім немає води, дров і магазинів.Як вижити бідному туристу?

тропа в Албанию снежник в конце лета

Головна "страшилка" сьогоднішнього дня - перевал 2030м був легко узятий за неповні 2 години. Ми розслабилися, не здогадуючись що справжнє випробування ще попереду - на середині спуску значна частина стежки була зметена недавнім обвалом.Нам довелося двічі перетинати широку 50 метрову зону ерозії, де каміння ще не влежати і навіть Півтонні валуни легко зсувалися під вагою людини. За ці півтора години я не зробив жодного кадру.

отдых на перевале

Після стомлюючого дня купання в озері уявлялося межею мрій. Але Савіно Око - не проста озеро,а "вихід" підземної річки. Температура води тут близько 6 градусів, а замість одного з кутів - бездонний тунель в глибини карстового царства. Далеко не всі наважилися сьогодні поплавати.

Джулия плыла и после каждого гребка говорила

Якось я забув написати про найголовніше. В Албанії горять ліси, причому досить давно,і насичений димом повітря над Проклетіе став схожий на слабопрозрачную атмосферу, що я бачив в Індії. З самого ранку щільна димку застилає гори істотно ускладнюючи роботу фотографів.

дым над горами

01-09-2013. На фото зображений знаменитий "Генерал Паксон" (водій нашого бусика). Він прославився, склавши девіз нашого походу -"Проблем? Ха-ха!". Цю чудову за своєю силою і простоті фразу він вимовив проскакуючи на повному ходу між зустрічною вантажівкою і попутним "гальмом" -мотоціклістом на вузькій гірській дорозі. Тепер будь-які труднощі на маршруті ми зустрічаємо гучним "ха-ха" і не зменшуючи швидкості прем напролом.

генерал Паксон - наш водила

02-09-2013. Ми вже в Дурміторе.Чорне озеро сьогодні напрочуд безлюдно (а адже вихідний). Тільки доглядач нацпарку понуро бродить по березі в надії впарити комусь вхідні квитки.

мост Джурджевича у каньона реки Тара Черное озеро в Дурмиторе

Увечері ми збиралися сходити на вершину Терзін Богаз. але по дорозі в гору нам зустрілася російська група,інструктор якої так старанно залякував нас Південним Верхи (сусідня вершина), що ми не могли не піти на цей "гребінь жаху". не хвилюйтеся, це нормальна вершина, в гарну погоду нічого страшного немає.

ползем к вершине Южный верх

На стежці зустріли двох доглядачів парку з заплічними ранцамі- обприскувачами. літо було дуже посушливим,все висохло, листя на всю жовтіє і опадає, трава спалахує від найменшої іскри. поки що небо чисте, немає такої пелени диму як в Проклетіе, але ситуаци може змінитися в будь-який момент. Радує що до четверга обіцяють дощі і у природи є всі шанси на порятунок.

ужин в Локвице

За вечерею в наш табір скотилася (точніше з'їхала з сипухе на п'ятій точці) мила дівчина Даша з Пітера. Вона: -Подорожі поодинці,-постійно втрачає стежку, -в Дурміторе вже вдруге, -жівет в хатині з пастухами, -не носить з собою фонарік-вкрай оптимістично дивиться на мірДашін візит і її стиль одиночний подорожі викликав бурхливе обговорення в групі. Даша пояснювала це неможливістю знайти попутників, але нам здалося, що не дуже-то вона їх і шукала. Хоча все це не важливо - якщо розраховувати свої сили і не лізти на рожен, то і одиночний туризм не є божевіллям.

звезды над Дурмитором

03-09-2013. Дурмитор теж починає заволікати димом пожеж. На фото знятому вранці, димок ледь помітний - білий стовп, праворуч за спиною у Тані (в помаранчевому). До вечора ж він заволік всю долину (величезну долину) - зірки майже не видно, нічна фотозйомка неможлива :( а вчора ми такий звездатий таймлапсік нафоткали - закачаєшся :)

горы горят

Група одноголосно віднесла Боботов Кук (найвища вершина Чорногорії) до полуочковой категорії складності. На відміну від вчорашнього Південного верху який потягнув на цілих два "очки". У перекладі на російську мову це означає "не так сташа чорт, як його малюють".

привал посреди горячего каменного хаоса вид на Боботов Ку с соседней вершины вид на Боботов Кук (он справа) с каменного хаоса взгляд в завтра - там маячит озеро Шкрчко взлетаем с высшей точки Черногории

На 10 учасників походу у нас 3 вегетаріанство і 5 кращих. Причому ці підмножини перетинаються. Таке ось, типу, збіг. На фото фрагмент нашого похідного обіду.

обед - огурцы и сыр

Крижана печера викликала дикий захват у наших фотографів. Всі інші просто не доповзли до крижаних сталактитів, тому щобули недостатньо мотивовані на подолання крутого обмерзшого схилу. У минулому році літо було прохолодніше і замість сплаву льоду на спуску були комфортні снігові ступені. Зараз же ми навіть навісили шматок мотузки щоб більш безболісне покинути печеру

ледяная пещера в Дурмиторе

04-09-2013. Післяобідній розмова (на перевалі Самар) зайшла про всякому екстрім. Роупджампинг, слеклайн, просто скелелазіння. Дивна розмова - смішний але сумний, навіть переказати не можу. Покажу краще фотку. Зараз договоримо і готові до десантування вниз. Там якраз 10 метрів проповзти треба буде. Екстрім :)

разговор на привале человек и гора

Учасники походу прохали мене написати про сьогоднішній вечерю. Ви вже зрозуміли, що гастрономічна тема з кожним днем ​​набуває все більшого значення. Так ось на вечерю були макарошки. І вже не знаю чому (можливо справа у вчорашньому вечері, що складався з варених зерен пшениці), але це був фурор. Ми з'їли все, бідні їжачки залишилися голодними.

у костра в долине Шкрчко

05-09-2013. Штурмуємо в лоб перевал Планінніца (2330м). Туристи попросили мене передати привіт рідним і написати щось про "ноги-колодки, ковтання пилу, повзання рачки і кровожерливі думки". Коротше кажучи, настрій бойовий, ми його зробимо (перевал). Деякі навіть збираються там станцювати.

даже Антон решил отдохнуть

З карстової лійки з напіввисохлих калюжею несподівано численної юрбою виринули гірські кози (дикі). ми встигли завмерти на місці і потихеньку витягли бінокль ... поки що це найбільші неодомашенние звірятка в цьому поході. до цього нам зустрічалися змії, гігантські жаби, куріпки і лисиця.

дикие козы

Чрвена Греда (Червона Гряда) -останню перешкоду на нашому маршруті. Ми зустріли його зі змішаними почуттями. З одного боку все вже дуже втомилися (навіть інструктора почали "порипувати") і хочеться скоріше покінчити зі всякими випробуваннями. З іншого - похід вийшов настільки цікавим, а колектив дружним і товариським,що наближається фінал непогано було б і відсунути ... На фото - Галя сидить на краю плато Чрвена Греда, а я (за кадром) читаю їй лекцію про неприпустимість невиправданого ризику у вигляді звішування ніг з обриву.

не делайте так

06-09-2013. На фото мрія багатьох чоловіків - море пива. точніше це озеро або навіть водосховище,утворилося після будівництва греблі і ГЕС на річці Пива. так і зветься - Півській водосховище. на слово "півохраніліще" у них хоробрості не вистачило :)

Пивское море или море Пива :)

Географія нашої подорожі стрімко розширюється. Сьогодні до Чорногорії і Албанії додалася Боснія-Герцеговина.Ми висадилися на її берегах в ході рафтингу по каньйону річки Тара. До речі, в цьому році ми знайшли більш вдалий (повноводний, порожистий, мальовничий) ділянку для сплаву, ніж в 2011, і задоволення від запливу було більш ніж достатньо.

перед рафтингом по Таре а вот и она - красавица река

по дорозі від гір до моря ми заїхали в монастир Острог.ми піднімалися на монастирську гору на бусику, а вздовж дороги, по щебеню, йшли босоніж паломники, і, уявіть собі, я трохи заздрив їм. Скажете що це нерозумно, але не нерозумно тягнутися в гори з рюкзаком? Після цього візиту я вкотре зрозумів, що до таких визначних пам'ятках треба готуватися заздалегідь. почитати якісь легенди,витяги з історичних хронік, що-небудь надихаюче. Бо Острог місце легендарне і мегапрівлекательное, але не для нас, а для балканців-християн, і потрапляючи туди без попередньої промивки мізків ми не можемо скуштувати Острог на повну котушку. Ми бачимо лише тісні печерки з тьмяними фресками,тоді як мільйони людей приїжджають сюди за дивом (зцілення, просвітлення, розуміння).

монастырь острог монастырь острог

07-09-2013. Не бажаючи зупинятися на досягнутому (мається на увазі кількість країн відвіданих за одну поїздку), ми знову найняли мікроавтобус і поїхали на день до Хорватії, точніше в Дубровник. Віза туди поки не потрібна,досить мати закордонний паспорт, купальник і фотоапарат :)

Дубровник - резервуар для воды

Не можу сказати, що Дубровник принципово відрізняється від чорногорських Котора, Будви або інших середземноморських міст-фортець. Багато що вже знайоме, але є нові враження. Зокрема дуже-дуже сподобалася кругова прогулянка по міських стінах.Це свого роду новий ракурс, можливість зазирнути у двори і вікна, "політати" над містом.

Дубровник - красные крыши Дубровник - морские каяки

На верхній станції канатної дороги в Дубровнику є цікава добірка фотографій. Спочатку споруда канатки в 60-ті, потім тотальне руйнування бомбардуваннями в 91-92, і відновлення в 2010. Дивно і страшно усвідомлювати,що зовсім недавно тут на місці туристичного виру кипіла війна.

Дубровник - вид с вершины горы (подъемник)

07-09-2013. я в Которской бухті вже вдруге, але тільки зараз, після походу по Норвегії, я дійсно пізнав у ній "найпівденніший фьорд Європи".

Бока которская Пераст

По дорозі на острів Святого Непомнюкого (на фото) рульової нашого катера не забув згадати про легендарний (здається М.Дугласа і К.З.Джонс) прикупили будиночок на набережній Пераста. Навіть таке досить непряме сусідство істотно підвищує статус міста, бухти, човни в цій бухті, рульового, пасажирів (нас) і навіть цього блогу.Саме тому я і пишу про все це :)

остров посреди Боки Которской

08-09-2013. Сьогодні ми вже летимо додому ... А повертатися-то ще й не хочеться. Дуже вже душевно гуляємо.

Мабуть відчувши підсвідоме бажання максимально повно використовувати залишилися годинник "відпустки" я без всяких будильників прокидаюся до світанку,беру фотік і йду зустрічати сонце.

рассвет в Будве

А буквально за годину до виїзду в аеропорт мене заносить на острів посеред Будванськая затоки. З ризиком спізнитися на катер я продираюся крізь місцеві джунглі, шукаю щось (Храм Долі, не інакше), судорожно добираю необхідний запас вражень :)